پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 19989
تاریخ انتشار: 1401/07/23 07:26

حمایت از دانش‌بنیان‌ها در اخذ استاندارد

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی در نیمه اول امسال در زمینه ارائه خدمات به شرکتهای دانشبنیان در زمینه استاندارد یک میلیارد و ۹۱۴ میلیون تومان حمایت کرده است. خدمات صندوق نوآوری تامین منابع مالی برای شرکتهای دانشبنیان است. از آنجایی شرکتهای نوپا برای توسعه محصولات فناورانه، تجاریسازی و رساندن آن به بازار نیازمند سرمایه هستند، بنابراین تامین پول، زیرساخت اصلی تجاریسازی و توسعه فناوری و رساندن آن به بازار مولفه مهمی است که باید به آن توجه ویژهتری شود. من معتقدم فضای مساعد کسبوکار در کشور نیازمند اقلیم مناسب برای دانشبنیانها است. با این دیدگاه اگر شرکتی میخواهد محصول فناورانهای را به بازار عرضه کند، باید از سوی نهادهایی تامین مالی شود. همواره شرکتهای دانشبنیان برای توسعه و کارآفرینی نیازمند یکسری خدمات واسطهای هستند. خانواده توانمندسازی در صندوق نوآوری و شکوفایی، خدماتی را در راستای تامین کالا یا مواد اولیه به شرکتها ارائه میدهد. در حقیقت برخی شرکتهای دانشبنیان نیازمند خرید و وارد کردن یکسری کالاهایی هستند که یا در دسترس آنها نیست یا نرخ بالایی دارند، همچنین بیشتر تازهواردها واسطهها را نمیشناسند، در واقع آنها نمیدانند که از چه روندی باید مواد اولیه خود را تهیه کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی بهتناسب فعالیتهای شرکتها این خدمات را از طریق یکسری کارگزارهای باتجربه در اختیار آنها قرار میدهد.

بیشتر شرکتهای دانشبنیان برای ورود به بازار علاوه بر تامین مالی به خدمات بیشتری نیاز دارند، از اینرو این صندوق، اعطای تسهیلات، صدور ضمانتنامه، سرمایهگذاری و توانمندسازی را در فهرست خدمات خود قرار داده است. خدمات بلاعوض توانمندسازی این صندوق شامل اخذ استانداردها و مجوزها، ارائه آموزش، کمکهزینه تحقیق و توسعه، کمک به حضور شرکتها در پایگاههای صادراتی، حفاظت از مالکیت فکری و طرحهای صنعتی است. این همایش برخط بهمنظور ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ استانداردها به شرکتهای دانشبنیان از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه برگزار میشود و طی آن درباره موضوعاتی چون فرآیند استانداردسازی محصولات دانشبنیان و فناورانه، استاندارد ابزار پیشرفت آزمایشگاه، استانداردهای صادراتی حوزه تجهیزات پزشکی، استقرار استانداردهای سیستمهای مدیریتی، ضرورتهای تدوین استانداردهای دانشبنیان، استانداردهای صادراتی در حوزه نفت و گاز، استانداردها و مقررات صادرات محصولات کشاورزی و تاییدیهها و استانداردها در حوزه برق و انرژی بحث و تبادلنظر خواهد شد.

این صندوق در زمینه ارائه مشاوره و اخذ استانداردهای صادراتی تا ۷۰ درصد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان از شرکتهای دانشبنیان حمایت خواهد کرد و برای تمدید این استانداردها، تا سقف ۷۰ درصد (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) از این شرکتها حمایت میکند.

سقف حمایت این صندوق در زمینه استانداردهای سیستمهای مدیریتی را ۶۰ میلیون تومان است که هزینههای مربوط به تمدید این استاندارد تا ۳۰ میلیون تومان (۷۰ درصد) از سوی این صندوق برای شرکتهای دانشبنیان تامین خواهد شد. برای اخذ تاییدیههای ملی تا سقف ۶۰ میلیون تومان (۷۰ درصد) و برای تمدید آن تا سقف ۳۰ میلیون تومان (۷۰ درصد) از سوی صندوق نوآوری پرداخت میشود، همچنین از سوی این صندوق تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و برای تدوین استاندارد نیز تا سقف ۴۰ میلیون تومان به شرکتهای دانشبنیان اعطا خواهد شد.

بررسی عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه اخذ استانداردها در سال ۹۸ نشان میدهد ۵۶۸ میلیون تومان حمایت بلاعوض به شرکتهای دانشبنیان اعطا شده که این میزان در سال ۹۹ به ۳ میلیارد تومان افزایش یافت.

صندوق نوآوری و شکوفایی نیز نسبت به اعلام فراخوان برای پیشنهاد تدوین استانداردهای دانشبنیان از سوی شرکتها و تدوین لیست اولویتها براساس نیازهای سمت تقاضا، تامین مالی فرآیند تدوین استاندارد توسط شرکتهای دانشبنیان پس از تصویب در کمیته برنامهریزی سازمان، فراهمآوری زیرساخت و بستر موردنیاز برای تشکیل کمیسیونهای تدوین استاندارد و تشکیل جلسات، ایجاد شبکه مشاوران و کارگزاران تخصصی در حوزههای دارای اولویت برای ترویج و توسعه استانداردسازی و تعریف بستههای حمایتی در راستای توسعه استانداردسازی محصولات دانشبنیان متعهد شده است.

همکاری در شناسایی و معرفی افراد ذیصلاح در حوزه تدوین استاندارد، همکاری در بررسی ویژگیها، الزامات و استانداردهای کاربردی برای کالاهای دانشبنیان و فناور برای تدوین استانداردهای محصولات دانشبنیان، همکاری در تسهیل فرآیند برقراری ارتباط با نهادهای دولتی در حوزه تدوین استاندارد و معرفی شرکتهای دانشبنیان و فناور متقاضی مشارکت در تدوین استانداردهای ملی از اقدامات معاونت علمی در این تفاهمنامه است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qaor8