-

اینترنت فرصتی برای پویایی اقتصاد

اینترنت تاثیر زیادی بر اقتصاد دارد. با ورود اینترنت به اقتصاد، با پدیده‌ای به‌نام اقتصاد دیجیتال مواجه هستیم.

اینترنت  فرصتی برای پویایی اقتصاد

اقتصاد دیجیتال با ساخت یک اقتصاد جهانی، فرصت یکپارچه کردن نیازهای برآورده ‌نشده چند میلیارد نفر را در اقتصاد جهانی فراهم می‌کند و نیازهای اضافه‌تری را برای محصولات و خدمات موجود، از طریق توانمندسازی و اتصال افراد و جوامع در سراسر جهان به یکدیگر، به‌پیش می‌راند. در سال‌های اخیر با رشد استفاده از اینترنت و شبکه‌های موبایل و دیتا تحول اساسی در ارائه خدمات، کسب‌وکار و فضای اقتصادی جهان ایجاد شده است. شبکه‌های نت و وب توانسته‌اند، انقلاب اطلاعاتی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کنند و نوعی انقلاب صنعتی را در عرصه دیجیتال و اطلاعات رقم بزنند. در این گزارش نگاهی دارد به تاثیر فروش اینترنتی بر اقتصاد کشور که در ادامه می‌خوانید.در سال‌های اخیر با توجه به گسترش اینترنت و تلفیق تجارت و کسب‌وکارهای مختلف با تکنولوژی و فناوری اطلاعات و همچنین راه‌اندازی تعداد زیادی فروشگاه اینترنتی، تجارت الکترونیک به‌عنوان نوع جدید تجارت به یک انقلاب صنعتی در ایران و جهان تبدیل شده است. البته شیوع بیماری کرونا نیز در رونق کسب‌وکارهای اینترنتی، افزایش خرید و فروش اینترنتی، کاهش هزینه‌ها، کاهش محدودیت‌های خرید و در نتیجه رونق اقتصاد کشور بی‌تأثیر نبود. سیستم خرید اینترنتی و کسب‌وکارهای آنلاین برای نخستین‌بار توسط فردی به‌نام مایکل چف در دهه ۱۹۸۰ راه‌اندازی شد. طی ده سال اخیر، دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز افزایش یافته است. این موضوع را می‌توان از آمارهای رو به رشد خریدهای اینترنتی در بین ایرانیان متوجه شد که البته موضوع پنهانی نیست و به‌وضوح قابل مشاهده است.

تاریخچه فروشگاه اینترنتی در کشور

همان‌طور که می‌دانید خرید اینترنتی به خریدی گفته می‌شود که به‌صورت آنلاین در هر ساعت از شبانه‌روز از فروشگاه اینترنتی انجام می‌شود. نخستین فروشگاه اینترنتی ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرد و برای کاربران ایرانی این امکان را فراهم کرد تا با مشاهده خصوصیات و قیمت، محصول موردنظر خود را به‌صورت آنلاین خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرند. با توجه به افزایش خریدوفروش‌های آنلاین در سال‌های آینده روند ورود کسب‌وکارهای سنتی به فضای اینترنت با سرعت زیادی پیش می‌رود. پس از شروع نیمه دوم سال ۲۰۱۸ همزمان با شروع تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران فروشگاه‌های اینترنتی روزبه‌روز افزایش یافتند و تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد ایران گذاشتند. تجارت الکترونیک و خریدوفروش آنلاین انواع مختلفی دارد و عبارتند از معامله بنگاه با بنگاه، بنگاه با مصرف‌کنندگان، شرکت‌های تولیدی و مصرف‌کنندگان، بنگاه با سازمان دولتی، شهروندان و دولت، مردم و بانک‌ها و....

اینترنت و رونق اقتصادی

با نگاهی به رونق و رشد اقتصادی تمام کشورها متوجه خواهید شد که همه کشورهای دارای اقتصاد برتر همگی در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب‌وکارهای مختلف پیشرو هستند. اینترنت بستری فراهم کرده که کسب‌وکارهای مختلف با استفاده از آن می‌توانند خدمات و محصولات خود را به تعداد زیادی از کاربران بدون محدودیت زمانی و مکانی معرفی کنند. آمارها نشان می‌دهد روزانه بیش از ۱۹ میلیون ایرانی از اینترنت برای انجام کارها و برطرف کردن نیازهای خود استفاده می‌کنند. راه‌اندازی یک سایت برای فروش اینترنتی محصولات و ارائه خدمات، کار بسیار راحت و در عین حال کم‌هزینه‌ای است. فقط کافی است صاحبان مشاغل با مراحل راه‌اندازی و بهینه‌سازی سایت آشنا باشند یا یکی از بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات طراحی سایت را برای انجام این کار انتخاب کنند. توسعه کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در فضای اینترنت، رمز اصلی رونق و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف ازجمله ایران است. درآمد کسب‌وکارهای آنلاین به‌دلیل عواملی مانند افزایش اشتغال، هزینه کم راه‌اندازی سایت فروشگاهی، گستردگی فروش، دسترسی افراد در تمام ساعات شبانه‌روز به فروشگاه‌های اینترنتی و... نسبت به درآمد مشاغل سنتی بیشتر است.

مهم‌ترین نکات در خرید اینترنتی

خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌های آنلاین به یک فعالیت بسیار مهم برای کاربران تبدیل شده است. آنها در نخستین اقدام برای برآورده کردن نیازهای خود و خرید محصولات مختلف به اینترنت مراجعه می‌کنند و با جست‌وجو در صفحات مختلف وب، کالا یا خدمات موردنظر خود را خریداری می‌کنند. خرید آنلاین در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به مراجعه حضوری به فروشگاه انجام می‌شود و در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند. تمام کاربران از فروش اینترنتی محصولات موردنیاز خود توسط سایت‌های فروشگاهی کمال رضایت را دارند. در سال‌های اخیر شاهد گسترش خدمات الکترونیک در ایران هستیم و با اعتمادسازی‌های انجام شده روزبه‌روز نیز در حال افزایش است. همین امر در اقتصاد ایران تاثیرگذار بوده است و طبق آمارهای منتشر شده در حال‌حاضر تعداد خرده‌فروشی‌های آنلاین به ۲۰ هزار رسیده است. ارزش خریدوفروش‌های اینترنتی انجام‌شده در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۷.۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است و این آمار نشان از رشد و توسعه اقتصادی کشور توسط تجارت آنلاین دارد. به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران استفاده از امکانات چند فروشگاه اینترنتی معروف مانند آمازون و ای‌بی ‌برای ایرانیان امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین ایرانیان باید از طریق خرده‌فروشی‌های آنلاین داخل کشور محصولات موردنیاز خود را خریداری کنند. همین امر موجب شده است که عملکرد شرکت‌های معتبر در طراحی و راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی گسترش یابد.

عوامل ترغیب مردم به خرید اینترنتی

کاهش هزینه‌های جانبی ازجمله هزینه‌های مربوط به رفت‌وآمد حضوری به فروشگاه‌های سنتی و کاهش خریدهای غیرضروری، یکی از مهم‌ترین مزایای خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی به‌شمار می‌رود. در فروشگاه اینترنتی هیچ محدودیت جغرافیایی وجود ندارد و کاربران از نقاط گوناگون کشور می‌توانند با پرداخت آنلاین محصول موردنظر خود را خریداری کنند. در تمام ساعات شبانه‌روز حتی در روزهای تعطیل امکان خرید اینترنتی برای تمام کاربران اینترنت وجود دارد. در سایت‌های فروشگاهی تصویر محصول به همراه توضیح کاملی از اطلاعات و ویژگی‌های آن درج شده و مشتری با خواندن این اطلاعات با تمام ویژگی‌ها و امکانات یک محصول آشنا می‌شود و به‌راحتی می‌تواند درباره خرید آن تصمیم‌گیری کند. امکان مقایسه نرخ یک محصول با محصولات مشابه دیگر و امکان بازگرداندن محصول خریداری‌شده در صورت عدم‌رضایت مشتری از مزایای دیگر فروش اینترنتی محصولات و خدمات در فروشگاه‌های اینترنتی به‌شمار می‌رود. آمارها نشان می‌دهد ۷۸ درصد امریکایی‌های بالای ۱۵ سال خرید از فروشگاه‌های اینترنتی را به خرید سنتی ترجیح می‌دهند. حتی ۳۳ درصد از فروشگاه‌های سنتی امریکا نیز خریدهای خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند.

رشد اقتصادی با فروشگاه‌های آنلاین

با استفاده از روش‌های نوین و سپردن کار طراحی و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کسب‌وکار خود به یک شرکت معتبر می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و در عین حال به رشد اقتصادی کشور کمک کنید. مزیت رقابتی موجود در کسب‌وکارهای اینترنتی باعث شده خریدوفروش آنلاین با کاهش هزینه‌های تولید و نگهداری میزان تورم در سطوح پایین فشار موجود بر قیمت‌ها را کاهش دهد. هر چه کسب‌وکارهای آنلاین بیشتر شوند، توسعه و رشد اقتصادی نیز با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

سخن پایانی

به‌طور کل اقتصاد دیجیتال با ساخت یک اقتصاد جهانی فرصت یکپارچه کردن نیازهای برآورد نشده چند میلیارد نفر را در اقتصاد جهانی فراهم می‌کند و نیازهای اضافه‌تری را برای محصولات و خدمات موجود، از طریق توانمندسازی و اتصال افراد و جوامع در سراسر جهان به یکدیگر، به‌پیش می‌راند. این اقتصاد همچنین می‌تواند در حوزه محیط‌زیست مفید باشد. دولت الکترونیک یکی از پیامدهایش کاهش حضور مردم در خیابان و کاهش مصرف سوخت است و همزمان حجم ترافیک کمتر می‌شود. اپ‌های پرداخت الکترونیک حجم زیادی از نیاز به کاغذ را کاهش می‌دهند و کتاب‌های دیجیتال و فروشگاه‌های دیجیتال نیز می‌توانند همین تاثیر را داشته باشند.

اقتصاد دیجیتال می‌تواند کارآفرینی و بهره‌مندی همگانی از امکانات و اطلاعات را فراهم و دسترسی به اطلاعات در حوزه‌های مختلف را تسهیل کند و فضای رقابتی جهانی در اختیار همگان قرار دهد. این توانایی‌ها و تاثیرها باعث می‌شود، اقتصاد دیجیتال تاثیری شگرف بر فرآیند کسب‌وکار و اشتغال در آینده بگذارد. استقبال از این تحول بزرگ، از یک سو به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و ازجمله پهنای باند مناسب و از سوی دیگر به آموزش و ایجاد امنیت در این فضای انتقال اطلاعات منجر می‌شود. آموزش و امنیت از مهم‌ترین راهکارها برای بهره‌مند شدن از این فضاست و باید مسئولان کشور اقدامات لازم را در این موارد صورت دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین