سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 9086
تاریخ انتشار: 1400/10/05 12:56

تاثیر متفاوت کمبود برق در معادن و صنایع

تمامی صنایع و واحدهای تولیدی کشور از جمله بخش معدن و صنایع معدنی، در پی قطع برق تاکنون در روند فعالیت خود آسیب دیده‌اند و در صورت استمرار وضع موجود، این زیان گسترده‌تر خواهد شد.

نه‌تنها در بخش معدن، بلکه در سایر قسمت‌های تولیدی، قطع برق بر روند فعالیت‌های آنها تاثیر مستقیم و مخربی خواهد گذاشت؛ کارخانه‌ای که به‌طور مداوم در حال انجام فعالیت تولیدی است، با قطع مکرر برق از میزان تولیداتش کاسته شده و در نتیجه و به ناچار نرخ تمام‌شده محصول افزایش می‌یابد.

 در روند فعالیت تولیدی (معدنی و غیر‌معدنی) برق نقشی مهم را ایفا می‌کند. از این‌ رو، با نبود این رکن اساسی، فعالیت‌های صنعتی و معدنی متوقف شده و تا وصل شدن مجدد برق راکد می‌شوند. باید به این موضوع اشاره کرد که با ایجاد وقفه طولانی‌مدت بین دو شیفت کاری، کاهش تولید از نتایج بارزی است که رخ خواهد داد.

به‌طور کلی میزان تاثیر قطع‌ برق و کاهش تولید بستگی زیادی به نوع کاری صنایع و معادن دارد. 

واحدهای تولیدی که با کمپرسور و ژنراتور تولید برق فعالیت می‌کنند، آسیب کمتری نسبت به واحدهایی که وابسته به مرکز توزیع برق سراسری هستند، خواهند دید. 

معادن و صنایع بزرگ اغلب برای تامین برق مورد نیاز خود بنا به دلایل مختلفی از جمله دور بودن از محدوده‌های شهری و مراکز توزیع برق، برای تامین برق مورد نیاز فعالیت‌های خود از راه‌های جایگزین تولید و تامین انرژی از جمله ژنراتور استفاده می‌کنند؛ بنابراین، این معادن که برای تامین برق مورد نیاز فعالیت خود راهکارهای جایگزین دارند، در صورت قطعی برق سراسری با مشکلات چندانی روبه‌رو نخواهند شد.

 اما در سوی‌ دیگر، معادن کوچک و متوسط که اغلب از برق سراسری برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، به نسبت سایر معادن که از ژنراتور بهره‌مند هستند، فشار و لطمات بیشتری را از قطعی برق متحمل خواهند شد. همچنین از سوی‌ دیگر، صنایعی از جمله سیمان، فولاد و آلومینیوم دردسرهای زیادی را نسبت به سایر صنایع از قطعی برق متحمل خواهند شد چرا‌که اغلب دستگاه‌های این صنایع برای فعالیت نیازمند زمان زیادی برای گرم شدن و سپس راه‌اندازی هستند و با این توقف‌های پی‌درپی، روند کاری‌ این صنایع و معادن مرتبط با آنها درگیر دست‌اندازهای جدی خواهند شد.

 از طرفی، کاهش تولیدات، تامین نیاز بازار داخلی را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد و در زمینه صادرات نیز گره‌های اساسی و مهمی به وجود خواهد آمد‌ چرا‌که صنعتگر در اجرای تعهدات بین‌المللی خود ناتوان بوده و مجبور به پرداخت غرامت‌های سنگین خواهد شد.

در ادامه باید توجه داشت دورریز مواد اولیه برخی واحدهای صنعتی از مهم‌ترین نتایج منفی قطعی مکرر برق معادن و صنایع است.

 از سوی دیگر، باید به این موضوع نیز اشاره کرد زمانی ‌که برق کارخانه و واحد تولیدی هنگام فعالیت قطع می‌شود، مواد اولیه موجود در دستگاه‌های مختلف به‌عنوان موادی به اصطلاح پرت، دور ریخته می‌شوند و این از دیگر زیان‌های مهم خاموشی مکرر است.

 اما باید به این موضوع اشاره کرد که اغلب صنایع و معادن بزرگ حتی در صورت استفاده از مراکز توزیع برق سراسری، دستگاه‌ها و ژنراتورهایی تعبیه کرده‌اند که در صورت قطعی برق، بتوانند به‌طور موقت از این راه‌های جایگزین برای تولید برق و ادامه فعالیت خود استفاده کنند.

 اما همان‌طور که تاکید شد، این راهکارها موقتی است و در صورت قطعی مکرر برق نمی‌تواند پاسخگوی صنایع و معادن باشد؛ بنابراین شایسته است نهادهای دولتی نسبت به قطعی‌های مستمر و مکرر برق بی‌تفاوت نباشند و برای ایجاد راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل، چاره‌ای بیندیشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nyog2