پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 18072
تاریخ انتشار: 1401/04/14 00:57
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خبر داد

استان مرکزی در صدر تولیدکنندگان «تراورتن» کشور

به‌گزارش خبرنگار صمت از استان مرکزی، علی جودکی ضمن بیان این مطلب افزود: استان مرکزی از نظر تنوع تولید کالا و از لحاظ صنایع مادر، رتبه اول را در کشور در اختیار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: برخورداری از رتبه اول تولید سنگ تراورتن، رتبه اول پرورش و صادرات ماهیان زینتی و رتبه هشتم در حوزه تجارت خارجی و صادرات، از جمله ظرفیت‌های اقتصادی استان مرکزی به‌شمار می‌رود و کنار هم قرار دادن این موارد، نشان می‌دهد که استان در 4 عرصه مولد اقتصادی بسیار مستعد و دارای ظرفیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه رتبه اول تحقیق و پژوهش در میان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور، به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تولید ۱۸مقاله اختصاص یافت، افزود: در حوزه بازرسی‌ها، باتوجه به اجرای طرح عادلانه شدن یارانه‌ها، استنباط بر این بود که بازار تحت‌نظارت و بازرسی نیست، در حالی که چنین نبود.

علاوه بر بازرسی‌های مکرر در سال ۱۴۰۰، در 3ماهه نخست امسال نیز بازرسی‌ها به ۸۲۰۰ مورد می‌رسد.

وی بااشاره به انجام اقدامی نو برای نخستین‌بار در کشور در حوزه صحت‌سنجی دریافت حقوق دولتی گفت: حقوق دولتی براساس میزان برداشت ماده معدنی اخذ می‌شود و همواره درباره میزان برداشت مناقشه بود، برهمین اساس، معادن استان به شبکه مانیتورینگ متصل شده است و با آنالیز و قیاس فیلم و عکس‌های تهیه‌شده، میزان برداشت معادن روسطحی کامل مشخص و براساس این برداشت، حقوق دولتی پرداخت می‌شود.

سهم ایران از بازار همسایگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۶۱۰ معدن در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد ۳۹۹معدن فعال و ۲۱۱معدن به‌علت نداشتن خریدار در برخی کانی‌ها، داشتن معارض و نداشتن امکان استخراج، غیرفعال هستند. وی ادامه داد: میزان واردات عمده کشور همسایه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر هزار و ۲۰۰میلیارد دلار ثبت شده که سهم ایران از این میزان ۲درصد است، اما شرایط صادرات به کشورهای همسایه بیش از ۱۰۰میلیارد دلار است.

وی سرمایه‌گذاری در استان مرکزی را ۵۵۸هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: 2هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش امسال در نظر گرفته شده است که می‌تواند در حوزه تولید به‌کار گرفته شود.

واردات استان مرکزی

جودکی از واردات ۴۹۵میلیون دلاری استان مرکزی خبر داد و گفت: ۹۰درصد این واردات شامل مواد اولیه یا تجهیزات خط تولید از کشورهای، چین، هند، آلمان و ترکیه بوده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه افزود: سال گذشته ۱.۲میلیون دلار صادرات از این استان انجام گرفت که ۳۴درصد نسبت به ۱۳۹۹رشد داشت و امیدواریم که امسال بتوانیم به عدد ۱.۵ میلیون دلار صادرات برسیم، هرچند ظرفیت استان بیشتر از ارقام پیش‌بینی‌شده است.

سخن پایانی

استان مرکزی در 2 منطقه ویژه ایران قرار گرفته که شامل منطقه‌های دگرگونی سنندج، سیرجان و استان مرکزی است. این استان از نظر زمین‌شناسی دارای معادن بسیار غنی بوده و کانی‌های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزئینی در این معادن یافت می‌شوند.

براساس آمار، استان مرکزی با ۳۸۰معدن و استخراج سالانه ۱۴میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را به‌خود اختصاص داده است و تاکنون از ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور، ۴۲نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده و از حدود ۳۵نوع ماده معدنی بهره‌برداری

می‌شود. معادن استان مرکزی حدود ۶۰درصد از سنگ‌های تراورتن کشور را تولید می‌کند. تعداد معادن سنگ تراورتن این استان به بیش از ۸۰ واحد می‌رسد.

 توجه کنید که این اعداد فقط مختص به سنگ‌های تراورتن است. استان مرکزی علاوه بر معدن‌های سنگ تراورتن، تعدادی از معدن‌های سنگ مرمریت را در خود جای داده است. باتوجه به موارد یادشده باید از این ظرفیت خدادادی بالاترین بهره را برد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45a78q