شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 7727
تاریخ انتشار: 1400/09/17 13:28

تحول بخش معدن با تکیه بر استارت‌آپ‌ها

ایران از نظر سرمایه انسانی در شرایط مناسبی قرار داشته و امروزه بیش از ۳۰ میلیون جوان در کشور وجود دارد. در تمامی کشورهای توسعه‌یافته از منابع انسانی به‌عنوان نیروهایی ارزشمند یاد شده و همه در تلاش هستند تا حداکثر نفع را از این سرمایه‌ها داشته باشند. ما نیز باید از این مزیت و سرمایه‌های ارزشمند انسانی به‌درستی و مفید در جایگاه‌های تخصصی استفاده کنیم.

در سال‌های اخیر با توسعه فضای استارت‌آپی در کشور، بخشی از جوانان به سمت تاسیس کسب‌وکارهای نوپا حرکت کرده‌اند و این موضوع را می‌توان نقطه روشنی در اقتصاد کشور عنوان کرد. 

استارت‌آپ‌های یادشده در تمامی عرصه‌ها از جمله صنایع و معادن نیز فعال بوده و به این واسطه شاهد هستیم جوانان فارغ‌التحصیل و متخصص در این عرصه نیز مشغول به کار شده‌اند. 

فعالیت‌های استارت‌آپی در کشور ما به‌تازگی رخ داده و جوانان ما در دهه اخیر به سمت فناوری‌های نوین در صنعت حرکت کرده‌اند. متاسفانه در بیشتر بخش‌های جامعه کشور ما، تعریف مناسبی از استارت‌آپ و مزایایی که حضور آنها در صنایع و معادن می‌تواند داشته باشد، وجود ندارد. 

انتظار می‌رود با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب، تمام بخش‌های کشور به‌ سوی استفاده از استارت‌آپ‌ها و بکارگیری نیروهای جوان و ایده‌های بدیع حرکت کنند. باید توجه داشت یکی از ابعاد مهم کارآفرینی که امروزه در جهان بیش از پیش به آن توجه شده، بحث استارت‌آپ‌ها است و این بحث می‌تواند ضمن اشتغالزایی وسیع، استفاده از نیروی کار را به حداکثر برساند. 

استفاده از این فناوری‌های نوین در حوزه تولید و صنایع می‌تواند باعث توسعه کشور در تمامی بخش‌های وابسته به صنعت و اقتصاد شود. 

در بخش معدن و صنایع معدنی نیز طی چند سال اخیر با حمایت برخی نهادهای دولتی که مسئولیت پژوهش و توسعه معادن را برعهده داشتند، تعداد محدودی استارت‌آپ در این حوزه شروع به فعالیت کرده و در جهت رشد بخش معدنی کشور همواره در حال تلاش‌ هستند. 

معدن و ذخایر معدنی، یک منبع ارزشمند خدادادی است که باید از آنها استفاده درست و بهینه شود. اما باید توجه کرد که ارزش ذاتی مواد معدنی، به‌تنهایی کارآیی نداشته و باید با استفاده از علم، دانش، فناوری یا مظاهر آن، این ارزش ارتقا یابد. 

مظاهر فناوری شامل تجهیزات و فناوری‌های فعالیت‌های معدنی است که وجود آن باعث افزایش چند برابری ارزش مواد معدنی می‌شود. 

متاسفانه در کشور ما همچنان فرآیندها و فعالیت‌‌های معدنی مطابق با شیوه‌های قدیمی اجرا شده و ماشین‌آلات و تجهیزات معادن فرسوده‌اند. از همین رو، به نظر می‌رسد امروز استفاده مطلوب و مناسبی از معادن کشور صورت نگرفته است. بهره‌گیری از استارت‌آپ‌ها و توجه به فعالیت شرکت‌های نوپا و تخصصی معدنی می‌تواند تا حدودی مشکل تامین تجهیزات را رفع کند. 

همچنین لازم است با اقداماتی نوین، ارزش افزوده معادن را افزایش دهیم. وجود ارزش ‌افزوده مناسب در فعالیت‌های معدنی به عوامل مختلفی از جمله حضور متخصصان این رشته وابسته است. 

به عبارت دیگر، لازمه وجود ارزش افزوده مناسب در بنگاه‌های مختلف اقتصادی از جمله معدن، داشتن منابع انسانی توانمند یا به‌اصطلاح، منابع انسانی توسعه‌یافته است. 

این منابع انسانی توسعه‌گر بوده و با قرارگیری در کنار یکدیگر، موضوعی با عنوان استارت‌آپ را پدید می‌آورند. 

این افراد می‌توانند با ایده‌های نوین خود، خون تازه‌ای در رگ‌های بنگاه‌های اقتصادی و صنایع از جمله بخش معدنی کشور به جریان بیندازند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48zbw4