اصول حرفه گرایی در روابط عمومی
فیروزه عسگری- کارشناس ارشد ارتباطات
اصل اعتمادسازی نخستین و مهمترین اصل روابطعمومی بهشمار میرود.روابطعمومی بهعنوان ترجمان عقل یک سازمان باید انتقالدهنده دیدگاه و نظرات گروههای هدف و مخاطب به سازمان و ترجمان دیدگاهها و نظرات سازمان به مخاطبان باشد. کنترل جریانات و رفتارهای علیه سازمان و جهتدهی مثبت به آنها از وظایف مهم روابطعمومی است. روابطعمومی یک سازمان میتواند با عملکرد و نظرسنجی مناسب تعامل سازنده و مفید درون و برونسازمانی را ایجاد کرده و آن را به نحو احسن تفسیر و تبیین کند.روابطعمومی سازمان باید راهکارهای عملی برای تحقق اهداف سازمان را ترسیم کند. در این مسیر باید شبکه داخلی اطلاعرسانی خبرگزاریها را فعال و بر اصل علممحوری و پژوهشمحوری و اصل مدیریت زمان در روابطعمومی باید تاکید کرد. همچنین در این مسیر راهاندازی روابطعمومی الکترونیک، راهاندازی اتاق خبر و خبرنامه سازمان، راهاندازی ارتباطات گویای سازمان و مجله الکترونیک، راهاندازی مرکز مانیتورینگ و شبکه اطلاعرسانی به کارکنان سازمان از جمله مواردی هستند که در ارتقای فعالیت روابطعمومی نقش بسزایی دارند.زمانی که روابطعمومی یک سازمان بهشکل موفق عمل کند آن سازمان در دستیابی به اهداف موردنظر موفق خواهد بود؛ بنابراین روابطعمومی یک سازمان باید از هر فرصتی برای تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف استفاده کند. در نتیجه روابطعمومیها بهدلیل پوششدهی قشر عظیمی از مخاطبان مسئولیت سنگینی را بر دوش دارند. اخلاق در روابطعمومی از دیگر شاخصههای مهم در موفقیت است.
ما در دورهای زندگی میکنیم که ویژگیهای آن به شکلهای مختلف و بهسرعت در حال تغییر است. اگر بتوانیم پایه و اساسی از اخلاق و روانشناسی ایجاد کنیم که با میراث فرهنگی بشریت نیز انطباق داشته باشد، آن وقت است که به آخر خط رسیدهایم. این کار که میتوان آن را ویژگی اخلاقی اصلی نامید میتواند همه اقشار مردم را تحریک کند. حرفههایی نظیر پزشکی، مهندسی، حقوق و حسابداری ازسوی دولت ویژگیهای اخلاقی و اصول مهمی را شامل هستند. هر حرفهای برای استاندارد کردن ویژگیهای اخلاقی خود از ویژگیهای اخلاقی مذهبی که بهوسیله اکثریت جامعه پذیرفته شده، تبعیت میکند.پارهای از تیپهای شخصیتی بهسبب کمی اعتماد بهنفس و نارساییهای روانی دیگر که جای بیان آنها در این مبحث نیست، افرادی هستند که زود تسلیم نظریات طرف مقابل خود میشوند و بهسبب نداشتن شهامت و صلابت روانی، همیشه تمایل دارند با نظرات دیگران از در موافقت درآیند. بهشکل دیگر، قدرت و اعتماد بهنفس گفتن «نه» را آنجا که حق با آنها است، ندارند. این افراد در عرف عمومی «بلهقربانگو» نامیده میشوند. انگلیسی زبانها به این تیپ از افراد Yes Man (انسان بلهگو) میگویند. وجود چنین افرادی در رأس روابطعمومی سازمان خطر بزرگی را برای مدیریت سازمان ایجاد میکند. تصور کنید که یکی از موارد زیر پیش آید و مسئول روابطعمومی پاسخ بله به آن بدهد و آن را تایید کند:
- رئیس موسسه بگوید روزنامهها و وسایل ارتباطی مزخرف هستند و برای من ارزش ندارند و من با آنها سروکار ندارم.
- رئیس موسسه به کارمندان خود بگوید حق ندارند درباره موسسه کنجکاو باشند و دائم پرسوجو کنند.
چنانچه مسئول روابط عمومی به موارد بالا پاسخ مثبت بدهد، ممکن است از نظر رئیس موسسه او بهترین مسئول روابطعمومی باشد اما دیری نخواهد گذشت که مشکل بزرگی از جایی سر بلند خواهد کرد و موسسه را تا مرز نابودی پیش خواهد برد. آنچه در مدیریت کشورهای صنعتی بهعنوان حرفهگرایی مطرح میشود، برپایه اصول زیر استوار است:
۱- مجموعهای از دانش، اطلاعات و یافتهها در هر رشته و حرفه وجود دارد.
۲- عمل به حرفهها، براساس مهارت و تخصصی استوار است که بر اثر آموزش و تجربه حاصل میشود.
۳- اصول حرفهای و اخلاقی ویژه، که مورد توافق است بر نحوه کار هر حرفه حکومت میکند.
۴- استانداردها و ضوابطی برای ارزیابی و کنترل کارهای هر حرفه وجود دارد.