-
در همایش نکوداشت روز ملی معدن در استان یزد مطرح شد

رفع مشکلات معدن با تشکیل کارگروه تعامل

نخستین همایش استانی نکوداشت روز ملی معدن در استان یزد برگزار شد. در این همایش از مکتشف نمونه، بهره‌بردار نمونه، چهره شاخص علمی و پیشکسوتان معدنی استان یزد تجلیل شد.

رفع مشکلات معدن با تشکیل کارگروه تعامل

به گزارش خبرنگار صمت از استان یزد، پنل پرسش و پاسخ چالش‌های حوزه معدن نیز در حاشیه همایش استانی نکوداشت روز ملی معدن برگزار شد. در این نشست، حمید مولابیگی، مدیر کل دفتر اکتشاف؛ مهدی حمیدی، مدیرکل دفتر بهره‌برداری و محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران حضور داشتند و به سوالات پاسخ دادند. همچنین برگزاری ۲ نشست تخصصی با موضوع چالش‌های حقوقی فعالیت معدنی و همچنین افق پیش‌رو در زنجیره‌ آهن و فولاد از دیگر برنامه‌های این همایش یک‌روزه بود.

رقابت ناسالم در بازار خاک‌های صنعتی در این پنل تعدادی از فعالان حوزه معدن استان نیز به چالش‌های موجود در این حوزه اشاره کردند.

دهقان یکی از فعالان معدن استان یزد به رقابت ناسالم در حوزه فروش خاک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث شده بسیاری از خاک‌های صنعتی غیرفعال بماند.

در ادامه نجفی از دیگر فعالان حوزه معدنی به چالش‌های موجود در اکتشافات عمیق اشاره و اظهار کرد: معادن دولتی و خصولتی با چالشی در این حوزه مواجه نیستند و مشکلات اصلی متعلق به معادن خصوصی است که اگر همین روند پیش برود، این معادن از اکتشاف عمقی حذف می‌شوند. همچنین این فعال خواستار حمایت دولت و مسئولان ذی‌ربط از معادن خصوصی در این حوزه شد.این معدنکار با تاکید بر این موضوع که طرح ساماندهی و احیای معادن، نیاز به اصلاح دارد، افزود: عمده قوانین معادن بر اساس نیازهای معادن بزرگ نوشته شده و عملا باعث نابودی اقتصاد معادن کوچک شده ‌است.

تشکیل کارگروه تعامل

حمید ملابیگی، مدیر کل دفتر اکتشاف در این پنل با اشاره به ماده ۲۴ قانون معادن و چالش‌های معدن‌کارها و سازمان محیط طبیعی، محیط‌زیست و سازمان اتمی، از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: درخواست ما این است که در صورتی‌که استعلام اکتشاف از سوی دستگاه‌های دولتی ظرف ۲ ماه پاسخ داده نشد، اداره کل صنعت و معدن می‌تواند پروانه اکتشاف را صادر کند.

همچنین این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد که با تشکیل کارگروه تعامل می‌توان بسیاری از این چالش‌ها را حل کرد. مدیر کل دفتر اکتشاف در ادامه بر این موضوع تاکید کرد که ادغام وزارت معادن فلزات با وزارت صنایع و تجارت موجب عدم رشد و شکوفایی معدن شد. او همچنین خواستار تشکیل یک معاونت تخصصی معدن در وزارتخانه صنایع شد. ملابیگی حل مشکلات فعلی معدن را در ادغام محیط‌زیست، منابع طبیعی و معدن دانست و اظهارکرد: در صورتی‌که این ادغام صورت گیرد، بسیاری از چالش‌های پیش‌رو حل خواهد شد.

دریافت حقوق دولتی

مدیر کل دفتر بهره‌برداری در ادامه این نشست درباره رقابت‌های ناسالم در حوزه خاک‌های صنعتی گفت: فروش خاک صنعتی در بازار رقابتی است که در این بازار کیفیت و نرخ حرف اول را می‌زند‌. مهدی حمیدی عدم شفافیت در حوزه معدن را به ضرر این صنعت دانست و گفت: عدم شفافیت موجب آسیب رساندن به حوزه معدن و در نتیجه ایجاد رقابت ناسالم

می‌شود. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تلاش وزارتخانه احیای معادن غیر فعال دارای بهره‌برداری است، اظهارکرد: به منظور احیای این معادن، در استان‌ها تیم احیا فعال شده است.

وی در ادامه بر این موضوع تاکید کرد که بر اساس مصوبه شورای‌عالی معادن هرکسی فاکتور رسمی فروش داشته باشد، می‌تواند حقوق دولتی خود را دریافت کند. مهدی حمیدی در پایان از صدور مجوز برای واردات ۲۰۰۰ ماشین‌آلات معدنی خبر داد و گفت: همچنین وزارتخانه از تولید ۶۰۰ دستگاه ساخت داخل حمایت کرده و زمینه را برای فعالیت آنها فراهم کرده است.

ارتباط بین دانشگاه و صنعت

دهقان، یکی از اساتید دانشگاه نیز در این پنل از چالش‌هایی که معدنکارها با سازمان‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست گفت و بر این موضوع تاکید کرد که حل این چالش نیاز به تدابیر دارد و بهتر است مانند سراسر دنیا، بحث علمی در این موارد صورت بگیرد. مهندس اسدی فعال حوزه شن و ماسه در ادامه این نشست از چالش‌های موجود در حوزه شن و ماسه استان گفت و خواستار یک کرسی برای تولیدکنندگان این حوزه در شورای‌عالی معادن شد. تامین مالی برای نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معدن نیز از موارد دیگری بود که در این نشست مطرح شد.

سخن پایانی

بی‌شک برنامه‌ریزی در بخش معدن باید روبه جلو و با پرهیز از روزمرگی باشد، چراکه آینده این بازار در نبود برنامه‌ریزی مدون و پیش‌بینی صحیح با چالش جدی مواجه خواهد شد. همچنین به عقیده فعالان این حوزه عمده چالش‌های حوزه معدن، ضعف در بیان واقعیت‌ها است، در نتیجه مطالبه‌گری به‌درستی انجام نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*