-

مگنت صنعتی

مگنت صنعتی یا همان آهنربای صنعتی به آهنربا های غول پیکری گفته می شود، که قطعات بسیار سنگینی که جنس فلزی دارند هم چون قالب ها، آهن ها، قطعات و غیره را جا بجا می کنند. این مگنت های صنعتی با استفاده از وزن بدنه پایین توانایی این را دارند که به جا بجایی آهن آلات فوق سنگین بپردازند. به عبارتی مگنت صنعتی قادر است که چندین برابر وزن خود را به راحتی تحمل کنند.

مگنت صنعتی

مگنت صنعتی یا همان آهنربای صنعتی به آهنربا های غول پیکری گفته می شود، که قطعات بسیار سنگینی که جنس فلزی دارند هم چون قالب ها، آهن ها، قطعات و غیره را جا بجا می کنند. این مگنت های صنعتی با استفاده از وزن بدنه پایین توانایی این را دارند که به جا بجایی آهن آلات فوق سنگین بپردازند. به عبارتی مگنت صنعتی قادر است که چندین برابر وزن خود را به راحتی تحمل کنند.

ظرفیت حمل بار مگنت های صنعتی

برای این که این مگنت ها را در صنعت استفاده کنند، به تولید آن ها با ظرفیت های مختلفی می پردازند و سپس آن ها را در بازار موجود می کنند. ظرفیت مگنت ها را تولید کننده تعیین می کند. ولی ظرفیت حداکثری مگنت های صنعتی به فلزی که باید مگنت آن را لیفت کند، وابسته است؛ هر چه قدر فلز از سطح صاف و یکدستی و هم چنین ضخامت بیش تری برخوردار باشد، ظرفیت مگنت بسیار بیش تر می شود و در مقابل عکس آن یعنی اگر فلز از انحنا برخوردار باشد مگنت صنعتی دارای ظرفیت کم تری می شود. به طرز مثال، توجه کنید اگر که ظرفیت یک مگنت صنعتی یک تن است، ولی فلز مد نظری که باید لیفت شود، از انحنا برخوردار است، می توان با توجه به میزان انحنا ظرفیت مگنت صنعتی را تا 0.5 تن کم تر کرد.

مزایا و معایب مگنت صنعتی

از مهم ترین مزایای این مگنت های صنعتی می توان به توانایی لیفت اجسامی که در حال حرکت هستند، اشاره کرد. چون هنگامی که جسمی را می خواهیم به آن متصل کنیم، بسیار کار آسان تری نسبت به هنگامی است که از جرثقیل به جای مگنت استفاده می کنیم، هم چنین زمان کم تری نیز برای اتصال نیاز است. مزیت دیگر این مگنت ها، حمل کردن اجسام و فلز ها با وزنی چند تنی تا چند برابر وزن خود مگنت، است. عملیات جداسازی مغناطیسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که به راحتی میتوان انجام داد

قیمت و خرید مگنت ها

کشور چین اغلب به ساخت و تولید مگنت های صنعتی که در بازار موجود هستند، می پردازد. هزینه ای که باید برای خریداری این مگنت های صنعتی پرداخت کنید، در واقع به توان و ظرفیت آن ها بستگی دارد و به طور کلی مگنت ها دارای قیمت های متفاوتی هستند. البته نکته قابل توجه این است که مگنت های صنعتی از جرثقیل های برقی ارزان تر هستند و قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به آن ها دارند. البته قیمت آن ها از جرثقیل های دستی گران تر و بیش تر است.

اجزا و عمل کرد مگنت های صنعتی

مگنت های صنعتی که مخصوص حمل بار هستند، از یک دسته اهرم برخوردارند، که اگر دریک طرف مگنت چرخیده شوند، فعال خواهند شد، و توانایی متصل شدن به سطوح فلزی را دارا می شوند؛ و با چرخش دسته اهرم در طرف دیگر مگنت صنعتی غیر فعال خواهد شد و در نهایت از سطح فلز جدا می شود. این مگنت ها در پایین یعنی برای متصل شدن به روی سطح فلز به هیچ اتصالی مثل قلاب و یا سایر اتصالاتی که جرثقیل سقفی برای متصل شدن از آن ها بهره می برد، نیاز مند نیست؛ و مگنت فقط با نزدیک شدن به سطح فلز در مدت زمان بسیار کوتاهی، اتصال پیدا می کند. برای آویز مگنت صنعتی از ادوات گوناگونی هم چون اسلینگ های زنجیری و سیم بکسلی و تسمه حمل بار استفاده می گردد.

عوامل تاثیر گذار بر قابلیت مگنت های صنعتی در لیفتینگ فلزات

مگنت صنعتی نیز مثل سایر ادوات لیفتینگ از یک ظرفیت اسمی یا Nominal capacity در میزان تناژ وزنی بارگیری برخوردار است ولی بر خلاف سایر ادوات لیفتینگ، این قابلیت هنگامی که یک سری معادلات عوض شوند، دارای تغییرات بسیار زیاد و شدیدی خواهد شد. همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم چون اتصال مگنت های صنعتی مثل جرثقیل دستی، برقی، پولیفت و تیفور همانند اتصال اسلینگ با استفاده از شگل، قلاب و سایر ادوات لیفتینگ انجام نمی شود و تنها به طور مگنتیک صورت می گیرد، این عواملی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، بر قابلیت لیفتینگ تاثیر گذار هستند:

سطح منحنی یا تخت فلزی:

این مهم ترین عامل در قابلیت لیفتینگ مگنت های صنعتی محسوب می شود. هنگامی که اندازه سطح فلز مسطح تر و صیقلی تر است و انحنایی در آن وجود ندارد، قابلیت لیفتینگ مگنت های صنعتی بسیار افزایش پیدا می کنند.

توانایی مگنت شو فلز:

به صورت دیگر می توانیم این طور بیان کنیم، عکس العمل ترکیب آلیاژی فلز در مقابل میدان مغناطیسی، یکی دیگر از عوامل بسیار تاثیر گذار در عمل کرد مگنت های صنعتی شناخته می شود. فلزاتی هم چون آهن از بالا ترین میزان مگنت شو برخوردار هستند و در مقابل فلزاتی مثل تیتانیوم دارای حداقل میزان مگنت شوندگی هستند. نوع دیگری مگنت صنعتی به نام درام مگنت وجود دارد که کاربرد متفاوتی نسبت به این نوع آهنربا ها دارند.

ضخانت قطعات فلزی:

این نیز از عوامل تاثیر گذاری است، که می توان به آن اشاره کرد. یعنی هنگامی که ضخامت یک فلز زیاد است، توانایی و قابلیت مگنت های صنعتی نیز در لیفتینگ زیاد می شوند.

و در نهایت آخرین عامل مربوط می شود به قابلیت های خود مگنت صنعتی که به برند تولید کننده این ابزار صنعتی و کیفیت تولید آن بستگی دارد.

فیلتر مغناطیسی چیست؟

فیلتر مغناطیسی دستگاهی است که زباله های مغناطیسی را در یک سیستم گرمایشی جمع آوری می کند. زنگ‌زدگی و خوردگی می‌تواند در طول زمان در لوله‌ها ایجاد شود و زباله‌های بعدی کنده می‌شوند و با سایر زباله‌ها ترکیب می‌شوند و ماده‌ای لجن مانند تشکیل می‌دهند. این لجن می تواند باعث انسداد و سایر مشکلات سیستم شود و باعث شود که کارایی کمتری داشته باشد و به طور بالقوه باعث خرابی شود.

یک فیلتر مغناطیسی فلزات خورده شده را جذب می کند تا از تجمع آنها جلوگیری کند. این فیلتر اجازه می دهد تا آب به طور عادی در سیستم جریان داشته باشد و می تواند سیستم را تا حد امکان مقرون به صرفه برای مدت طولانی تری حفظ کند.

مگنت صنعتی تولید داخلی

در ایران مجموعه‌های بزرگی در حوزه تولید مگنت‌های صنعتی فعالیت می‌کنند. یکی از این کمپانی‌ها که توانسته اعتبار خوبی را در میان سایر شرکت‌ها کسب کند، گرادیان است. مطمئنا نام این مجموعه به گوش شما خورده است یا حتی تولیدات این مجموعه را دیده‌اید. اگر اینطور باشد قطعا از کیفیت آن اطمینان پیدا کرده‌اید.

سخن آخر

سیستم های مگنت صنعتی با استفاده از عمل کرد مغناطیسی بسیار عالی و طراحی کار آمد، تمامی فلزات آهنی و فلز های گران بهای دارای خاصیت مغناطیسی ضعیف، و ریز ترین ذرات را به کلی نابود می کند. میله های مغناطیسی که در یک چیدمان بسیار ویژه و منحصر به فرد قرار دارند، بیش ترین میزان جدا سازی و حذف را ضمانت می کنند. این میله های مغناطیسی به آسانی و با سرعت بسیار زیاد در سیستم های لوله کشی و هاپر ها نصب می شوند.

مگنت های صنعتی یک راه حل به صورت مستقل، بسیار موثر و اقتصادی که به طور دقیق متناسب است با نوع صنعت، نوع مواد، مرحله تولید و سیستم انتقال، مثل سیستم های سقوط آزاد یا ثقلی، لوله کشی یا نوار نقاله عرضه می شود، و استفاده می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین