«تاریخمصرف» در دام سوءمدیریت
مسئولان کشور بارها از ضرورت تسهیل روند تولید و کسبوکار در کشور گفته اند اما با این وجود بیش از یک دهه است که معضلاتی بلای جان صنعت و تولید شده است. بخشی از این مشکلات به گمرک و ترخیص کالاها برمیگردد.
روند طولانی تاریخ مصرف برخی کالاها را از بین برده و این امر سبب هدررفت سرمیاههای ملی شده است. البته بعضی از واردکنندگان با وجود منقضی شدن کالاها آن را در بازار توزیع میکنند و این مسئله کیفیت محصولات نهایی را کاهش داده است. چسب، مواد اولیه پییو و... از مواد اولیه مورد نیاز تولید کفش بوده که روند طولانی ترخیص در برخی از مواقع تاریخ مصرف آنها را از بین برده است.
صنایع خرد و موانع ترخیص کالا
مهدی عبدالهی، نایبرئیس اتحادیه کفشهای ماشینی و لاستیکی درباره مشکلات ترخیص و از بین رفتن تاریخ مصرف مواد اولیه بهصمت گفت: درحالحاضر گمرک کشور به جای اینکه محلی برای ورود کالا به بازار باشد محلی برای انبار محصولات مورد نیاز تولید شده است.
او عنوان کرد: در حدود ۳ سال قبل مواد اولیه وارد گمرک کشور شد اما به جای ترخیص به انبار منتقل شد زیرا سازمان تعزیرات حکومتی به جرم اینکه این مواد اولیه دیر بهفروش میرساند، توقیف کرد. در ادامه مواد اولیه وارداتی کریستاله شد (از تاریخ خودش گذشت. بهعنوان مثال هنگامی که در چسب باز بماند چسب سفت شده و به اصطلاح کریستاله میشود). وی افزود: برای این مواد اولیه سرمایه ملی هزینه شده بود از اینرو با وجود اینکه تاریخ مصرف آن گذشته بود در بازار فروخته شد. نمیتوان امحا کرد، زیرا سرمایه سنگینی برای واردات برخی از این مواد اولیه هزینه شده است. در واقع مشکلات امور اداری باعث این نوع اتفاقات میشود.
او ادامه داد: گاهی چسبهایی در بازار موجود است که فروشنده عنوان میکند باید خیلی زود مورد استفاده قرار گیرد چون تاریخ انقضا آن نزدیک است. در زمانی که کشور با محدودیتهای بینالمللی روبهرو است و تهیه این مواد با دشواری انجام میشود این نوع عملکرد مشکلات را برای صنعت و تولید دوچندان میکند.
نایبرئیس اتحادیه کفشهای ماشینی و لاستیکی تصریح کرد: هنگامی که مواد اولیه موردنیاز یا سایر کالاها با شرایطی تحریمی کشور و مشکلات نقدینگی که وجود دارد و همچنین از سوی دیگر، با وجود کمبود ارز مورد نیاز وارد میشود ما نیاز بیشتری به مدیریت در ترخیص کالاها داریم. انتظار است دستکم روند اداری تسهیل شود یا همانند شرایط عادی برخورد نشود.
عبدالهی در پایان با بیان اینکه بیشتر مشکلات در ترخیص کالا از گمرکات کشور به مسائل اداری کشور برمیگردد، گفت: بخشی از مشکلات صنایع خرد از جمله صنعت کفش در این بخش بوده که در نهایت روی کیفیت محصولات تاثیر منفی میگذارد.
دولت و مشکل تولید
در ادامه ولیاله رضایی از دیگر تولیدکنندگان صنعت کفش درباره مشکلات ترخیص نشدن مواد اولیه و از بین رفتن آنها به صمت گفت: موانع موجود مربوط به یک سازمان یا نهاد نبوده و بسیار متنوع هستند. او اظهار کرد: بدنه دولت بسیار بزرگ بوده و موانع موجود هم به همین بزرگی بدنه دولت است، زیرا هر نهاد و سازمانی، بخشی از امور مربوط به ترخیص کالا را انجام میدهند که روند را طولانی و زمانبر کرده است.
تغییر سیاستها
رضایی در ادامه سخنان خود افزود: بخشی از امور مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه به هر دلیلی اجازه ترخیص را نمیدهد. گاهی هم بانک مرکزی کارشکنی میکند و ارز موردنیاز را تخصیص نمیدهد. مثل آنچه در سال گذشته شاهد بودیم و محصولات در گمرکات کشور دپو شدند. وی ادامه داد: مسئولان دولتی باید از جنس صنعت باشند و روند کار را از سفارش تا ورود محصول بشناسند. به عنوان مثال، اگر امروز تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز را سفارش دهد، ۴ ماه بعد شرکت مادر آن را تحویل میدهد.
این فعال صنعت کفش با اشاره به عمر برخی مواد اولیه موردنیاز تولید کفش، یادآور شد: مواد پییو (PU) فقط ۶ ماه تاریخ مصرف و عمر مفید دارد. پس از سفارش با توجه به تحریم اینکه کشتی پیدا شود و با هر سختی این محموله مستقیم وارد ایران نمیشود و به مقصد دوبی میرود. در ادامه از بندر دوبی با کشتیهای کوچکتر به سمت ایران بارگیری میشود. در این بخش هم زمان را از دست میدهیم.
رضایی اظهار کرد: تولیدکننده با راهکارهای بسیار و هزینه کرد بیشتر زمان را کوتاه میکند تا بارش ۳ ماهه وارد گمرک ایران شود. اما از زمان ورود تا ترخیص روند اداری معمولا ۴ ماه بهطول میانجامد. به این ترتیب ۷ ماه از زمان تولید پییو گذشته و تاریخ مصرف آن نیز منقضی میشود.
او گفت: سال ۹۷ مشکلات ارزی سبب شد تا حدود ۴ ماه فعالیتها معطل محصولات دپو شده در گمرکات کشور بماند. وقتی کالا در بازار نایاب میشود کسانی که کالا را در اختیار دارند با هر قیمتی آن را عرضه میکنند و تولیدکننده هم که ناچار است برای ادامه فعالیت و برای اینکه خط تولید متوقف نشود مواد اولیه موردنیازش را با هر قیمتی تهیه کند. در نهایت محصول نهایی گران تمام میشود.
مشکلات بخش خصوصی
رضایی گفت: صنعت کفش صنعتی دولتی نبوده و به بخش خصوصی تعلق دارد. همچنین کارخانجات کفش کوچک هستند. این چالشها آسیبهای جدی به این صنعت وارد میکند. اگر کیفیت کفش ایرانی هم پایین بیاید، ذهنیت و نگاه مصرفکننده برای مدت زمان طولانی نسبت به محصول داخلی و ایرانی تحتالشعاع قرار میگیرد. این فعال صنعت کفش اظهارکرد: در بخشی دیگر تولیدکننده پول و ریال به بانک میپردازد اما حوالهکرد آن از سوی بانک بین ۲۰ تا ۳۰ روز طول میکشد. گمرک هم تا زمانی که بانک مرکزی تایید حواله پول را ندهد، اجازه ترخیص نمیدهد. همین موارد است که باعث فلج شدن تولید میشود.
وی گفت: در گمرک فقط معاون فنی با مسئولیت خود مجوز ترخیص را صادر میکند و باقی حاضر به این کار نیستند. هنگامی که قوانین متغیر است و تحولات قانونی در زمان کوتاهی رخ میدهد زمینه دپو و رسوب برخی کالاها را حتی تا ۲ سال به وجود میآورد. به عنوان مثال، تولیدکنندهای استون وارد کرده اما مجوز ترخیص دریافت نکرد، زیرا از زمان سفارش تا ورود کالا برخی از قوانین تغییر کرده بود و برای ترخیص آن باید مجوز بهداشت را نیز دریافت میکرد.
رضایی در پایان گفت: مدیریت موجود برخی از مدیران دولتی باعث شده بخشی از کالاهای موردنیاز در گمرکات کشور فاسد و از بین بروند. کاش مدیران جدید به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.
تغییرات مدیریتی
در ادامه حسن بیگلرپور از کارشناسان صنعت کفش درباره مشکلات گمرکی و تاریخ منقضی شدن مواد اولیه موردنیاز تولید بهصمت گفت: مشکلات سر راه ترخیص مواد اولیه وارداتی یکی نیست. در دورههای گوناگون موانع گوناگون است.
وی افزود: سیاستها بهطور مداوم تغییر کرده و به همان نسبت متولیان نیز تغییر میکنند. گاهی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز موردنیاز برای ترخیص مواد اولیه را صادر میکند و گاهی هم این مسئولیت به سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها یا حتی اتاقهای بازرگانی واگذار میشود.
او ادامه داد: در چند سال اخیر، تغییرات در این حوزه زیاد بوده است. این ناشی از تصمیمات نادرست بوده که صنعتگران و واردکنندگان را به نوعی سردرگم کرده است.
این فعال صنعت کفش تصریح کرد: این نوع عملکرد منجر به نابسامانی بازار شده و کمبود مواد اولیه بهطور مقطعی قیمت آنها را بسیار افزایش داده و محصولات نهایی دچار جهش نرخ میشوند.
کاهش قدرت رقابت در داخل و خارج
بیگلرپور با بیان اینکه در چنین شرایطی قدرت رقابت کالای ایرانی در مقابل محصولات کشورهای همسایه کاهش پیدا میکند، گفت: آسیبهای جدی در کشور هم به مصرفکننده نهایی میرسد، چون با نرخ بالا محصول را باید خریداری کند.
او اظهارکرد: تولیدکننده سفارش کالا را به شرکت خارجی داده و برآورد زمانی که دارد برنامهریزی میکند. اگر در گمرکات کشور ترخیص زمانبر شود و خواب سرمایه طولانی، کل برنامههای تولید را بهم میریزد.
این فعال صنعت یادآور شد: شاید در ظاهر مواد اولیه یک هفته یا یک ماه بیش از برآورد زمانی که تولیدکننده دارد در گمرکات کشور دپو شوند اما پیامدهای آن بسیار بیشتر از یک هفته یا یک ماه خواهد بود.
بخشنامه های خلقالساعه و دپو کالاها
در ادامه این کارشناس حوزه کفش به تغییر بخشنامهها و مجوزها اشاره کرد و گفت: گاهی ماندن کالا در گمرکات کشور به بخشنامههای خلقالساعه برمیگردد. تولیدکننده ممکن است قطعه مورد نیاز ماشینآلات صنعتی را با دشواری وارد کند اما مجوز ترخیص داده نمیشود، چون در فاصله سفارش کالا تا رسیدن آن به گمرک کشور قانون جدید وضع شده است. همین امر سبب میشود باز هم فعالیت خط تولید مختل شده، چراکه ماشینآلات نیاز به تعویض قطعه دارد. مشکلاتی که در حوزه صنعت و بازار محصولاتی صنعتی با آن روبهرو هستیم به همین مسائل به ظاهر ناچیز و بیاهمیت برمیگردد.
بیگلرپور با بیان اینکه صنعتگر شرایط موجود کشور را درک میکند، گفت: کمترین انتظار تولیدکننده هم این است که مسئولان خواب سرمایه را در گمرکات کشور کوتاه کنند. کالاهای زیادی در این بخش از بین میروند، زیرا برخی مواد اولیه دارای تاریخ مصرف کوتاهی هستند.
حساسیت مواد اولیه به لحاظ تاریخ مصرف
بیگلرپور در ادامه سخنان خود گفت: تمام مواد اولیه تولید چرم مصنوعی در داخل موجود نیست و تولیدکننده باید برخی از اقلام را وارد کند. کراسلینک از جمله مواد اولیه موردنیاز چرم مصنوعی بوده که وارداتی است. نگهداری از این ماده نیاز به دمای خاصی دارد و اگر دمای آن به بیش از ۳۰ درجه برسد، آب شده و دیگر قابل استفاده نیست.
او گفت: سال گذشته در مقطعی این ماده به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان رسید، زیرا نایاب شد. دلیل این امر طولانی شدن روند ترخیص برای گرفتن مجوز و دریافت کد رهگیری بود که سبب شد در دمای نامناسب کراسلینکهای وارداتی در داخل کانتینر آب شود.
او افزود: در ادامه تولیدکننده که این مواد اولیه را وارد کرده بود، بدهکار بانک هم شد، زیرا عنوان کردند کالا کمتر از مقدار اظهارشده وارد شده است. در چنین شرایطی، علاوهبر اینکه خط تولید صنعتگر دچار مشکل شده تولیدکننده هم بدهکار و مشکلات حقوقی دیگر برای او به وجود آمده است.
بیگلرپور در پاسخ به این پرسش که از این اتفاقها چقدر در حوزه مواد اولیه وارداتی رخ میدهد، گفت: به طور قطع کم نیست. بعضی از اقلام بهدلیل حساسیت نیاز است در کوتاهترین زمان ممکن ترخیص شود اما در کشور اینگونه نیست و بارها شده که محموله فاسد شده و به طور کامل از بین رفته است.
او گفت: در بهترین حالت ترخیص تولیدکننده ۱۰ روز زمان باید صرف شود. روزی ۲۵۰ هزار تومان گمرک برای هزینه برق و... نگهداری کالا محاسبه میکند. در کنار سایر هزینههای تحمیل شده تولیدکننده ناچار است نرخ محصولاتش را افزایش دهد.
انبارداری گمرک در مقابل کشورهای همسایه
این کارشناس حوزه کفش عنوان کرد: در ترکیه یا گرجستان موضوعی بهنام انبار در گمرکات وجود ندارد. کافی است مقایسهای بین روند ترخیص کالا از گمرکات کشور با کشورهای همسایه داشته باشیم. در گمرکات گرجستان محلی بهنام انبار وجود ندارد. در این کشور کالا وارد گمرک شد، ثبت و در کوتاهترین زمان ترخیص میشود. مسئولان گمرکی عنوان میکنند کالاها را نباید در گمرک انبار کرد و تولیدکننده باید محصولات را در انبار کارخانه یا فروشگاه خود نگهداری کند.
او گفت: اگر کالا دارای مشکل باشد وثیقه گرفته و کالا ترخیص میشود. از اینرو رسوب کالا یا انبار در کشوری مانند گرجستان یا ترکیه معنی ندارد. اگر بار غیرقانونی وارد شود و مشکل قضایی داشته باشد، همانجا توقیف میشود.
او ادامه داد: یکی از تولیدکنندگان کفش لیفتراک وارد کرده و بیش از ۱۰ ماه است که مجوز ترخیص داده نمیشود. کسی هم پیگیر موضوع نیست که اگر محصولی سفارش و وارد میشود بر اساس نیاز کارخانه است و باید زودتر ترخیص شود. با وجود داشتن کد رهگیری اجازه خروج داده نمیشود با این استدلال که واردات آن ممنوع است.
سخن پایانی
بنا بر این گزارش، دپو برخی مواد اولیه تولید، باعث فاسد شدن و در نهایت کاهش کیفیت محصولات میشود و با کمبود مواد اولیه در بازار، قیمتها جهشی افزایش مییابد. بخشی از نابسامانی تولید و بازار به مدیریت در ترخیص کالاها برمیگردد که به جای ترخیص، محصولات در گمرک انبار میشوند. انتظار است در دولت جدید مدیران دولتی بیشتر به این موضوع توجه کنند.