چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 21389
تاریخ انتشار: 1401/10/11 08:27
چشم‌انداز تقاضا برای فلزات صنعتی در نیمه اول ۲۰۲۳ روشن نیست

سقوط فلزات و معدنی‌ها

نگاه کلی به عملکرد بازار فلزات حکایت از آن دارد که روند خریدوفروش این محصولات در سال جاری میلادی از رونق کافی برخوردار نبوده است. روند رو به رشد تورم در اقتصادهای بزرگ دنیا، اجرای سیاست‌های انقباضی باهدف کنترل تورم و همچنین سیاست‌های کروناصفر چین از مهم‌ترین دلایل کم‌رونقی بازار فلزات در سال گذشته میلادی عنوان می‌شود.
سقوط فلزات و معدنی‌ها

 به اعتقاد فعالان بازار بسیاری از ریسکهای یادشده در سال آتی میلادی نیز ادامه خواهد داشت، بنابراین نباید به بازگشت قدرتمند فلزات به مسیر صعودی امید داشت.تقویت ین ژاپن به کمک کامودیتیها آمد، اما با افزایش تعداد کروناییها در چین، از شتاب صعود نرخ در بازارها کاسته شد. ریسک شیوع کرونا در چین، بر آینده قیمتی فلزات در سال آینده میلادی نیز تأثیر منفی برجای گذاشته و باعث شده تا اغلب مؤسسات بینالمللی از احتمال افت نرخ سخن بگویند.

صعود کمجان فلزیها با واهمه شیوع کرونا

 قیمت فلزات پایه ظرف هفتههای اخیر دستخوش سیگنالهای متعددی شدند که بر بلاتکلیفی فعالان این بازار ظرف هفتههای پایانی سال افزود. درحالیکه تضعیف شاخص دلار امریکا سیگنالی مثبت برای فلزات پایه به همراه داشت، بر تعداد مبتلایان به کرونا در چین افزوده شد و این موضوع از شتاب رشد نرخ در بازار فلزات صنعتی کاست. بهاینترتیب در این بازه زمانی یکهفتهای شاخص فلزات بورس لندن با ثبت بازده مثبت ۰.۹ درصدی به ۳۹۵۰.۶ واحد رسید که این رقم ۲۸ درصد کمتر از رکورد قیمتی ثبتشده برای این شاخص است که ظرف روزهای ابتدایی ماه مارس امسال به ثبت رسید.

ین به کمک کامودیتیها آمد

تصمیم ناگهانی بانک مرکزی ژاپن در افزایش غیرمنتظره نرخ بهره بلندمدت با تضعیف ارزش دلار امریکا به سود کامودیتیها تمام شد. این تصمیم در حالی ظرف روز ۲۰ دسامبر اخذ شد که فعالان بازار انتظار داشتند تا پایان دوره ریاست هکورودا بر بانک مرکزی ژاپن که احتمالاً تا آوریل ۲۰۲۳ به طول میانجامد، بانک مرکزی این کشور تغییری در نرخ بهره ایجاد نکند. اما تصمیم این نهاد مالی برای رشد ۵۰ واحدی بازده اوراق ۱۰ ساله با تقویت ارزش یوآن و تضعیف دلار به سود کامودیتیها منجر شد.

بااینوجود بر تعداد مبتلایان به کرونا در چین به شکل فزایندهای اضافه میشود، و این موضوع ریسک کاهش تقاضا و درنتیجه افت نرخ در بازار فلزات صنعتی را برای میانمدت مطرح کرده است.

اگرچه در بازه هفتگی بر نرخ فلزات صنعتی در بازارهای جهانی افزوده شد، اما مؤسسات معتبر بینالمللی ازجمله وودمکنزی از کاهش احتمالی بهای فلزات و مواد معدنی در سال ۲۰۲۳ خبر میدهند. کاهش تقاضا، عرضه قویتر و افت شاخص احساسات مصرفکننده باعث شده تا برآورد وودمکنزی از میانگین نرخ بهای فلزات و محصولات معدنی برای سال ۲۰۲۳ کاهشی باشد.

بخش ساختوساز، بهعنوان محرک کلیدی تقاضا برای سنگآهن، فولاد و فلزات اساسی، ظرف سال آینده راکد باقی میماند. که این موضوع با تضعیف تقاضا سیگنال کاهش نرخ موثری در بازارها برجای میگذارد.

کفنشینی موجودی آلومینیوم

ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن در هفتههای اخیر کاهشیافته و به پایینترین سطح چند سال اخیر خود نزدیک شده است، بااینوجود کاهش رشد اقتصاد جهانی با تضعیف تقاضا زمینه افت بهای این فلز را فراهم کرد است. در این شرایطی بسیاری از تحلیلگران از استمرار روند کاهش تقاضا برای این فلز در سال آینده میلادی خبر میدهند بهنحویکه برآورد میشود در سال آینده بازار آلومینیوم با مازاد عرضه ۹۰۰ هزار تنی روبهرو شود.

رشد مس ادامهدار میشود؟

فلز سرخ سومین هفته از ماه دسامبر را کاهشی آغاز کرد، اما در ادامه با غلبه سیگنالهای افزایشی از اواسط هفته به مسیر رشد بازگشت. در این شرایط اغلب مؤسسات معتبر جهانی از احتمال تضعیف بهای فلز سرخ در نیمه ابتدایی سال آینده سخن گفته، اما امیدوارند که این فلز در نیمه دوم ۲۰۲۳ به مسیر رشد نرخ بازگردد.

کف قیمتی تعیینشده برای مس از سوی مؤسسات مختلف متفاوت است، درحالیکه برآوردهای خوشبینانه از احتمال سقوط مس به کانال قیمتی ۳.۴ دلار در پوند معادل ۷ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن خبر میدهند، پیشبینیها بدبینانهتری نیز وجود دارد که کف نرخ فروش مس در سال آینده را در کانال ۵ هزار دلار به ازای هر تن پیشبینی میکنند.

با کاهش محدودیت کرونایی در چین بر تعداد مبتلایان به این ویروس در این کشور افزوده میشود، مطالعات از احتمال به اوج رسیدن مرگومیر تا آوریل سال آینده خبر میدهد. این موضوع نگرانی گستردهای از سقوط بهای فلزات در سال آینده میلادی مطرح کرده است.

فلزیها منتظر اتفاقات مثبت نباشند

ظرف روزهای پایانی سال ۲۰۲۲، نیک پیکنز، مدیر تحقیقات حوزه مس در وودمکنزی، میگوید کاهش تقاضا، عرضه قویتر و افت شاخص احساسات مصرفکننده باعث شده تا برآورد ما از میانگین نرخ بهای فلزات و محصولات معدنی برای سال ۲۰۲۳ کاهشی باشد.

بخش ساختوساز، بهعنوان یک حوزه کلیدی که در تقاضا برای سنگآهن، فولاد و فلزات اساسی نقشی اساسی دارد، ظرف سال آینده راکد باقی میماند. رکود در بخش ساختوساز بهخصوص در بازار چین پایدار خواهد بود که این موضوع با تضعیف تقاضا سیگنال کاهش نرخ موثری در بازارها برجای میگذارد. درعینحال پیشبینی وودمکنزی از رشد عرضه مس، آلومینیوم، سرب، روی، سنگآهن و فولاد در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ خواهد داشت.

ظرفیت محدود سیگنالهای صعودی

پیکنز در گزارش خود به ظرفیت صعود در بخش تقاضا در سال ۲۰۲۳ اشاره میکند، اما معتقد است که سیگنال غالب قیمتها حرکت در مسیر نزولی باشد.

بهبود در بخش تولید خودرو و تمرکز بر انرژیهای کمکربن میتواند به جبران بخشی از تضعیف تقاضا در سایر بخشهای مصرفی کمک کند. درعینحال ظرف امسال میلادی زنجیره تأمین جهانی با چالشهایی روبهرو شد که پابرجا ماندن این چالشها باعث میشود تا بخش عرضه نیز تضعیف شود.

فشارهای تورمی ظرف ماههای پایانی سال کاهش داشت. افت فشارهای تورمی با اثرگذاری بر تصمیمات بانکهای مرکزی دنیا و درنهایت دور کردن جهان از رکود اقتصادی، سیگنال دیگری است که ظرفیت حمایت قیمتی از بازارهای کالایی را دارد.

نوسان نزولی مس

موسسه FocusEconomics که شرکت تحقیقاتی مستقل مستقر در بارسلونا است، در گزارشی از تقاضای نسبتاً ضعیف برای مس و سایر فلزات صنعتی خبر داد و در گزارش این موسسه آمده است، اوجگیری نرخ بهره در دینا و اقتصاد تحتفشار چین ناشی از سقوط بازار املاک و استمرار شیوع کرونا در این کشور عامل تضعیف تقاضا خواهد بود.

بر اساس گزارش FocusEconomics میانگین نرخ فروش مس در سال آینده میلادی در نرخی کمتر از میانگین بهای فروش در امسال نوسان خواهد داشت. کف نرخ پیشبینیشده از سوی این موسسه باری فلز سرخ ۵ هزار و ۴۳۰ دلار و سقف قیمتی در نظر گرفتهشده ۸ هزار و ۷۷۵ دلار به ازای تن است.

همچنین این موسسه برآورد میکند که فلز سرخ در سال ۲۰۲۴ با میانگین نرخ ۸ هزار دلار در هر تن معامله شود. کف نرخ برآورده برای این فلز ۵ هزار دلار و سقف نرخ برآورده شده برابر ۱۰ هزار و ۷۵۰ دلار به ازای هر تن در نظر گرفتهشده است.

سخن پایانی

وودمکنزی در گزارشی برآورد قیمتی خود از مواد معدنی و فلزات در سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد. در این گزارش بر افت تقاضا برای این محصولات متأثر از اجرای سیاستهای انقباضی در دنیا به تبعیت از فدرال رزرو و درنتیجه بروز رکود و افت نرخ کامودیتیها تاکید شده است. بااینوجود احتمال بازگشت مثبت قیمتی متأثر از رشد تقاضا به جهت توسعه انرژیهای تجدیدپذیر وجود دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qane9