-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->شهرام شیرکوند

نقش استراتژیک کیفیت در تحقق رشد تولید

شهرام شیرکوند-پژوهشگر صنعت

یکی از مهم ‌ ترین پیش ‌ نیازهای بقا و دوام حضور تولیدکنندگان، بنگاه ‌ های اقتصادی و موسسات بازرگانی و تضمین رقابت ‌ پذیری در بازار جهانی، کیفیت کالاهای تولیدی است.کیفیت محصول به ‌ معنای اعتبار تولید ‌ کننده در ذهن مشتریان است و اعتماد آنها را به خود جلب می ‌ کند. از آنجا که رضایت مشتریان تضمین ‌ کننده رشد پایدار کسب ‌‌ وکار است، برای تحقق این امر و رقابت ‌ پذیری بیشتر، افزایش کیفیت محصول و ارائه خدمات مناسب بسیار حائزاهمیت است؛ بنابراین با بهینه ‌ سازی فرآیندهای تولید در جهت افزایش کیفیت و کاهش هزینه ‌ ها، شرکت ‌ ها می ‌ توانند سود خود را افزایش دهند. توجه به ارتقای کیفیت محصول با هدف جلب رضایت مشتریان و توسعه بازار، موجب بهبود عملکرد و افزایش بهره ‌ وری نیز خواهد شد. مهم ‌ ترین اهداف مدیران سازمان ‌ ها و شرکت ‌ ها توسعه برند، افزایش تولید و رونق فروش است که البته تحقق این موارد در گرو رضایت مشتریان و افزایش کیفیت کالاها و خدمات ارائه ‌ شده است. در واقع کیفیت عالی می ‌ تواند کلیدی برای تمایز سازمان ‌ ها و شرکت ‌ های تولیدکننده کالا و خدمات باشد. در تولید و تجارت، کیفیت به مفهوم برتری محصولات یا خدمات است.

برخی کیفیت را تنها انطباق با ضوابط ازپیش ‌ تعیین ‌ شده می ‌ دانند و گاهی کیفیت مترادف با استاندارد تلقی می ‌ شود، در حالی که کیفیت مفهومی وسیع ‌ تر دارد و به ‌‌ معنی پاسخگویی به درخواست ‌ های منطقی و حق ‌ مدارانه مشتریان است. از این حیث تولید محصول مبتنی بر دانش و باکیفیت، مشتریان را به خرید محصول ترغیب و تشویق می ‌ کند و دوام و مرغوبیت کالا، برخورد مطلوب در فروش، حمل و تحویل مناسب، خدمات پس از فروش گسترده، موجب توسعه فروش خواهد شد. امروزه صنعت به ‌‌ عنوان مهم ‌ ترین بخش کسب ‌‌ وکار و تجارت در کانون توجه مصرف ‌ کنندگان قرار دارد و کیفیت ارائه محصول، عنصری ضروری در بازارهای رقابتی فعلی شده است. با این وصف تولید دانش ‌ بنیان و با کیفیت رقابتی، رویکردی برای توسعه تولید و فروش و تقویت برند کالاهای باکیفیت داخلی است. شرط توسعه تولید دانش ‌ بنیان، افزایش کیفیت و بهره ‌ وری در تولید است و ارتقای کیفیت از ویژگی ‌ های تولید دانش ‌ بنیان است؛ به ‌ نحوی که کیفی ‌ تر شدن محصولات، قدرت رقابت ‌ پذیری در بازار، میزان فروش و توان صادرات را افزایش می ‌ دهد.برای دستیابی به تولید دانش ‌ بنیان نباید صرفا به افزایش تولید محصول در کارخانه ‌ ها و سیستم ‌ های تولیدی متکی بود؛ بنابراین در شرایط فعلی باید به ظرفیت ‌ های داخلی کشور توجه بیشتری داشت و با برنامه ‌ ریزی برای ایجاد اقتصاد و تولید دانش ‌ بنیان به سمت ارتقای تولید داخلی و باکیفیت حرکت کرد. از آنجا که اقتصاد دانش ‌ بنیان برپایه تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات تشکیل شده، اصلاح فضای کسب ‌ وکار برای تحقق اقتصاد دانش ‌ بنیان اهمیت زیادی دارد. در این راستا و در بحث تولید دانش ‌ بنیان باید دو موضوع کیفیت و نرخ همواره مدنظر تولیدکنندگان قرار گیرد. برای توسعه تولید و تقویت برند کالاهای داخلی، توجه به کیفیت کالا و نرخ مناسب بسیار حائزاهمیت است.

در واقع تولید کالاهایی با کیفیت و نرخ رقابتی، منجر به تولیدات باکیفیت، اشتغالزایی، ایجاد ارزش ‌ افزوده، افزایش درآمدهای کشور و تامین رضایت مصرف ‌ کنندگان کالاهای داخلی می ‌ شود. کیفیت کالاهای تولیدی یکی از مهم ‌ ترین عواملی است که با تحقق تولید دانش ‌ بنیان، به بقا و دوام بنگاه ‌ های تولیدی و اقتصادی انجامیده و رقابت ‌ پذیری را در بازار جهانی تضمین می ‌ کند. رونق تولید نقش مهمی در رشد، رفاه، وضعیت اقتصادی و آسایش مردم ایفا می ‌ کند. رشد و توسعه تولید علاوه بر ایجاد اشتغال و آسایش سبب تولید محصولات باکیفیت ‌ تر و مناسب ‌ تر می ‌ شود. اگر کشوری دارای سازمان ‌ ها و صنایع تولیدی قدرتمندی باشد که توان حضوری موفق در بازارهای بین ‌ المللی را داشته باشند، قدرت اقتصادی آن کشور نیز افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، کیفیت تولیدات صنعتی و موضوع رقابتی بودن تولیدات به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم ‌ ترین آنها بسته شدن حلقه و چرخه تحقیق، تولید و بازار است. بخشی از این جریان برعهده تولیدکنندگان و صنعتگران است و بخش مهم دیگر وجود سیاست ‌ های حمایتی و بسترسازی برای رشد صنعت و تولید مبتنی بر دانش توسط دولت و مدیران. به ‌ هر حال توجه به کیفیت تولیدات و ارائه توانمندی واقعی تولیدکنندگان برای حمایت مالی دولت ضروری به ‌ نظر می ‌ رسد. بنا بر آنچه گفته شد در بحث تولید داخلی موضوع استراتژیک کیفیت و تعیین نرخ منطقی محصول یا خدمت همواره باید موردتوجه قرار گیرد. در شرایط فعلی برای توسعه تولید دانش ‌ بنیان و رونق کسب ‌ وکار داخلی، کیفیت دارای نقش استراتژیک است که باید موردتوجه تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد. استفاده از فناوری ‌ های نوین، احساس مسئولیت و وجدان ‌ کاری از پیش ‌ شرط ‌‌ های مهم تولید باکیفیت محصولات داخلی است و به ‌‌ اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصاد و بازار، کیفیت محصول در کنار قیمت ‌ گذاری مناسب، ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقه ‌ ای و جهانی است که اگر به ‌‌ صورت جدی موردتوجه تولیدکنندگان کشور قرار گیرد، رشد تولید باکیفیت و رقابتی محقق می ‌ شود. با این اقدام و در راستای تحول اقتصادی در شرکت ‌ های تولیدی، بازگشت سرمایه، سود فروش، سهم بازار، کاهش هزینه ‌ ها و نرخ سهام از رشد قابل ‌ توجهی برخوردار خواهند شد. به این لحاظ برای توسعه تولید دانش ‌ بنیان و تقویت برند، باید با بهره ‌ گیری از ظرفیت نخبگان جوان، توسعه تحقیق و پژوهش، ایجاد نوآوری و تمرکز تولیدات نوآورانه و باکیفیت، بر ظرفیت ‌ ها و توان داخلی و توجه به تولیدات صادرات ‌ محور، شرایط و فضای مناسبی برای ارائه محصول تولیدی به بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود. امید است با حمایت دولت و تلاش فعالان اقتصادی، صنایع ارزش ‌ آفرین در دستیابی به افق ‌ ها و اهداف پیش ‌ بینی شده موفق شوند و رشد و توسعه تولید در کشور محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*