جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 21395
تاریخ انتشار: 1401/10/11 08:27
تعمیرات اساسی سوپر نفتکش غول پیکر ناشا در ایزوایکو انجام شد

افزایش تقاضای خارجی برای تعمیر کشتی در ایران

یکی از بزرگ‌ترین نفتکش جهان با ظرفیت بیش از دو میلیون بشکه نفت برای انجام تعمیرات اساسی وارد حوضچه خشک مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران شد.
افزایش تقاضای خارجی برای تعمیر کشتی در ایران

 شناور ناشا با ابعاد ۳۳۲ متر طول، ۵۸ متر عرض و ۳۱ متر ارتفاع متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران و از نوع «نفتکش غول پیکر» است که ۳۰۰ هزار تن وزن قابل بارگیری دارد. سندبلاست و رنگ آمیزی بدنه، تعمیر سیستم رانش، تعمیر لولههای ورودی و خروجی و اصلی شناور، تعمیر وینچ ها، تعمیرالکتروموتورها و تعمیر پمپها، بخشی از تعمیرات ۴۵ روزه این شناور در درای داک (حوضچه خشک) ایزوایکو است.

هزینه تعمیرات کمتر از قیمت رقبای خارجی

سرپرست گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو گفت: تمامی اقدامات لازم تعمیراتی با اتکای به توان فنی و علمی داخل و با تجهیزات داخلی صورت میگیرد. علی عزیزی از اشتغال ۳۵۰ نفر به طور مستقیم و بیش از یک هزار نفر خدمات جانبی و غیرمستقیم برای انجام این پروژه تعمیراتی خبر داد. وی از حسن اعتماد شرکت ملی نفتکش در سپردن این پروژه تعمیراتی به ایزوایکو نیز قدردانی و تصریح کرد: هزینه تمام شده این تعمیرات اساسی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد پایین تر از رقبای خارجی است. همزمان با تعمیر شناور غول پیکر ۳۲۰ هزارتنی در داخل کشور، یکی از متخصصان تعمیر کشتی گفت: تقاضای خارجی برای تعمیر شناورهای بزرگ وکوچک در یاردهای تعمیرات کشتی در ایران افزایش یافته است. روزهای گذشته در یک عملیات پیچیده «داکینگ» (تعمیرات) دومین نفتکش ۳۲۰ هزار تنی در مجتمع ایزوایکو انجام شد. نفتکش یادشده متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفتکش غولپیکر» است که ۳۳۳ متر طول و ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری دارد. این عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد در داخل کشور برای دومین بار است که انجام شده و تا پیش از این شناورها با این ابعاد برای انجام عملیات به یاردهای تعمیرات کشتی در خارج از کشور انتقال
می
یافتند. در همین راستا یکی از مدیران حوزه تعمیرات در مجتمع کشتیسازی (ایزو ایکو) واقع در بندرعباس به ایرنا، گفت: هر چند تعمیرات شناورها در چین سریعتر و ارزانتر است؛ اما هم اکنون در منطقه، ایران در مقایسه با داک بحرین، عمان و امارات میتواند در تعمیرات کشتی خدمات ارزانتر و باکیفیتتری را ارائه دهد. وی ادامه داد: هم اکنون نصف ظرفیت داک به تعمیر شناورهای خارجی اختصاص یافته است و همزمان تعداد زیادی تقاضای تعمیر شناور خارجی وجود دارد که در صف انتظار برای خالی شدن پارکینگ داک هستند؛ شناورهای در نوبت تعمیر نیز از مبدا مدیترانه هستند. این مقام مسئول ضمن بیان این مطلب افزود: البته اولویت، اختصاص پارکینگهای تعمیراتی به شناورهای داخلی است و حتی هم اکنون شناورهای ارتش را نیز در همین داک تعمیر میکنیم. وی همچنین درباره هزینههای تعمیرات کشتی در ایران میگوید: تعمیر برخی شناورها تا یک میلیون دلار در یک ماه هزینه تعمیر میبرد و کار حجیمی روی شناور صورت میگیرد؛ هر کدام از شناورهایی که وارد داک تعمیرات ایزایکو میشود بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار تا ۲۰۰ هزار دلار صرفهجویی ارزی برای کشور دارد. این مقام مسئول گفت: برای چک سنگین یک کشتی گاهی فقط تا ۷۰۰ تن تعمیر ورق کشتی انجام میشود، محاسبه کنید که اگر شناورهای ما خارج از کشور تعمیر میشد چه ارزی از کشور خارج میشد، اکنون در مجموعه ایزایکو تمام تعمیرات زیرآبی، ماشینآلات، بدنه، موتور تا رنگآمیزی مجدد را انجام میدهیم؛ قطعات یدکی واردی است؛ اما تخصص تعمیر و نوسازی شناورها در داخل کشور وجود دارد.

افزایش قدرت چانهزنی ایزوایکو

تعمیرات یکی از بزرگترین نفتکشهای جهان درحالی در ایران انجام میگیرد که چندی پیش مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران بیان کرد: تکمیل پروژههای در دست اقدام توان رقابتی ما را افزایش و نرخ تمامشده پروژه را کاهش میدهد و همچنین به افزایش قدرت چاشنی زنی ما در مناقصات خواهد انجامید. به گزارش موج هرمزگان، سلمان ضربی با حضور در جمع خبرنگاران، آموزشهای سازمانی را از مهمترین و اثربخشترین فعالیتهای سازمانی خواند و ابرازکرد: در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل تمام سعیمان بر این است که از دانش علمی و فنی نیروهای متخصص در جهت ارتقا کیفیت آموزشی نیروهای جدید بهره بگیریم و در این راستا امکانات و ظرفیتهای مناسبی برای آموزش نیروها وجود دارد. ضربی اذعان داشت: یکی از مهمترین اولویتهای برنامههای این مرکز تقویت دانش فنی و سازمانی است چراکه بسیاری از نیروهایی باتجربه مجموعه هماکنون در شرف بازنشستگی هستند. وی گفت: بایستی پروژهها و تجربیات نیروهای متخصص و باتجربه را مستندسازی کنیم تا آیندگان از آن بهرهمند شوند.

تاسیس واحد R&D

ضربی اذعان داشت: در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران موفق به تاسیس واحد R&D شدیم و این در حالی بود که در گذشته ما با ضعفهایی در این زمینه مواجه بودیم و امیدواریم با انتخاب مدیری کارآمد در حوزه توسعه کسبوکار، در آیندهای نهچندان دور بتوانیم این بخش مهم را ارتقا دهیم. وی تصریح کرد: با تاسیس واحد R&D میتوانیم به شرکتهای دانشبنیان هم کمک بسزایی داشته باشیم و یکی از مهمترین برنامههای ما در مجتمع ایزویکو، یکپارچهسازی فرآیند تولید و افزایش تکنولوژی است.

مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران افزود: اتوماسیون و یکپارچهسازی در مجتمع ایزویکو، برای تمام اسناد و مدارک ضرورت دارد.

مذاکره با شرکای خارجی

وی ضمن اشاره به اینکه در راستای بهبود ارائه خدمات به مشتریان، ظرفیتهای جدیدی را در حوزه نفت و گاز و صنایع دریایی در اختیار داریم، اضافه کرد: برای تکمیل فرآیند ساخت کشتی در مجتمع ایزوایکو با شرکای خارجی در حال مذاکره هستیم و همچنین از ظرفیتهای منطقه در این باب استفاده خواهیم کرد.

ضربی بیان کرد: ازآنجاییکه ایزوایکو از ایجاد واحد شناوری محروم مانده، بنابراین یکی از اولویتهای ما ایجاد ناوگان شناوری است تا بتوانیم با امکانات و تجهیزات لازم، خدماتی را در داخل دریا انجام دهیم.

وی گفت: به انجام رساندن این پروژههای مهم در حوزه صنایع دریایی، توان رقابتی ما را افزایش، نرخ تمامشده این پروژه را کاهش میدهد و همچنین قدرت چاشنی زنی ما را در مناقصات افزایش میدهد.

وی ضمن اشاره به اینکه تنها نیاز شرکت دریافت سفارش کار است، تأکید کرد: اصلیترین دغدغههای ما در کشتیسازی تعریف پروژه و کار است و از مسئولان میخواهیم تا به ما سفارش کار بدهند، بهسختی بر کار ما نظارت کنید و سپس تعهدات را از ما بخواهند.

آمادگی مجلس برای اصلاح قوانین حوزه صنایع دریایی

اعضای کمیسیون عمران نیز در ادامه برنامههای نظارتی خود در سفر به استان هرمزگان، آبان امسال از مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بازدید کردند.

به گزارش خانه ملت، احمد دنیامالی در این بازدید با ابراز امیدواری نسبت به گزارشهای مدیرعامل مجتمع کشتیسازی ایزوایکو گفت: بیتردید یکی از آرزوهای ما توسعه صنایع دریایی بوده و همچنان با وجود تمامی زحمات فعالان این حوزه، عملکردمان چندان قابل دفاع نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایهگذاری ۳ میلیارد دلاری در مجمتع کشتیسازی مذکور افزود: این رقم بار مسئولیت ما را سنگینتر میکند، سرمایه در همه بنگاها اقتصادی طی سال حداقل یک بار باید چرخش داشته باشد، که این امر در بنگاهای اقتصادی دنیا همانند شرکتهای خودروسازی به چند برابر هم میرسد که با توجه به مشکلاتی که در حوزه تسهیلات، قوانین و عدم حمایتها وجود دارد، موجب شده این انتظار دور از واقعیت باشد.

وی با اشاره به مسئولیتهای پیشین خود در سازمان بنادر و دریانوردی کشور و آشنایی با بخشهای مختلف ایزوایکو گفت: انتظار ما از شرکت مجتمع کشتیسازی بیش از این موارد بوده و رشد چند ماه اخیر این مجموعه ما را امیدوار کرده است؛ اما همه باید تلاش کنیم تا سرعت پیشرفت بیشتر شود.

در کمیسیون عمران نیز این آمادگی را داریم که برای اصلاح قانون صنایع دریایی و معافیتهای ضروری برای افزایش قدرت رقابتی گام برداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریامحور همانند موضوع سواحل مکران، ضعیف هستیم، گفت: امیدوارم در برنامه هفتم توسعه با بهرهمندی از نظر کارشناسان و متخصصان در این حوزه بهتر از برنامه ششم عمل کنیم.

سخن پایانی

مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ باطراحی شرکت آلمانی «بلواند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مرور بخشهای مختلف آن به عنوان طرح توسعه ایجاد گردید. در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیتآمیز سه کشتی اقیانوس پیما توانست توانایی خود را در زمینه ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند. از سال ۱۳۹۶ با راهاندازی حوضهای خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست یافت.

ایزوایکو طی این سالها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ بر ۱۱۰۰ هکتار و با بهره جویی از امکانات منحصربه فرد و کارکنانی متخصص به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته میشود. هم اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستمهای مختلف از آب گیری و به آباندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9ebz