جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 38806
تاریخ انتشار: 1402/01/22 04:41
جزئیات تغییر کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی اعلام شد

افزایش ۴۵ درصدی کرایه‌ها از اول اردیبهشت

افزایش ۴۵ درصدی کرایه‌ها از اول اردیبهشت
افزایش ۴۵ درصدی کرایه‌ها از اول اردیبهشت
عکاس: آیدا فریدی

در صد و سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران نامه فرماندار در خصوص اعتراض هیات تطبیق به مصوبه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حملونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و افزایش ۴۵ درصدی بر اساس نرخ تورم تصویب شد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر با بیان اینکه با وجود اختیار جهت افزایش ۴۶ درصدی نرخ کرایه، میزان افزایش کمتر از نرخ تورم بود، گفت: پس از جلسهای که در کمیسیون برای اصلاحیههای موردنظر فرمانداری داشتیم، جلساتی با فرمانداری برگزار شد تا نتایجی حاصل شود.

وی افزود: بند الف بخش دوم ماده یکم به گونهای بود که برای کارت بلیط مبلغ دار، مبلغ ۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده بودیم که به ۲ هزار و ۸۵۰ تومان تقلیل پیدا کرد و به ازای هر کیلومتر پیمایش ۱۶۰ ریال پیشبینی کرده بودیم که به ۱۴۷ ریال کاهش یافت.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ایرادات بند «ب» نیز بررسی شد و بدون تغییر باقی ماند، گفت: برای کرایههای نقدی نیز مشکلاتی داریم و باید راهکارهایی اجرایی شود که بر این اساس مقرر شد که شش درصد افزایش برای کسانی که مبالغ را به صورت نقد پرداخت میکنند، حذف شود؛ هرچند امکان پرداخت نقدی وجود ندارد و تقاضا داریم که شرکت بهرهبرداری مترو برای پرداخت الکترونیک قراردادهایی را با شرکتهای صاحب صلاحیت منعقد کند.

کرایه اتوبوس

وی عنوان کرد: قرار شد مبلغ هزار و ۸۰۰ تومان پایه برای نرخ کرایه اتوبوس حفظ شود و به ازای هر۵ کیلومتر ۴۰۰ تومان مبنا باشد؛ در بخش اتوبوسهای عادی نیز هر خطی که بیش از ۲۰ کیلومتر طول داشت با همان نرخ ۲۰ کیلومتر، کرایه دریافت میشود.

وی با تاکید بر اینکه نرخ کرایه در شرایط بد آب و هوایی که ۴۰ درصد پیشبینی شده بود به ۱۵ درصد رسید، بیان کرد: در بخش اتوبوس تندرو حداکثر افزایش به ۴۱ درصد رسید و در مترو نیز نرخ پیشنهادی ۹ درصد کاهش یافت.

کرایه تاکسی

رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ۷۵ درصد تغییر به شرط حفظ میانگین ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسی لحاظ شد، گفت: در جلسه فرمانداری ۶۰ درصد افزایش تایید شد و در معابر دارای شیب نیز در جلسه با فرمانداری، رقم به ۱۰ درصد کاهش یافت و به عبارتی نرخ در این معابر با ۱۰ درصد افزایش همراه خواهد بود.

کرایه مینیبوس و میدل باس

تشکری تصریح کرد: همچنین نرخ کرایه مینیبوس با همان طول پایه ورودی و پیمایش اعلام شده برای اتوبوسهای عادی ضربدر ۱.۲ محاسبه خواهد شد؛ در خصوص اتوبوسهای دربستی نیز از حداقل ۵۰۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت ۲۵۰ هزار تومان محاسبه و برای اتوبوسهای تشریفات مبلغ ورودی ۷۸۱ هزار و ۲۵۰ تومان و به ازای هر ساعت ۳۹۰ هزار و ۶۲۵ تومان محاسبه خواهد شد. برای مینی بوسهای ویژه دربستی نیز نرخ ورودی ۴۰۰ هزار تومان و برای هر ساعت ۱۷۰ هزار تومان پیشبینی شده است.

وی ادامه داد: برای میدلباس نیز ورودی ۴۵۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است همچنین درخواستهایی برای اتوبوسهای خارج از شهر تهران و حومه وجود دارد که ۲۵ درصد برای خدمت در خارج از شهر تهران به اعداد اعلام شده اضافه خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4beopd