جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 19265
تاریخ انتشار: 1401/06/05 23:21

اگر شما مدیر موفقی هستی، پس من چه هستم؟

حسن خسروی_تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران

به‌بهانه هفته دولت و روز کارمند. قابل‌توجه وزرا، مدیران‌عامل و رؤسای سازمان‌ها و شرکت‌ها!

مدیر موفق دارای ویژگی‌های فردی و اجتماعی مشخصی است که در صورت دارا بودن این موارد می‌تواند یک سازمان را به سرمنزل موفقیت برساند. آنچه در ادامه می‌خوانید مثال‌هایی از عملکرد مثبت مدیر یک سازمان موفق است و شما می‌توانید گزینه‌های دیگری به این فهرست اضافه کنید.

 من اهل جلسه‌بازی نیستم، چون کارها را تا حد امکان تفویض اختیار کرده‌ام و لزومی ندارد که دائم در جلسات متعدد حاضر باشم. اصالت و تربیت خانوادگی من طوری است که منافع کشور و سازمان برایم در اولویت هستند.

من هر روز در ساعات متفاوت، وقتی را اختصاص می‌دهم و در دفتر کار همکاران حاضر می‌شوم و با هم رودررو گفت‌وگو می‌کنیم. من به آموزش فنی‌حرفه‌ای همکاران خیلی اهمیت می‌دهم و معتقدم آموزش مثل نان شب واجب و ضروری است. من اصلا اجازه نمی‌دهم در سازمان ریاکاری، تملق، چاپلوسی، غیبت، زیرآب‌زنی و جاسوسی بازار گرمی داشته باشد و شدیدا با این چیزها برخورد می‌کنم. من قدر کارکنان دلسوز و زحمتکش را به‌خوبی می‌دانم و به‌سرعت برای ارتقای آنها قدم برمی‌دارم و تلاش می‌کنم کارکنان مریض و مشکل‌دار و ناراحت را با کمک واحد مددکاری و روانشناسی سازمانی و... یاری کنم، چراکه همه کارکنان سرمایه‌های من هستند. من خودم چون از صفر شروع کرده‌ و به پست‌های بالا رسیده‌ام، حال و روز همه همکاران را به‌خوبی درک می‌کنم و کاملا می‌فهمم که در سازمان من چه می‌گذرد؛ بنابراین کسی نمی‌تواند برایم فیلم بازی کند و مرا سرکار بگذارد. من از سازمان‌های رقیب و شرایط رقابتی بازار و مسائل بین‌المللی مربوطه کاملا آگاهی دارم و خودم به‌روز هستم و این خیلی کمک می‌کند که در سازمان، همدلی و تفاهم و زبان مشترک داشته باشیم. من به خانواده همکاران و سلامتی و شادابی و نشاط آنها خیلی اهمیت می‌دهم و سعی می‌کنم مسیر شغلی و زندگی آنها را طوری هدایت و رهبری کنم که فرزندان همکاران هم با شوق و رغبت بیایند همین‌جا کار کنند و این یعنی یک سرمایه در گردش مطمئن. حوزه مدیریت منابع انسانی به‌گونه‌ای دقیق و برنامه‌ریزی شده کار می‌کند و سعی بر آن است که هیچ کارمندی برای ارتقای شغلی دچار مشکل و توقف و گرفتاری نشود. باتوجه به اهمیت جایگاه و رعایت منزلت بازنشستگان، سازمان با ایجاد فضایی زیبا این امکان را ایجاد کرده که کارکنان بازنشسته از برنامه‌های متنوعی برخوردار باشند و جوان‌ترها نیز بتوانند از تجربه آنها استفاده کنند. آنالیز دائمی علائم حیات سازمان از ضرورت‌های یک مدیریت موفق است. مدیران موفق همواره الگوی کارکنان از جهت نظم و انضباط و رعایت قوانین و مقررات و توجه به ارزش‌های اخلاقی هستند. داشتن واحد روابط عمومی کاربلد و قابل‌اعتماد نیاز حیاتی یک سازمان موفق است.

نداشتن تعصب بیجا نسبت به مسائل و اجرای امور با مشورت و شورا و خرد جمعی منطبق بر عدالت و منطق از دیگر مواردی است که در یک سازمان موفق با یک مدیر کاردرست انجام می‌شود.

توجه به طبیعت و محیط‌زیست و رنگ‌های شاد و انرژی‌بخش در محل کار را نیز در این فهرست قرار دهید، چراکه آرامش روحی و روانی خوبی را به محیط کار و جامعه تزریق می‌کند.

کلام آخر آنکه؛ من سعی کرده‌ام قبل از آنکه یک مدیر باشم، یک انسان باشم و با دیگران مثل انسان رفتار کنم؛ آنگونه که خداوند راضی باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qapoj