-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

کول چاه چیست و چه کاربردی دارد؟‎‎

همانطور که ممکن است بدانید چاه ها حفره هایی هستند که جهت بازیابی منابع طبیعی از جمله گاز، نفت و یا آب حفر شده و در واقع دارای حفره‌ های عمیق و نیمه‌ عمیق می‌ باشند.

کول چاه چیست و چه کاربردی دارد؟‎‎

همانطور که ممکن است بدانید چاه ها حفره هایی هستند که جهت بازیابی منابع طبیعی از جمله گاز، نفت و یا آب حفر شده و در واقع دارای حفره‌ های عمیق و نیمه‌ عمیق می‌ باشند. ایجاد چاه توسط انسان در تمامی مناطق شهری و غیر شهری جهت دسترسی به منابع طبیعی صورت‌ گرفته و در صورت عدم محافظت از آن و عدم رعایت استاندارد های لازم، ممکن است پس‌ از مدتی و بر اثر حوادث طبیعی حفاری‌ های انجام‌ شده در چاه با مشکل مواجه شده و سبب عدم دسترسی به منابع طبیعی شوند.

بسیاری از چاه‌ های حفر شده، توسط موادی همچون سیمان و یا فولاد محصور شده و دور تا دور آن‌ ها توسط این تجهیزات پوشش داده می‌ شوند. مهم‌ ترین انگیزه حفر چاه به طور معمول جهت استخراج نفت و یا گاز برای مدت زمان بسیار طولانی است و از این‌ رو محافظت از آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به نقل از مجتمع تولیدی بلوک راد، کول چاه یکی از مهم‌ ترین و پر کاربرد ترین تجهیزاتی است که افراد جهت محافظت انواع چاه از آن استفاده می‌ کنند.

کول چاه چیست؟

کول چاه در واقع نوعی تجهیزات سیمانی و یا بتنی است که در دور تا دور چاه‌ های فاضلاب یا آب جهت جلوگیری از ریزش چاه قرار گرفته و به‌ طور معمول دارای ۲ شکل انباری و میله ای هستند. کول چاه ها در واقع سازه‌ هایی هستند که وظیفه اصلی آن‌ ها نگهداری و محافظت از دیواره چاه بوده و و علاوه‌ بر جلوگیری از ریزش چاه به درون حفره خود، سبب مقاومت و افزایش دوام آن نیز خواهند شد. اجرا و نصب کول چاه در چاه‌ های مختلف، کول گذاری نامیده شده و از بروز هر گونه خطرات به‌ ویژه در چاه‌ های عمیق جلوگیری می‌ کند. کول ها در چاه‌ های فاضلاب و یا آب جهت هدایت عبور آب به‌ صورت عمودی و یا افقی چیده می‌ شوند و نصب آن‌ ها نیاز به تخصص و مهارت کافی خواهد داشت. همچنین کیفیت موجود در کول ها نیز در طول عمر و دوام کول چاه بسیار تأثیر گذار می‌ باشد.

مجموعه تولیدی بلوک راد

شرکت بلوک راد ، تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک سیمانی نیمه سبک، بلوک سیمانی سبک و سنگین و همچنین بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی بوده و در میان محصولات خود نیز کول چاه‌ های بسیار با کیفیت و در ابعاد و اندازه‌ های استاندارد را تولید می‌ کند. تمامی کول چاه های تولید شده در این مجموعه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در انواع گوناگونی متناسب با نوع کاربرد تولید و عرضه می‌ شوند. کسانی که قصد اطلاع از قیمت و چگونگی خرید انواع کول چاه و بلوک سیمانی سبک را دارند، می‌ توانند با این مجموعه تماس حاصل کرده و از کارشناسان ما اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

انواع کول چاه

کول چاه ها دارای انواع بسیار متفاوتی هستند که از جمله آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کول تخم‌ مرغی
  • کول انباری
  • کول ۲ تکه انباری
  • کول ابرویی
  • کول سیمانی میله
  • کول ۲ تکه میله

هر کدام از این کول ها دارای ابعاد و اندازه های گوناگون بوده و هر کدام دارای کاربرد منحصر به‌ فرد خود می‌ باشند که ما در این‌ جا به ۲ نوع پر کاربرد آن اشاره خواهیم کرد.

  • کول میله ‌ای

این نوع کول ها در سایز ها و ابعاد گوناگونی چون ۶۰، ۷۰، ۸۰ ... تا ۱۳۰ تولید شده و دارای شکل ظاهری گرد هستند. در زمان ساخت کول های سیمانی میله ‌ای، در ابعاد بسیار کوچک آن‌ ها از تسمه‌ های فلزی به کار برده شده و در ابعاد بزرگ‌ تر از ۱۱۰ نیز جهت مقاومت و استحکام بیشتر آن‌ ها در چاه‌ های مختلف از میلگرد به کار برده می‌ شود.

  • کول انباری

یکی از مهم‌ ترین دلایل استفاده از کول های انباری، جلوگیری از ریزش دیواره چاه های متفاوت است و نحوه اجرای آن‌ ها در هنگام حفر چاه، چیدن آن‌ ها بر روی یکدگر تا ارتفاع مناسب می باشد. کول های انباری نیز شامل انواع متفاوتی همچون تخم‌ مرغی، کف تخته ‌ای، ۲ تکه، کول ۱۴۰ انباری و غیره می‌ باشند.

کول گذاری چگونه انجام می‌ شود؟

در هنگام قرار دادن و اجرای کول بر روی چاه‌ های متفاوت، در ابتدا پایه‌ های مقاومتی کول ها که تسمه‌ ها در کول های کوچک و میلگرد ها در کول های بزرگ هستند در قالب‌ ها ریخته شده و سپس توسط سیمان با عیار مناسب قالب‌ گیری می‌ شوند. همچنین به این نکته نیز توجه نمایید که کول هایی که دارای میلگرد در اسکلت‌ بندی خود هستند، از مقاومت و استحکام بیشتری نسبت‌ به کول های تسمه ای برخوردار بوده و می‌ توانند مقاومت بالاتری را در برابر حوادثی چون ریزش چاه از خود نشان دهند. همچنین در خانه‌ های قدیمی که چاه‌ های موجود در آن‌ ها بیش‌ از ۲۵ سال عمر دارند، امکان ریزش در آن‌ ها بسیار بالا بوده و به‌ همین دلیل از انواع کول چاه ها برای جلوگیری از ریزش آن استفاده می‌ کنند. نصب کول چاه و اجرای آن‌ ها توسط متخصصین مقنی و چاه‌ کن انجام‌ شده و با رعایت استاندارد های لازم، کول ها را بر روی یکدیگر قرار داده و از ریزش چاه به درون حفره خود جلوگیری می‌ کنند. جهت انجام این کار ابتدا متخصصین موجود در این حرفه دهانه چاه را باز کرده و کول ها را درون آن قرار داده و آن ها را توسط میلگرد های بتنی مستحکم سازی کرده و از چاه در برابر حوادث طبیعی و ریزش محافظت می‌ کنند.

کول چاه چه کاربردی دارد؟

کول چاه‌ ها تجهیزات سیمانی و بتنی بسیار پر کاربرد جهت محافظت از انواع چاه‌ های حفر شده‌ی قدیمی و جدید بوده و توسط آن‌ ها می‌ توان سبب افزایش دوام و طول عمر چاه‌ های گوناگون شد. بنابراین کول گذاری در چاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌ تواند از حوادث بسیار مهمی جلوگیری نماید. همچنین این کول ها در چاه‌ های بسیار گوناگونی دارای کاربرد هستند که از جمله کاربرد های آن می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از مهم‌ ترین کاربرد های کول چاه، ترمیم چاه‌ های قدیمی و افزایش دوام و مقاومت آن‌ ها است.
  • کول چاه‌ های بتنی و سیمانی به‌ طور عمده جهت عدم ریزش فاضلاب‌ های داخل شهری و همچنین خط لوله‌ های گازی به کار برده می‌ شوند.
  • یکی دیگر از مهم‌ ترین کاربرد های کول گذاری، نصب و اجرای آن‌ ها در داخل چاه‌ های آب و جلوگیری از پر شدن آن‌ ها و ریزش به بیرون است.
  • از دیگر کاربرد های کول چاه نیز می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در تونل‌ های حفاری‌ شده، چاه‌ های نفت، چاه آب، قنات، چاه‌ های فاضلاب، انواع تونل‌ ها و غیره اشاره نمود.

در پایان

مجتمع تولیدی بلوک راد تولید کننده انواع بلوک سیمانی و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات سیمانی و کول چاه را نیز تولید و عرضه می‌ نماید. تمامی محصولات تولید شده در این مجموعه از کیفیت بالا و قیمتی بسیار مناسب برخوردار هستند و کسانی که قصد اطلاع از چگونگی خرید بلوک سیمانی سبک و سایر محصولات این مجموعه را دارند، می‌ توانند به وب سایت رسمی بلوک راد به نشانی اینترنتی https://raadblock.com/ مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*