-

علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس چیست؟ ۵ راه پیشگیری

 در این مطلب به معرفی علت تقه زدن گیربکس دنا اتومات پرداختیم. بهتر است بررسی علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس به متخصصان این خودرو سپرده شود.

علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس چیست؟ 5 راه پیشگیری

شرکت ایران خودرو در سالیان گذشته، دنا را معرفی و روانه بازار کرده است. این خودرو از همان ابتدا در بازار محبوبیت زیادی پیدا کرد و با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شد. دنا هم با گیربکس عادی و هم اتومات تولید می‌شود. گیربکس‌های اتومات این خودرو، جزو اولین تولیدات داخلی به حساب می‌آیند. گاهی مشکلاتی در این گیربکس بوجود می‌آید که ممکن است شما را هم نگران کند. یکی از این مشکلات تقه زدن گیربکس است. علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس چیست؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

گیربکس اتوماتیک دنا پلاس

معرفی گیربکس اتومات دنا پلاس

قبل از بررسی علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس، بهتر است با مشخصات گیربکس این خودروی محبوب ایرانی بیشتر آشنا شوید. خودرو دنا پلاس دارای انواع گیربکس اتوماتیک است که به گواه اغلب متخصصان، کارایی قابل‌قبولی دارد. طبیعتا عملکرد گیربکس اتوماتیک دنا پلاس با گیربکس سنتی این خودرو کاملا متفاوت است. به همین دلیل تعمیر و سرویس‌دهی آن هم باید متفاوت باشد.

خودروهای ایرانی با گیربکس اتوماتیک نسبتا کم هستند و به‌تازگی این سیستم در خودروها پیاده شده است. به همین دلیل تعمیرگاه و متخصص گیربکس‌های اتوماتیک ایرانی هم کم هستند. به همین دلیل حتما تعمیر آن را به مراکز تخصص و معتبر بسپارید.

گیربکس اتومات دنا پلاس را شرکت زیانرو ایران تولید می‌کند. این گیربکس 6سرعته بوده و از نوع تورک کانورتر است. تورک کانورتر نیروی موتور را به نیروی مکانیکی تبدیل کرده و به چرخ‌ها منتقل می‌کند. ازجمله سیستم‌های کارآمد این گیربکس، می‌توان به کنترل الکترونیکی شتاب، کنترل الکترونیکی ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی و ... است.

تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک دنا پلاس

علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس هرچه که باشد، ابتدا باید تشخیص داده و سپس تعمیر شود. تعمیر این نوع گیربکس با توجه به حساسیت بالایی که دارد، نیاز به بررسی دقیق خواهد داشت. تشخیص مشکل و عیب‌یابی در این مرحله اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تعمیرکاران متخصص، خیلی راحت‌تر می‌توانند مشکل را پیدا کنند. ازجمله علائم وجود مشکل در گیربکس اتومات دنا پلاس، عبارتند از:

  • نشت روغن از گیربکس
  • لرزیدن در زمان تعویض دنده
  • وجود سروصدای غیرعادی و عجیب
  • عدم تعویض دنده به صورت صحیح

هر کدام از این علائم، نشان از وجود مشکل در گیربکس دارند. به همین دلیل باید خیلی سریع نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که گیربکس دنا پلاس، شروع به تقه زدن می‌کند. همه این دلایل فنی هستند، اما ممکن است شیوه رانندگی شما هم باعث بروز این مشکل شده باشد. به هر حال مهم‌ترین دلایل تقه زدن گیربکس دنا پلاس را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

1. روغن گیربکس ناکافی یا بی‌کیفیت

همانطور که می‌دانید، باید روغن گیربکس را به صورت دوره‌ای تعویض کنید. اگر به هر دلیلی این روغن ناکافی یا بی‌کیفیت باشد، می‌تواند باعث تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس شود. تعویض به موقع روغن و باکیفیت بودن آن، باعث جلوگیری از فرسایش قطعات داخلی می‌شود.

در صورت انتخاب یک روغن گیربکس با کیفیت پایین و برند نامناسب، عملکرد و دوام گیربکس دچار تاثیرات منفی می‌شود و به خاطر عدم تطابق و هم‌محوری شافت‌ها، با مشکل صدای گیربکس یا همان زوزه گیربکس خودرو مواجه می‌شوید.

2. تنظیم ترمز نامناسب

وجود ترمزهای فرسوده یا تنظیم نامناسب آنها، باعث تقه زدن گیربکس می‌شود. در واقع وقتی تنظیم ترمز نامناسب باشد، فشار نامناسبی به خودرو و گیربکس وارد می‌شود که همین موضوع شوک زیادی به آن منتقل می‌کند. بهتر است تنظیم ترمزها را جدی بگیرید.

3. وجود مشکل در سیستم الکترونیکی و هیدرولیکی

گیربکس اتومات دنا پلاس دارای انواع سنسورها، سیستم‌های کنترولی و ماژول‌هاست. هرگونه مشکل در این سیستم‌ها، ممکن است باعث تقه زدن گیربکس cvt شود. برای رفع این مشکل باید سیستم‌های هیدرولیکی و الکترونیکی گیربکس دنا مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت نیاز تعمیر شوند.

4. وجود قطعات داخلی فرسوده

به هر حال قطعاتی که در گیربکس وجود دارند، ممکن است خراب باشند یا به مرور زمان دچار فرسودگی شوند. شاید علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس، همین مشکل باشد. دنده‌ها، بلبرینگ‌ها و قطعات موجود در گیربکس وقتی دچار مشکل می‌شوند، علائم و نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهند. تشخیص این خرابی‌ها با متخصصان این نوع گیربکس‌هاست.

5. وجود مشکل در سیستم ترمز و تعلیق

سیستم تعلیق و ترمز اهمیت زیادی در خودرو دارند. اگر به هر دلیلی این دو سیستم دچار مشکل شده باشند در عملکرد گیربکس هم اختلال بوجود می‌آورند. این اختلال معمولا خود را به صورت تقه زدن نشان می‌دهد. دلیل آن هم فشارهای نامتناسب در سیستم گیربکس است.

5 راهکار اساسی برای پیشگیری از تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس

قبل از این که کار به پیدا کردن علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس برسد، راهکارهای پیشگیری از این مشکل را بشناسید.

1. انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای

شما باید طبق زمانبندی مشخص و در کیلومترهای تعیین‌شده، نسبت به انجام سرویس‌های دوره‌ای اقدام کنید. این سرویس‌ها شامل تعویض فیلتر و روغن گیربکس می‌شود. همچنین در سرویس‌های دوره‌ای اکر مشکلی در گیربکس وجود داشته باشد مشخص خواهد شد.

2. تعویض روغن گیربکس

تعویض روغن گیربکس

ازجمله مهم‌ترین کارهایی که در راستای پیشگیری از تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس می‌توانید انجام دهید، تعویض به موقع روغن گیربکس است. این کار باعث می‌شود تا قطعات داخلی گیربکس دچار فرسایش نشوند.

3. استفاده از قطعات اصلی یا اورجینال

در صورتی که مشخص شد یکی از قطعات گیربکس دچار مشکل شده و علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس است به هیچ عنوان از قطعات غیراصل و بی‌کیفیت استفاده نکنید. بهترین کار انتخاب قطعات اصلی است که باعث بهبود عملکرد گیربکس هم خواهد شد.

4. رانندگی اصولی

همانطور که اشاره کردیم، رانندگی نامناسب هم ممکن است روی تقه زدن گیربکس نقش داشته باشد. رانندگی مناسب و محتاط، باعث می‌شود تا فشار کمتری روی گیربکس دنا پلاس بیاید. به این ترتیب خبری از تقه زدن گیربکس نخواهد بود.

5. بررسی مشکلات فنی

وقتی اولین علائم مربوط به وجود مشکل در گیربکس را متوجه شدید، باید خیلی سریع به مراکز تعمیر تخصصی مراجعه کنید. مشکلات مربوط به گیربکس، باید خیلی سریع تشخیص داده و تعمیر شوند. در غیر این صورت می‌تواند هزینه‌های سنگینی روی دست شما بگذارد.

تعمیرگاه تعمیرکار

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس پرداختیم. گیربکس این خودرو که یکی از محبوب‌ترین محصولات ایرانی به حساب می‌آید، توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود. هرگونه مشکلی که در گیربکس این خودرو وجود دارد، باید توسط متخصصین مورد بررسی قرار بگیرد. برای پیشگیری از تقه زدن گیربکس این خودرو هم راهکارهایی وجود دارد که برخی از آنها را معرفی کردیم.

برچسب ها : تعمیر گیربکس,موتور گیربکس,تعمیر گیربکس اتومات

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین