-

با مزایا و معایب راه‌اندازی کارخانه آب معدنی آشنا شوید

راه‌اندازی خط تولید آب معدنی همانند راه‌اندازی هر خط تولید دیگری دارای مزایا و معایبی است. فلذا ضروری است که تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی در این راستا، با این موارد آشنایی کامل داشته باشند و در راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی به صورت تک بعدی تصمیم‌گیری نکنند.

با مزایا و معایب راه‌اندازی کارخانه آب معدنی آشنا شوید

راه‌اندازی خط تولید آب معدنی همانند راه‌اندازی هر خط تولید دیگری دارای مزایا و معایبی است. فلذا ضروری است که تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی در این راستا، با این موارد آشنایی کامل داشته باشند و در راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی به صورت تک بعدی تصمیم‌گیری نکنند.

چراکه اگر تولیدکنندگان صرفا به مزایای راه‌اندازی کارخانه آب معدنی توجه کنند و چالش‌های مسیر را در نظر نگیرند، به دلیل عدم آمادگی کافی برای خطرات احتمالی مسیر، مدیریت پروژه برای آنان سخت خواهد بود. از طرفی دیگر توجه صرف به مشکلات و معایب راه‌اندازی کارخانه آب معدنی، ممکن است سبب ترس و واهمه تولیدکنندگان شود و آنان را از شروع یک فعالیت سودده محروم کند.

به همین دلیل لازم است که تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی جهت راه‌اندازی کارخانه آب معدنی، مشاوره‌های لازم را در این‌باره از افراد متخصص و متبحر در این حوزه کسب کنند.

در این مطلب ابتدا مزایا و سپس معایب و مشکلات راه‌اندازی کارخانه آب معدنی توضیح داده می‌شوند. در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره در راه‌اندازی کارخانه آب معدنی و چگونگی کاهش برخی از هزینه‌ها بحث خواهد شد.

مزایا راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی

راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی در ردیف صنایع سودده است که به همین جهت طرفداران بی‌شماری نیز دارد. از مهم‌ترین مزایا راه‌اندازی کارخانه آب معدنی عبارتند از:

قابلیت استفاده عمومی

یکی از مزایای راه‌اندازی کارخانه آب معدنی این است که، این نوشیدنی قابلیت استفاده عمومی دارد. به عبارت دیگر تمامی افراد در هر سن و سالی که باشند این نوشیدنی را استفاده می‌کنند. فلذا راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی نسبت به سایر نوشیدنی‌هایی که ممکن است صرفا افراد خاصی آن‌ها را مصرف کنند، سوددهی بیشتری دارد.

بازگشت سریع و تضمین شده سرمایه

راه‌اندازی کارخانه آب معدنی در زمره کسب و کارهایی است که بازگشت سریع و تضمین شده سرمایه را دارد. چراکه مصرف آب معدنی سال‌هاست که در بین عموم مردم شایع شده و تقاضا نسبت به این محصول بسیار بالا رفته است. به همین سبب تولیدکنندگان نگران ناشناخته بودن محصول و عدم استقبال عموم مردم نخواهند بود.

ماندگاری بالا

آب معدنی در زمره مواد خوراکی است که ماندگاری بالایی دارد و لازم نیست حتما در یخچال نگهداری شود. همین امر سبب می‌شود فروشندگان این محصول بیشتر باشند. همچنین مشکلات ناشی از فساد محصول و مراقبت‌های خاص پیش از مصرف، در این محصول کمتر از سایر مواد خوراکی است. فلذا نگه‌داری و پخش این محصول نیز به مراتب ساده‌تر است.

دردسترس‌بودن مواد اولیه

دردسترس‌بودن مواد اولیه را از دیگر مزایای راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی می‌توان محسوب کرد. چراکه معمولا عدم دسترسی به مواد اولیه جهت تولیدات، از شایع‌ترین مشکلات خطوط تولید مواد غذایی است. اما مواد اولیه تولید آب معدنی وارداتی نیستند و از این جهت مشکل توقف خط تولید آب معدنی به دلیل دردسترس‌نبودن مواد اولیه رخ نخواهد داد.

معایب خط تولید آب معدنی

راه‌اندازی خط تولید آب معدنی در کنار مزایایی که دارد دارای معایبی نیز هست که در بسیاری از مواقع وجود همین مشکلات سبب می‌شوند که بسیاری از تولیدکنندگان به این عرصه ورود نکنند. از مهم‌ترین معایب خط تولید آب معدنی عبارتند از:

بالا بودن قیمت ماشین آلات و تجهیزات کارخانه

یکی از معایب و دشواری‌ها در راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی، صرف هزینه بالا جهت خرید ماشین آلات و تجهیزات کارخانه آب معدنی است. چراکه بیشتر دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید آب معدنی صنعتی و تمام اتومات هستند.

از طرفی دیگر برخی از این دستگاه‌ها وارداتی هستند و مشابه ایرانی ندارند. از این رو تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی جهت راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی، باید سرمایه لازم جهت خرید این تجهیزات و ماشین آلات را برآورد کنند.

البته در حال حاضر مراکزی وجود دارند که در حوزه فروش خط تولید آب معدنی دست دوم فعالیت می‌کنند. این مجموعه‌ها معمولا دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید آب معدنی دست دوم درجه یک را از دیگر کشورها وارد می‌کنند و در ایران به متقاضیان می‌فروشند.

دشواری در اخذ مجوزها

یکی دیگر از معایب و مشکلات راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی، دشواری در اخذ مجوزها از مراجع صلاحیت‌دار است. در واقع تولیدکنندگان بایستی زمانی که تصمیم جدی بر راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی می‌گیرند بتوانند مراجع ذی‌صلاح را مجاب کنند که امکانات و تخصص تاسیس کارخانه آب معدنی را دارند. معمولا تولیدکنندگان با نگارش طرح توجیهی تولید آب معدنی، آمادگی خود را در این حوزه به مراجع صلاحیت‌دار اعلام می‌کنند.

یافتن مکان مناسب کارخانه

از دیگر معایب راه‌اندازی کارخانه آب معدنی، دشواری در یافتن مکان مناسب جهت احداث کارخانه است.

چراکه مکان احداث کارخانه آب معدنی باید دارای امکانات ویژه‌ای باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استقرار در محدوده مناسب جهت انتقال و حمل و نقل آب، تناسب ظرفیت خط تولید با مکان احداث کارخانه، دارا بودن تهویه مناسب، وجود امکانات اولیه همچون آب، برق، گاز،تلفن و... اشاره کرد.

بدیهی است که یافتن مکانی که کلیه موارد فوق را داشته باشد با برخی محدودیت‌ها مواجه است.

اهمیت مشاوره در کاهش هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی

از اصلی‌ترین مشکلات و موانع پیش‌ رو تولیدکنندگان در راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی، مربوط به هزینه‌های تاسیس کارخانه است. از مهم‌ترین هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه آب معدنی می‌توان به هزینه خرید و یا اجاره مکان کارخانه، هزینه خرید تجهیزات و ماشین آلات خط تولید، هزینه پرسنل و کارمندان، هزینه اخذ مجوزها و... اشاره کرد.

برخی از این هزینه‌ها قابلیت کاهش دادن را ندارند اما برخی دیگر را می‌توان مدیریت کرد و به طریقی آن‌ها را کاهش داد. یکی از طرق کاهش هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی، خرید خط تولید آب معدنی دست دوم است.

منظور از خط تولید آب معدنی دست دوم، دستگاه‌ها و ماشین آلاتی هستند که قبلا در این صنعت به کار گرفته شده‌اند اما هنوز عمر مفید آن‌ها تمام نشده است و همچنان قابلیت استفاده را دارند.

شب چره یکی از مجموعه‌های فعال در این حوزه است. این مجموعه دارای یک تیم متخصص و متبحر از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، مدیران حوزه کسب و کار و بازاریابان است. این تیم متخصص و دانش آموخته انواع مشاوره‌های تخصصی را در راستای راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی یا ارتقای خط تولید آب معدنی ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

در این مطلب برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی مورد بررسی قرار گرفتند. همان‌طور که توضیح داده شد، مزایای عنوان شده برای تاسیس کارخانه تولید آب معدنی همچون قابلیت استفاده عمومی، عدم محدودیت فصلی، دردسترس‌بودن مواد اولیه و ماندگاری بالای این محصول، همگی به سودده بودن تولید آب معدنی اشاره دارند.

فلذا وجود همین مزایا، گاها رغبت بالایی را در تولیدکنندگان ایجاد می‌کنند. البته تولیدکنندگان بایستی بدانند که در راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی مشکلاتی همچون بالا بودن قیمت تجهیزات و ماشین آلات خط تولید، دشواری در اخذ مجوزها از مراجع مربوطه و... نیز وجود دارند.

ازاین‌رو بهترین اقدامی که تولیدکنندگان پیش از راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی بایستی انجام دهند، اخذ مشاوره از افراد متخصص و متبحر در این حوزه است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین