شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 103903
تاریخ انتشار: 1402/11/14 08:22

تفاوت وب سرویس rest و soap چیست؟

وب سرویس ها یک روش استاندارد برای ارتباط بین برنامه های کاربردی مختلف هستند. آنها از طریق اینترنت کار می کنند و به برنامه ها امکان می دهند داده ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و خدمات یکدیگر را به کار گیرند. دو نوع اصلی وب سرویس وجود دارد: REST و SOAP. هر دو نوع مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین نوع برای یک پروژه خاص به عوامل مختلفی بستگی دارد.
تفاوت وب سرویس rest و soap چیست؟

وب سرویس ها یک روش استاندارد برای ارتباط بین برنامه های کاربردی مختلف هستند. آنها از طریق اینترنت کار می کنند و به برنامه ها امکان می دهند داده ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و خدمات یکدیگر را به کار گیرند. دو نوع اصلی وب سرویس وجود دارد: REST و SOAP. هر دو نوع مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین نوع برای یک پروژه خاص به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

 

Soap api چیست؟

SOAP API مخفف عبارت Simple Object Access Protocol است. یک پروتکل استاندارد برای ارتباط بین برنامه‌های کاربردی بر روی اینترنت است. SOAP از XML برای ارسال و دریافت پیام استفاده می‌کند.

SOAP API هابرای ارائه خدمات به برنامه‌های دیگر استفاده می‌شوند. وب سرویس SOAP ممکن است برای ارائه خدماتی مانند مدیریت کاربران، ذخیره‌سازی داده‌ها یا پردازش پرداخت‌ها استفاده شود.

وب سرویس rest چیست؟

REST API )مخفف Representational State Transfer Application Programming Interface (، یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) است که از معماری انتقال بازنمودی حالت (REST) پیروی می کند. REST یک سبک معماری نرم افزاری است که مجموعه ای از محدودیت ها را برای استفاده در ایجاد خدمات وب تعریف می کند.

یک REST API به طور کلی از طریق HTTP یا HTTPS قابل دسترسی است و از مجموعه ای از روش های HTTP برای انجام عملیات روی منابع استفاده می کند. منابع می توانند هر چیزی باشند، مانند یک کاربر، یک محصول، یا یک مقاله.

تفاوت وب سرویس rest و soap

SOAP یک پروتکل است، در حالی که REST یک سبک معماری است. این تفاوت های قابل توجهی در نحوه رفتار SOAP API و REST ایجاد می کند.

طرح

SOAP API توابع یا عملیات را نشان می دهد، در حالی که API های REST مبتنی بر داده هستند. به عنوان مثال، برنامه ای را با داده های کارمند در نظر بگیرید که سایر برنامه ها می توانند آن را دستکاری کنند. SOAP API برنامه می تواند تابعی به نام CreateEmployee را نشان دهد. برای ایجاد یک کارمند، هنگام ارسال درخواست، نام تابع را در پیام SOAP خود مشخص کنید.

با این حال، REST API برنامه می‌تواند یک URL به نام /employees را نشان دهد و یک درخواست POST به آن URL یک رکورد جدید کارمند ایجاد می‌کند.

انعطاف پذیری

APIهای SOAP سفت و سخت هستند و فقط امکان ارسال پیام XML بین برنامه ها را فراهم می کنند. سرور برنامه همچنین باید وضعیت هر مشتری را حفظ کند. این بدان معناست که هنگام پردازش یک درخواست جدید باید تمام درخواست های قبلی را به خاطر بسپارد.

REST انعطاف‌پذیرتر است و به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به صورت متن ساده، HTML، XML و JSON منتقل کنند. REST نیز بدون حالت است، بنابراین REST API هر درخواست جدید را مستقل از درخواست‌های قبلی بررسی می‌کند.

 

کارایی

پیام‌های SOAP بزرگ‌تر و پیچیده‌تر هستند که سرعت انتقال و پردازش آنها را کندتر می‌کند. این می تواند زمان بارگذاری صفحه را افزایش دهد.

REST به دلیل اندازه کوچکتر پیام REST سریعتر و کارآمدتر از SOAP است. پاسخ‌های REST نیز قابل ذخیره‌سازی هستند، بنابراین سرور می‌تواند داده‌هایی را که به طور مکرر به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کند برای زمان بارگذاری صفحه حتی کوتاه‌تر در یک کش ذخیره کند. بنابراین از آنجایی که سرعت و کارایی بالا از ویژگی های یک وب سرویس پیامکی خوب به شمار می رود، بهتر است توسعه دهندگان، وب سرویس پیامکی خود را با REST API پیاده سازی کنند.

مقیاس پذیری

پروتکل SOAP به برنامه‌ها نیاز دارد تا وضعیت بین درخواست‌ها را ذخیره کنند، که پهنای باند و حافظه مورد نیاز را افزایش می‌دهد. در نتیجه، برنامه ها را گران و در مقیاس چالش برانگیز می کند.

بر خلاف SOAP، REST اجازه معماری بدون حالت و لایه‌ای را می‌دهد، که آن را مقیاس‌پذیرتر می‌کند. به عنوان مثال، سرور برنامه می تواند درخواست را به سرورهای دیگر ارسال کند یا به یک واسطه (مانند یک شبکه تحویل محتوا) اجازه رسیدگی به آن را بدهد.

امنیت

SOAP برای کار با HTTPS به یک لایه اضافی از WS-Security نیاز دارد. WS-Security از محتوای هدر اضافی استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که فقط فرآیند تعیین شده در سرور مشخص شده محتوای پیام SOAP را می خواند. این امر هزینه های ارتباطی را اضافه می کند و بر عملکرد تأثیر منفی می گذارد.

REST از HTTPS بدون سربار اضافی پشتیبانی می کند.

 

خلاصه ای از تفاوت های SOAP وREST:

REST API

 

SOAP API

متکی به معماری REST (انتقال وضعیت نمایندگی) با استفاده از HTTP.

متکی به SOAP (پروتکل دسترسی به اشیاء ساده)

 

به طور کلی داده ها را در JSON منتقل می کند. این بر اساس URI است. از آنجایی که REST از مدل بدون حالت تبعیت می کند، REST قالب پیام را به صورت XML یا JSON و غیره اعمال نمی کند.

انتقال داده ها در قالب استاندارد XML.

با GET، POST، PUT، DELETE کار می کند.

از آنجا که مبتنی بر XML است و به SOAP متکی است، با WSDL کار می کند.

 

روی HTTP و HTTPS کار می کند

روی HTTP، HTTPS، SMTP، XMPP کار می کند.

 

 

شباهت های بین SOAP و REST چیست؟

برای ساخت اپلیکیشن ها، می توانید از زبان های برنامه نویسی، معماری ها و پلتفرم های مختلف استفاده کنید. به اشتراک گذاری داده ها بین چنین فناوری های متنوعی چالش برانگیز است زیرا آنها فرمت های داده متفاوتی دارند. هر دو SOAP و REST در تلاش برای حل این مشکل پدیدار شدند.

  • آنها هر دو قوانین و استانداردهایی را در مورد نحوه ایجاد، پردازش و پاسخگویی به درخواست های داده از برنامه های دیگر توسط برنامه ها توصیف می کنند

  • هر دوی آنها از HTTP، پروتکل استاندارد اینترنت، برای تبادل اطلاعات استفاده می کنند

  • هر دو از SSL/TLS برای ارتباط امن و رمزگذاری شده پشتیبانی می کنند

  • می توانید از SOAP یا REST برای ایجاد سیستم های توزیع شده ایمن، مقیاس پذیر و مقاوم در برابر خطا استفاده کنید.

انتخاب بین REST و SOAP

انتخاب بین REST و SOAP به نیازهای خاص برنامه‌نویس بستگی دارد. REST معمولاً برای برنامه‌های ساده و سریع‌تر مناسب است، در حالی که SOAP معمولاً برای برنامه‌های پیچیده‌تر و ایمن‌تر مناسب است.

نکات کلیدی برای تصمیم گیری:

امنیت: اگر امنیت بالا برای شما ضروری است، SOAP گزینه بهتری است.

عملکرد: اگر سرعت و کارایی اولویت دارد، REST گزینه مناسب تری است.

مقیاس پذیری: REST برای سیستم های توزیع شده و مقیاس پذیر مناسب تر است.

سازگاری: SOAP با طیف گسترده ای از زبان ها و پلتفرم ها سازگار است. REST نیز از پشتیبانی خوبی برخوردار است، اما ممکن است برای برخی زبان ها و پلتفرم ها به کتابخانه های اضافی نیاز داشته باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48axba