سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 21699
تاریخ انتشار: 1401/10/19 07:45

درآمد عوارض خروج از کشور رکورد زد

عوارض خروج از کشور مبلغی‌ است که هر شخصی که از کشور خارج می‌شود، باید به دولت بپردازد.

این عوارض حتی برای افراد زیر دو سال هم محاسبه میشود. نکته قابل تامل این است که عوارض عنوانی است که به هزینهای اتلاق میشود که باید به شهرداریها بپردازیم. برای همین هم عوارض خروج تا چند سال پیش به حساب شهرداری واریز میشد، اما با مصوبه بهمن ماه سال ۱۳۹۸، این عوارض به عنوان مالیات خروج از کشور نامگذاری شد و از آن به بعد هزینه به حساب دولت واریز میشود.بخش کوچکی از این مبلغ به سازمان گردشگری پرداخت میشود و بخش دیگری هم برای بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی کشور مورد استفاده قرار میگیرد.

هزینه عوارض خروج از کشور هر ساله تغییر میکند. برای همین هم اگر قصد دارید به خارج از کشور سفر کنید، حتما باید در جریان آخرین قوانین آن باشید. برای مثال تا چند سال پیش کودکان زیر ۷ سال از پرداخت عوارض معاف بودند، اما بعدا این قانون تغییر کرد و حالا این عوارض حتی برای نوزادان هم باید پرداخت شود.

در سال ۱۴۰۰، میزان درآمد دولت از عوارض خروج از کشور ۱۱۰ میلیارد تومان بود اما در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ این درآمد برای سال ۱۴۰۱ به اندازه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد. طبیعی است که چنین افزایشی باعث بالاتر رفتن مبلغ عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۱ شد و در نهایت مقرر شد

 در سال ۱۴۰۱ عوارض خروج از کشور برای سفرهای عادی اول ۴۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شود. همچنین مقرر شد مسافران خارج از کشور، در سفرهای عادی دوم و سوم به ترتیب مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

این مبلغ برای سفرهای حج تمتع و عمره هم به ترتیب ۱۳۲ هزار تومان، ۱۹۸ هزار تومان و ۲۶۴ هزار تومان است.

درآمدی بیشتر از پیشبینی

درحالی میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور در ۹ ماه امسال به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که دولت در بودجه، میزان درآمد از این محل را برای کل سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیشبینی کرده بود.

به گزارش ایسنا، عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور طی سال ۱۴۰۰ نشان میدهد که میزان عوارض خروج از کشوری که دریافت شد ۱۲۰۴ میلیارد تومان بود.

این درحالی است که در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۱۰۸۵ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت شده است که این میزان در هفت ماه امسال به بیش از ۱۲۶۱ و در هشت ماه سال ۱۴۰۱ نیز به ۱۴۱۳ میلیارد تومان رسیده است.

عوارض خروج از کشور یکی از منابع درآمدی برای دولت است که میزان آن هر سال در لایحه بودجه تعیین میشود.

 اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر خلاف سالهای گذشته میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر مشخص نشد و فقط به طور کلی در بخش درآمدهای دولت در بخش مالیات بر کالاها و خدمات، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده بود. آخرین آمار حاکی از آن است که میزان مالیاتی که دولت از مسافران برای خروج از کشور اخذ کرده، در ۸ ماه امسال از کل سال ۱۴۰۰ بیشتر است.

چه افرادی از پرداخت عوارض معاف هستند؟

مطابق با آخرین قانون تصویب شده در سال ۱۳۹۷، در بخش درآمدی جزء ۱ بند «د» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۸، افرادی از پرداخت مالیات عوارض خروج معاف شدهاند که عبارتند از: خدمه وسایل نقلیه عمومی سفرهای زمینی، دریایی و خطوط پروازی که در حین ماموریت یا انجام وظایف شغلی باید از مرز عبور کنند.

دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور که مجوز تحصیل مرتبط داشته باشند. البته طبق قانون مصوب سال ۱۳۶۴ معافیت از پرداخت عوارض شامل حال آن دسته از دانشجویانی نمیشود که وضعیت تحصیلی آنها منطبق با ضوابط وزارت فرهنگ و آموزش عالی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) نیست.

بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور اعزام میشوند. بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۶۴، به همراه بیمار (حداکثر یک نفر) به ترتیب به میزان ۶۰ و ۴۰ درصد مبالغ عوارض خروج در ماده واحده و تبصره یک آن تخفیف داده میشود. جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام میشوند.

 ایرانیهای مقیم خارج از کشور که دارای گذرنامهی شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی هستند. دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488zdl