چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 88583
تاریخ انتشار: 1402/04/06 04:34
پیش‌بینی ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی برای امسال

آیین‌نامه جدید تعرفه‌های گاز تصویب شد

نخستین همایش مقاوم‌سازی تاسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور و سمینار بررسی و تدوین آیین‌نامه نظارت بر حسن اجرای استانداردهای تخصصی شرکت ملی گاز ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی وزارت نفت برگزار شد.
آیین‌نامه جدید تعرفه‌های گاز تصویب شد

در این همایش مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بر تدوین نقشه راه و سند جامع مقاوم‌سازی صنعت گاز تاکید کرد و از تصویب آیین‌نامه جدید تعرفه‌های گاز برای مشترکان کم‌مصرف خبر داد. به‌گفته مجید چگینی آیین‌نامه جدید تعرفه‌های گاز تصویب شده و به‌زودی جزییات آن اعلام می‌شود. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش صمت از موارد مطرح در این همایش است.

تشویق مشترکان خوش‌مصرف

مجید چگینی با اشاره به تدوین مصوبه جدید تعرفه‌های گاز گفت: در تعرفه‌گذاری جدید تعداد پلکان‌های مصرفی تغییر کرده و برای مشترکان خوش‌مصرف، مشوق‌هایی لحاظ شده است. وی افزود: تعرفه‌های جدید به تصویب هیات دولت رسیده و آیین‌نامه پس از تایید هیات دولت به شرکت ملی گاز و واحدهای تابعه برای اجرا ابلاغ شده و به‌زودی اعلام عمومی خواهد شد. وی با اشاره به میزان مصرف گاز در کشور افزود: شرایط مصرف گاز در کشور نسبت به سال گذشته بهتر شده و دامنه مصرف نسبت به پله‌هایی که قبلا بود تغییر کرده است. چگینی درباره برنامه شرکت ملی گاز ایران برای تشویق مشترکان خوش‌مصرف گفت: آیین‌نامه جدید تشویق هم برای مشترکان در نظر گرفته شده و به‌زودی اجرایی خواهد شد. چگینی با تاکید بر تامین سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: روزانه ٣٠٩ میلیون مترمکعب سوخت به نیروگاه‌ها تحویل می‌شود که به این ترتیب بالاترین حجم گاز در این دوره به نیروگاه‌ها اختصاص یافته است. براساس برنامه‌ریزی امسال نیز میزان گاز تخصیصی برای تامین گاز موردنیاز نیروگاه‌ها، افزایش قابل‌توجهی داشته و این روند ادامه خواهد داشت.

مراوده با ترکمنستان، ‌ترکیه و عراق

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره آخرین وضعیت قرارداد واردات گاز از ترکمنستان، اظهار کرد: در حال مذاکره هستیم و مذاکرات ادامه دارد. وی همچنین درباره بدهی گازی عراق به ایران گفت: وزارت برق عراق کل بدهی را پرداخت کرده و میزان بدهی صفر شده، اما مشکل ما انتقال وجه از بانک عراق به ایران است. مدیرعامل شرکت گاز درباره تمدید قرارداد گاز با ترکیه نیز اظهار کرد: مذاکرات با این کشور در حال انجام است. البته باتوجه به اینکه این قرارداد تا سال ۲۰۲۶ ادامه دارد برای تمدید آن زمان داریم، اما باید گفت این کشور درخواست تمدید کرده است.

مقاوم‌سازی صنعت گاز در راه است

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین در این همایش با اشاره به اهمیت مقاوم‌سازی در صنعت گاز اظهار کرد: شرکت ملی گاز مسئولیت سنگینی دارد و مجموعه تاسیساتی در بخش تولید، انتقال و توزیع در این صنعت موجود است؛ به‌گونه‌ای که ۷۰ درصد انرژی کشور را تامین می‌کند و اکنون این شرکت یکی از شرکت‌های برتر دنیا به‌شمار می‌آید. وی اضافه کرد: شرکت ملی گاز علاوه بر تامین نیاز بخش خانگی و تجاری نیاز صنایع بزرگ کشور که محور اصلی تولید هستند را نیز تامین می‌کند؛ بنابراین مقاوم‌سازی این تجهیزات برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلال در امر خدمت‌رسانی امری مهم و ضروری است. به‌گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز مقاوم‌سازی ابعاد مختلفی دارد و صرفا نباید از بعد فیزیکی به آن نگاه شود، چراکه مقاوم‌سازی نیروی انسانی اهمیت بیشتری دارد. چنانچه زمستان سال قبل شاهد اقدامات جهادی نیروی انسانی برای تامین گاز بودیم و همین موضوع اهمیت این مسئله را نشان می‌دهد. چگینی با تاکید بر اینکه مقاوم‌سازی در حوزه پدافند غیرعامل نیز اهمیت دارد، تصریح کرد: مولفه‌هایی که برای پدافند غیرعامل تعریف شده پیشگیری و ایجاد آمادگی برای مواقع بحران است. در این راستا تجربیاتی در دنیا وجود دارد که باید از آنها الگو بگیریم. به‌نظر می‌رسد در این حوزه باید فعال‌تر عمل کنیم. مدیرعامل شرکت ملی گاز اضافه کرد: اگر قرار است یک برنامه بلندمدت را در نظر بگیریم، باید تمام عوامل را در کنار هم قرار دهیم، چراکه مقاوم‌سازی یک مقوله بلندمدت است که باید متناسب با رشد علم و فناوری به آن نگاه شود.

استفاده از الگوی جهانی

چگینی با تاکید بر ضرورت استفاده از الگوهای جهانی تصریح کرد: در سندی که تدوین می‌شود، باید ضمن استفاده از ظرفیت‌های علمی از تجربیات جهانی نیز استفاده شود. وی با بیان اینکه طول شبکه گازرسانی در کشور بیش از ۴۷۵ هزار کیلومتر است که باید از ابعاد مختلف به آن توجه شود، اظهار کرد: با اجرای سیاست مقاوم‌سازی می‌توانیم از ظرفیت‌های جدید برای تجهیزات داخلی در این حوزه استفاده کنیم که این موضوع مهمی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه باید نگاه فرابخشی در این حوزه وجود داشته باشد، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور نیز باید این مسئله موردتوجه قرار گیرد. البته در ابعاد دیگری در صنعت گاز اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم. چگینی با بیان اینکه هوشمندسازی باید در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: تعویض کنتورهای معمولی با کنتورهای هوشمند و تعویض بخاری‌های راندمان پایین با راندمان بالا را در دستور کار داریم؛ همچنین برنامه جامعی را برای مباحث آموزشی و فرهنگ‌سازی در دستور کار قرار داده‌ایم.

چگینی با اشاره به میزان ناترازی گاز در زمستان امسال تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته حداقل ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز خواهیم داشت؛ بر همین اساس پیش‌بینی شده با بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی که اکنون به‌طور روزانه در حال انجام است بتوانیم به کاهش ناترازی کمک کنیم.

وی اضافه کرد: دو مخزن ذخیره‌سازی زیرزمینی داریم که اکنون در حال بارگیری هستند و می‌توانیم مانند سال گذشته از آنها استفاده کنیم. همچنین ذخیره‌سازی روزمینی با روش‌های مختلف در دستور کار است. در این حوزه با صنایع کل کشور مکاتباتی انجام شده و بخش‌هایی نیز برای کمک به شرکت ملی گاز اعلام آمادگی کرده‌اند. چگینی با تاکید بر اهمیت ورود وزارت صمت به این مسئله گفت: می‌توان در محل‌هایی که انرژی‌بر هستند یا شبکه‌های صنعتی وجود دارند، از این روش‌های نوین استفاده کرد. شرکت ملی گاز نیز مشوق‌هایی در این زمینه در نظر گرفته که شیوه‌نامه آن ارائه می‌شود.

ضرورت عملیاتی‌ کردن اهداف راهبردی

حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران نیز در نخستین همایش مقاوم‌سازی تاسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور، اظهار کرد: احداث، نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های اساسی موردنیاز برای تولید، ذخیره‌سازی، انتقال و صادرات نفت و گاز از اهداف راهبردی ماست.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ در حوزه مقاوم‌سازی است، ادامه داد: شرکت گاز استان تهران با امضای قراردادی با شرکت ژاپنی در این حوزه پیشرو است و پیشرفت فیزیکی آن در بسیاری از موارد ۱۰۰ درصد است.

محمدحسینی بر ضرورت عملیاتی‌ کردن اهداف راهبردی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مقاوم‌سازی تاسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور تاکید کرد و گفت: روزآمد کردن ساختار سازمانی شرکت‌های تابع، برنامه‌ریزی برای اخذ مشاور مدیریت طرح و روزآمد کردن شیوه‌نامه مقاوم‌سازی از طریق تشکیل کارگروه تدوین شیوه‌نامه از اهداف کنونی است.

مقاوم‌سازی تاسیسات گاز، امنیت ملی است

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه این همایش گفت: مقاوم‌سازی به‌منزله بالا بردن مقاومت همه ابعاد یک سازمان از جنبه‌های گوناگون است و نوعی امنیت ملی به‌شمار می‌آید.

عبدالرحمن کشوری ضمن بیان این مطلب افزود: اگر بالا بردن مقاومت در بخش‌های مختلف را سرلوحه مقاوم‌سازی بدانیم، بی‌شک این موضوع باید در حوادث صنعتی مانند خوردگی و حوادث طبیعی هم در نظر گرفته شود و مخاطرات در این زمینه، دو مفهوم دارایی‌شناسی و تهدیدشناسی را در برمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: در بحث دارایی‌شناسی موضوع این است که تا دارایی خود را شناسایی نکنیم، چگونه می‌توانیم آن دارایی را از تهدیدها حفظ کنیم و در بحث دوم، اگر تهدید را نشناسیم، نمی‌دانیم دارایی خود را باید در برابر چه چیزی مقاوم کنیم.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه باید مقاوم‌سازی را در برابر همه تهدیدهای داخلی و خارجی در نظر داشته باشیم، افزود: مقاوم‌سازی در برابر تهدیدها به‌ویژه در برابر تهدیدهای سخت، باید به‌صورت ذاتی در طرح و پروژه‌ها مستتر باشد.کشوری طراحی نیمه‌دفنی در بحث مخازن را از مهم‌ترین مباحث در این حوزه دانست و تصریح کرد: در بحث مخازن، خطوط لوله و... که جنبه حیاتی دارند، بهترین کار برای مقاوم‌سازی تاسیسات، طراحی نیمه‌دفنی است که اطمینان حداقلی را برای ما به‌وجود می‌آورد. وی یکی از محورهای اصلی در بحث مقاوم‌سازی را حفظ جان نیروی انسانی اعلام کرد و گفت: در طرح توسعه تاسیسات و مقاوم‌سازی، مطالعات پدافند غیرعامل و اجرای آن ضروری است.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان اظهار کرد: مقاوم‌سازی در بحث راهبردی هم بسیار حائزاهمیت است و در افق بالاتر، به‌نوعی امنیت ملی به‌شمار می‌آید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kgyld