پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 21509
تاریخ انتشار: 1401/10/14 06:34
در نشست « بررسی دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز » عنوان شد:

خالق تورم دولت‌ها هستند

 روز گذشته نشست خبری « بررسی دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز » با حضور رئیس بانک مرکزی، برخی مدیران بانکی و چند نفر از نمایندگان مجلس در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.
خالق تورم دولت‌ها هستند

به گزارش گسترش نیوز، پایگاه خبری موسسه فرهنگی- مطبوعاتی صمت، احمد رحمانیان قائممقام سازمان بازرسی کل کشور در ابتدای جلسه به تشریح اجمالی چالشهای موجود در حوزه نرخ ارز پرداخت.

کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان نیز در این نشست خبری گفت: ثبت سفارشهای بیرویه وزارت صنایع یکی از مشکلات بزرگ در کشور است.در این شرایط خاص سفارشهای اینچنینی قطعا دردسرساز خواهد بود.

در ادامه رحیم محمودی عضو صندوق توسعه ملی و رئیس هیات مدیره دانشگاه تهران عنوان کرد: تورم خطای دولتهاست.اقتصاد یک علم سیستمی است و بر همه حوزهها تاثیرگذار است. در اقتصاد توسعه حداقل ۵۰ سال نیاز است تا کشوری به هدف خود برسد.اصلاح ساختار باید در حوزههای اقتصادی صورت بگیرد و رابطه دولت و ملت باید تقویت شود. نرخ ارز را بدون توجه به ارزش ذاتی آن نمیتوان ثابت نگه داشت. متاسفانه تورم تخریبگر اعظم اقتصاد است.

علی کی لانی قائم مقام بانک تجارت در این نشست گفت: نرخ ارز طبیعی است که دچار رشد شود اما این جهش نرخ در بازه زمانی کوتاه چالشساز است. ثبت سفارشهایی که در بانک مرکزی صورت میگیرد همه بر اساس نرخ درهم است. طبیعی وقتی تقاضا برای ارزی زیاد میشود نرخ آن ارز افزایش مییابد.

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری  ایمیدرو  در ادامه این نشست گفت: نرخ ارز در بورس کالا وقتی فولاد فروخته میشود، ۳۳ هزار تومان است. ۷۵ درصد گاز صنایع فولاد صادرکننده با قطعی رو به رو هستند و در چند ماه آینده صادرات نخواهیم داشت. حوزههای ارزآور باید تقویت شود تا از بحران ارزی عبور کنیم.

فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی نیز افزود: در شرایطی که ورودی ارز محدود است باید تقاضا را کنترل کنیم. از فرار سرمایه هم باید جلوگیری شود.

در ادامه سیداحسان عسگری، مدیرکل گردش مالی وزارت صمت نیز گفت: ریشه نوسانات ارز نرخ تورم است. خالق تورم به نوعی دولتها هستند که به دلیل افزایش هزینهها تولید نقدینگی کردند و مسبب تورم شدند. با تثبیت نرخ ارز، صادرکننده دیگر اقدام به صادرات نخواهد کرد. در حوزه کشاورزی ۷۰ درصد کاهش صادرات داشتیم. وقتی که
ما به التفاوت نرخ بازار آزاد با نرخ نیما
۲۰ تا ۳۰ درصد میشود، صادرات غیر منطقی میشود. بعضی از اقتصاددانها معتقدند باید به جای جواب دادن به ابهامات یک سئوال جدید پرسید. یکی از مسائل درباره تحریمها است که آیا نباید تغییر رویکردی درباره آن اعمال میکردیم؟ ما باید دوباره معاملات کلان را احیا کنیم.

احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور نیز در جمعبندی نشست گفت: اقتصاد ما یک اقتصاد بیمار است و اگر قرار بود جراحیهایی انجام شود. باید کسانی در این حوزه نظر بدهند که تخصص لازم را داشته باشند، اصرار بر اجرای برنامهها داشته باشند و کمتر تغییر و جابهجایی در سمتها مشاهده کنیم. رحمانیان با اشاره به اینکه در شدیدترین وضعیت تحریمی قرار داریم گفت: باید سیاستهای اقتصادی را طوری وضع کنیم تا در نوسانات ارزی دچار آسیب کمتری شویم. رشد نرخ ارز یک رشد معقول است اما اجازه ندهیم رشد نامتعارفی صورت بگیرد. وی با ارایه پیشنهاداتی برای ساماندهی بازار گفت: محدودیتها برای تولیدکنندگان ارزآور کمتر شود. همه مسئولیتها در مورد نوسانات نرخ ارز نباید شامل حال بانک مرکزی شود و سایر حوزهها مانند وزارت صمت، وزارت امور خارجه و سایر سازمانها نیز باید در مورد کنترل نوسانات ارز فعالیت داشته باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdxp9