دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 10007
تاریخ انتشار: 1400/10/15 13:20

مشکلات ریز و درشت حوزه حمل‌ونقل

آمارها از وجود ۶ هزار و ۵۰۰ کامیون در گمرک کشور خبر می‌دهند، در حالی‌که رانندگان با وجود مشکلات متعدد برای فعالیت در این حوزه، از فقدان ورود کامیون‌های جدید به چرخه حمل‌ونقل جاده‌ای گلایه دارند.

به‌گزارش ایرنا، حمل‌ونقل مقوله‌ای مهم و قابل‌توجه‌ در حیات هر جامعه‌ای است و حمل‌ونقل‌های درون‌شهری تا حمل‌ونقل‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی بخش مهمی از نیازهای جامعه را پاسخ می‌دهد. خطوط گوناگون حمل‌ونقل در کنار سهولت در جابه‌جایی، اشتغالزایی و ایجاد شغل برای حرفه‌های گوناگون را نیز به همراه دارند. جاده به‌عنوان نخستین مسیر ارتباط بین افراد و مکان‌های گوناگون از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از پیشرفت خودروها و بهبود جاده‌ها، قطارهای شهری و بین‌شهری به دایره حمل‌ونقل اضافه شدند. جابه‌جایی سهم بیشتری از بار به‌وسیله قطار و امکان عبور از مناطق گوناگون و فراهم آوردن فرصت سفر برای گروه بیشتری از مردم سبب محبوبیت حمل‌ونقل ریلی در بخش‌های باری و جاده‌ای شد و بعد از دوره‌ای هواپیماها نیز به چرخه حمل‌ونقل وارد شدند.

یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور، مسیر تهران-مشهد با گذر از استان سمنان است که طبق آمارهای اعلامی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ شمار تصادفات در این محور به ۱۲ هزار می‌رسد. کارشناسان حوزه راه، نبود جذابیت‌های بصری، وجود نواقص جاده‌ای، طولانی بودن مسیر، بی‌توجهی به نصب اعلام اخطار و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را از مهم‌ترین دلایل تصادفات برشمردند.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: تولیدکنندگان با مشکل نبود خودروهای باری برای جابه‌جایی تولیدات خود مواجه هستند و این در حالی است که حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کامیون در گمرک‌ها منتظر ترخیص هستند. رستم سعدالهی اظهارکرد: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و نرخ بالای کرایه مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که با ورود این کامیون‌ها ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای بهبود می‌یابد.

مشکلات رانندگان

مجتبی مومن‌آبادی، رئیس اتحادیه کامیونداران سمنان بیان کرد: محدودیت سوخت‌گیری در روز، افزایش نرخ روزانه لوازم یدکی و لاستیک و نبود حمایت‌های بیمه‌ای مناسب، از مشکلات مهم رانندگان و حمل‌ونقل باری است. وی تصریح کرد: یک‌طرفه بودن برخی محورهای استان و افزایش تردد کامیون‌ها از بندرعباس و بندر امام در آزادراه قم-گرمسار در کنار افزایش میزان تردد روزهای تعطیل با وجود ظرفیت کم جاده‌های استان مشکل‌ساز است. وی افزود: بسیاری از رانندگان باتجربه و قدیمی به‌دلیل نبود حمایت‌های بازنشستگی مناسب همچنان فعال هستند، با استقبال و ورود نسل جوان میانگین سنی رانندگان در استان سمنان ۴۵ سال است. مومن‌آبادی با اشاره به توقف کامیون‌ها در گمرک خاطرنشان کرد: ۱۵۰ شرکت برای انجام امور واگذاری این کامیون‌ها تعیین شدند و افزایش ۲ برابری اسقاط و حق‌العمل در کنار کارشکنی حوزه‌های مرتبط مشکلاتی به همراه دارد.

وی اضافه کرد: این کامیون‌ها سرمایه‌های ارزشمند ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای هستند که باید هر چه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شده و در اختیار رانندگان قرار گیرد. ارتقای وضعیت جاده‌ها، توجه بیشتر به نصب و تعویض تابلوهای راهنمایی و رانندگی، رفع نواقص جاده‌ای و نقاط حادثه‌خیز، بهبود شرایط بصری و احداث مجتمع‌های خدماتی در کنار کنترل ناوگان باری و مسافری کاهش حوادث و شرایط مطلوب را به همراه دارد. با افزایش ایمنی راه‌ها، حل مشکلات رانندگان، ورود و ترخیص ناوگان سنگین از گمرک، و افزایش آگاهی رانندگان، می‌توانیم امیدوار به کاهش تصادفات‌ها باشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dnzp2