-
کد خبر: 111541
تاریخ انتشار: 1403/03/23 05:08

جزئیات آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود به بررسی وضعیت تورم واردات و صادرات اقتصاد ایران در سه‌ماهه پایانی سال گذشته پرداخته که برمبنای داده‌های ریالی، تورم سالانه واردات به ۶۶.۳ درصد رسیده است.
جزئیات آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد

این مهم در حالی رخ داده که به‌نظر می‌رسد نوسانات نرخ ارز در سه‌ماهه زمستانی که سپری شد، چنان بوده که تورم واردات حدود  2برابر نرخ تورم مصرف‌کننده برآورد شود. حال اگر محاسبات برمبنای دلاری انجام شود، این نرخ تنها ۶.۴ درصد بوده، یعنی یک دهم تورم ریالی. در زمینه صادرات در حالی که تورم سالانه برمبنای دلار منفی شده،اما محاسبات ریالی تورم این بخش را ۳۰.۵ درصد برآورد کرده است.

به‌گزارش صمت، نرخ کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده رابطه مبادله و تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص نرخ کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور سال ۱۴۰۰ (سال پایه) استفاده شده است. اطلاعات مورداستفاده در این طرح از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه‌بندی مورداستفاده سیستم طبقه‌بندی نظام هماهنگ‌شده توصیف و کدگذاری (HS) است. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ۲۰ گروه اصلی طبقه‌بندی HS قابل‌انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص فصل زمستان ۱۴۰۲ از داده‌های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. بنابراین نتایج اعلام‌شده به‌صورت مقدماتی بوده و استفاده از آنها باید با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه داده‌های قطعی سال ۱۴۰۲ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره دوباره به‌صورت قطعی منتشر خواهد شد. در فصل زمستانی که سپری شد، شاخص نرخ کل کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی ۱۹۳.۴ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۴.۴ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۸.۷ درصد و در 4فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۳۰.۵ درصد افزایش داشته است.

در فصل زمستان سال ۱۴۰۲، شاخص نرخ کل کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری برابر با ۱۰۴.۵ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) نیم درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۰.۹ درصد افزایش و در 4فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

در فصل زمستان سال گذشته، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۴.۴ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۳.۷ درصد)، ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین تورم فصلی با ۱۰ درصد مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده و...» و کمترین تورم فصلی با صفر درصد مربوط به گروه «اشیای هنری، اشیای کلکسیون و...» است. گروه «کفش، کلاه، چترآفتابی و...» نیز با تورم ۰.۴_ درصد، بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

تورم چشمگیر برمبنای ریال و ثبات قیمتی برپایه دلار

در فصل زمستانی که گذشت، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) برابر با 0.5درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (2 درصد)، ۱.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

در مدت زمان موردبحث، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۸.۷ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۲۸.۱ درصد)، ۹.۴ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۴۷.۷ درصد مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و...» و کمترین تورم نقطه به نقطه با صفر درصد مربوط به گروه «اشیای هنری، اشیای کلکسیون و...» بوده است.

در زمستان ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برابر با ۰.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۳.۴ درصد)، ۲.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

در فصل زمستان، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در 4 فصل منتهی به فصل زمستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۰.۵ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۳۶.۸ درصد)، ۶.۳ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل بیشترین تورم سالانه با ۶۵.۸ درصد مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و...» و کمترین تورم سالانه با ۱۰.۶ درصد مربوط به گروه « اشیای هنری، اشیای کلکسیون و...» است.

در فصل زمستان، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری در 4 فصل منتهی به فصل زمستان سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل برابر با ۰.۴_ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۰.۶_ درصد)، ۰.۲ واحد درصد افزایش داشته است.

واردات ۶۶ درصد گران‌تر شد

در فصل زمستان سال گذشته، شاخص نرخ کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی ۵۶۱.۳ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۱.۹ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۴ درصد و در 4فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۶۶.۳ درصد افزایش داشته است. در فصل زمستانی که به‌تازگی سپری شد، شاخص نرخ کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری برابر با ۱۲۴.۱ بوده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱.۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳.۱ درصد و در 4فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۶.۴ درصد افزایش داشته است.

در فصل زمستان، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۱.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۱۰.۷ درصد)، ۱.۲ واحد درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین تورم فصلی با ۲۱.۹ درصد مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و...» و کمترین تورم فصلی با ۰.۱ درصد مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده و...» تعلق گرفته است. گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی» در مدت زمان مذکور، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) برابر با ۱.۷ درصد برآورد شده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۰.۲_ درصد)، ۱.۹ واحد درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۴ درصد محاسبه شده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۵.۶ درصد)، ۱.۶ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۱۱۱.۵ درصد مربوط به گروه « آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و...» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۰.۲ درصد مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده و... » اعلام شده است. گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و...» نیز با تورم ۲۰.۱_ درصد بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برابر با ۳.۱ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶.۱ درصد)، 3 واحد درصد کاهش داشته است. در مدت زمان موردبحث، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در 4 فصل منتهی به فصل زمستان پارسال، نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶۶.۳ درصد اعلام شده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۹۶.۸ درصد) ۳۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل بیشترین تورم سالانه با ۱۲۶.۸ درصد مربوط به گروه « آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و...» و کمترین تورم سالانه با ۰.۲ درصد مربوط به گروه « مروارید طبیعی یا پرورده و...» برآورد شده است. گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و...» نیز با تورم ۸_ درصد بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

در فصل زمستان پارسال، درصد تغییرات شاخص نرخ کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در 4 فصل منتهی به فصل زمستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل برابر با ۶.۴ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۹.۱ درصد)، ۲.۷ واحد درصد کاهش داشته است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qqazn