جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 12811
تاریخ انتشار: 1400/12/16 22:30

سهام پالایشی با بورس چه کرد؟

سهام پالایشی امروز نیز در ادامه روزهای قبل مورد استقبال فعالان بازار سهام قرار گرفته‌اند. جهش بی‌امان قیمت نفت استقبال گرم از سهام این گروه را رقم زده است. اما آیا با رشد قیمت نفت سهام شرکت‌های پالایشی در بورس ارزنده هستند؟

پس از ابلاغیه رسمی وزارت نفت و مشخص شدن نحوه محاسبه قیمت فراورده و خوراک شرکت‌های پالایشی امکان بررسی سودآوری این شرکت‌ها بهتر از قبل وجود دارد. همان‌طور که انتظار می‌رفت در پاییز سودآوری پالایشی‌ها به صورت محسوسی نسبت به میانگین دو فصل بهار و تابستان رشد داشت. دلیل این موضوع به رشد میانگین قیمت نفت در پاییز نسبت به فصل‌های قبل و همچنین رشد محسوس کرک اسپرد (فاصله قیمت فرآورده‌ها و قیمت نفت) مرتبط بود.

بررسی سودآوری سهام پالایشی

بررسی دقیق سودآوری نیازمند به تحلیل کامل صورت‌های مالی هر یک از این شرکت‌ها است. با این حال بررسی کرک اسپرد فرآورده‌ها در فصل زمستان نشان از ادامه رشد کرک نسبت به فصل پاییز دارد. کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی در زمستان نسبت به پاییز رشد نزدیک به ۲۵ درصدی داشته است. این موضوع در کنار رشد نزدیک به ۲۰ درصدی میانگین قیمت نفت در زمستان نسبت به پاییز انتظار رشد محسوس سودآوری را در این شرکت‌ها ایجاد کرده است.

در حالی‌که سود هر سهم شبندر در تابستان حدود ۲۷ تومان به ازای هر سهم بود این سود در پاییز به بیش از ۴۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد می‌توان انتظار سود بیش از ۵۰ تومانی را برای فصل پایانی سال ۱۴۰۰ این شرکت داشت. البته در این میان همچنان نگرانی از قواعد قیمت‌گذاری و همچنین تغییرات موجودی امانی نزد پالایش و پخش وجود دارد. با همه این موارد اگر برآورد سودآوری این شرکت‌ها درست باشد با توجه به تقسیم سود در مجمع سال ۱۴۰۰ سهام این گروه را می‌توان بررسی دقیق‌تری داشت.

 

منبع: بورسان


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kpma2