داستان کسبوکارهای خانوادگی ایرانی
محمد بهارلو محمدزاده- مشاور حاکمیت کسبوکارهای خانوادگی
امروزه در کلاس جهانی، سرعت و کیفیت تولید و توزیع دانش و تجارب در زمینههای گوناگون درخور توجه است. یقینا با در دسترس داشتن آمار و دادههای اطلاعاتی موثق، بهتر میتوان درباره پدیدههای اجتماعی و اقتصادی تصمیمات اساسی و سرنوشتساز اتخاذ و آنها را با ریسک کمتر اجرا کرد. کسبوکارهای خانوادگی در رشد و پیشرفت اقتصاد اغلب کشورها از اهمیت چشمگیری برخوردارند، زیرا زیربنای فرهنگی آن را ایجاد کرده و رفتارهای اجتماعی سازگار بهخوبی نهادینه شدهاند. در آن دیار دستاندرکاران شناخت و درک مناسبی از نیازمندیهای عرصه کسبوکارهای خانوادگی دارند و برای رونق آن خطمشیهای حمایتی و پشتیبانی سازنده بهکار میبرند. در ایران نیز مسلما تاثیرات اجتماعی و اقتصادی این پدیده قابلملاحظه است، اما گزارشها و آمارهایی که تاکنون درباره کسبوکارهای خانوادگی در کشورمان منتشر شده، بیشتر برمبنای حدس و گمان ساخته و پردازش میشوند، زیرا دانش منتشره، اغلب حکایتگر عملکرد دنیای کسبوکارهای خانوادگی سایر کشورهاست. در کشور ما بهندرت مصادیق واقعی تجربی و پژوهشی این حوزه که انتظار میرود توسط نهادها و سازمانهایی همچون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی، اتاق بازرگانی، وزارت کار و مرکز آمار ایران معرفی شوند، قابلمشاهده است. حتی سازمان بورس، انجمن یا اتحادیهای هنوز موجبات مطالعه و بررسی نظاممند برای دستیابی به دادههای درست جمعیتشناختی کسبوکارهای خانوادگی در ایران را فراهم نکردهاند.
در واقع شایسته است بدانیم چه تعداد از کسبوکارهای خانوادگی در اقتصاد ایران فعالند. بدانیم توزیع این کسبوکارها در گستره جغرافیایی کشور به چه شکلی است. بدانیم به چه میزان اشتغالزایی کردهاند. بدانیم چه تعداد در دوران نسل اول رهبری هستند و چه تعداد در دوران نسل دوم و نسلهای بعدی قرار گرفتهاند. بدانیم ساختار سنی و تحصیلاتی مالکان، رهبران و مدیران فعلی عضو خانواده و عضو غیرخانواده به چه شکلی است. بدانیم در انتقال قدرت مالکیت، ثروت و انتقال میراث خانواده کدام کسبوکارها موفق عمل کردهاند. بدانیم چه تعداد از خانوادهها توانستهاند حاکمیت کسبوکار خانوادگی را با حاکمیت خانواده همسو و هماهنگ کنند. بدانیم کدام کسبوکارهای خانوادگی برای تداوم، برنامهای مستدل و منطقی دارند. کدامشان طرحهایی برای جانشینپروری اجرا میکنند و بدانیم مربیان و مشاوران تخصصی شایسته این حوزه کدامند. کلیت مولفههای مذکور، همه دغدغهها و چالشهای این عرصه استراتژیک اقتصادی محسوب میشوند و بهخوبی مظلومیت کسبوکارهای خانوادگی ایرانی را نمایان میسازند. با این وجود، آنچه طی سالهای اخیر از رفتار و عملکرد کسبوکارهای خانوادگی در معرض دید ما قرار میگیرد، همه ناشی از داشتن باورها، نگرش مبتنی بر شور و شوق بنیانگذاران، مالکان و رهبران دلسوخته و علاقهمندی است که با بهرهگیری از امکانات و تواناییهای شخصی توانستهاند به دستاوردهایی نیکو و نسبتا پایدار نائل آیند.
مشاهدات نیز حاکی از رخداد دو روند گسترده در حوزه کسبوکار خانوادگی ایرانی است؛ اول بازنشستگی نسل فعلی که نشاندهنده تغییر مالکیت آینده برای بسیاری از کسبوکارهای خانوادگی در ۱۰ سال آینده است و دوم بروز روند نوظهوری که نمایانگر مالکیت تعداد بیشتری از این کسبوکارها توسط زنان است. این جریان در سالهای آتی با برنامهریزی برای جانشینپروری ادامه خواهد یافت؛ از این رو نرخ فرسایش اعضای خانواده کمتر میشود، از نظر مالی نیز محافظهکارانهتر عمل خواهد شد و بدهی کمتری نسبت به کسبوکارهای با مالکیت مردان ایجاد میشود. با این همه اگر بنیانگذاران شرکت مایلند کسبوکار را در دستان خانواده نگه دارند، بهتر است اقدامات پیشگیرانهای شبیه موارد پیشنهادی ذیل برای جذب نسلهای آینده انجام دهند.
• اعضای خانواده خود را در معرض تمام جنبههای کسبوکار، از جمله کارکنان، مشتریان، محصولات و خدمات و... قرار دهند.
• ویژگیهای جذاب کسبوکار را بهگونهای تعریف کنند که برای مخاطب خوشایند باشد.
• عواملی که استعداد منصرف کردن اعضای خانواده از مشارکت در کسبوکار را دارند تشخیص دهند. این عوامل میتواند از علایق شخصی فرزندان گرفته تا درگیری با بقیه اعضای خانواده باشد.
• به اعضای خانواده که تصمیم به پیوستن یا ماندن در کسبوکار خانوادگی دارند، پاداش دهند. «قیمتی» که جانشینان برای پیوستن و کار کردن در یک کسبوکار خانوادگی میپردازند ممکن است شامل کنار گذاشتن گزینههای شغلی باشد که از نظر مالی و شخصی برایشان جذابتر است. زمانی که سبک مدیریتی والدین و فرزندان در تضاد باشد، ممکن است بین آنان تعارض ایجاد شود. از سویی یک کسبوکار ممکن است مصالحه کند؛ مثلا برای جانشین امکان صرف وقت بیشتر با خانواده را فراهم کند یا برای رفع تعارضات بین والدین و فرزند از کمک یک مدیر ارشد موقت (منتور) بهره ببرد. در هر حال «هزینه» برای شرکت و«قیمت» برای جانشین باید بهصرفه باشد.
• به اعضای خانواده فرصت دهند تا ایدهها، علایق و نگرانیهای خود را کشف کنند. در نهایت اینکه در کسبوکارهای خانوادگی، امتیازات مثل چالشها بسیار زیاد هستند. آن دسته از اعضای خانواده که کسبوکار خانوادگی را مدیریت میکنند، اگر میخواهند موفق باشند، ضرورت دارد از بودن و همکاری در کسبوکار خانوادگی لذت ببرند و هنگامی که زمان انتقال ثروت و میراث خانوادگی فرا میرسد، بهتر است حس اشتیاق به کسبوکار را به جانشینان منتقل کنند.