پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 20957
تاریخ انتشار: 1401/09/22 08:16
ممیزی عملکرد HSE ایمیدرو با رویکرد نوین در دست اجراست

ایمنی و محیط‌زیست در اولویت معادن

ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست به‌عنوان نیازی اساسی و عملیاتی در صنایع موردتوجه قرار دارد. این سه پارامتر اساسی متناسب با نیازهای صنعتی، تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی و الزامات صنعتی بین‌المللی و ملی رعایت می‌شوند. بر همین اساس نیز هر مجموعه یا شرکتی اولویت‌هایی را در قالب چشم‌انداز، مأموریت و خط‌مشی ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست، تعریف می‌کند.

 سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که متولی عملکرد بسیاری از معادن و صنایع وابسته به آن است، در طول سالهای گذشته تلاش کرده تا نسبت به شاخصهای یادشده در حوزه HSE (بهداشت، ایمنی و محیطزیست) حساس باشد. بر همین اساس نیز دورههایی را باهدف ارزیابی عملکرد صنایع با همین محتوا برگزار میکند.

عملکرد HSE واحدها، روبه بهبود

امیر خرمیشاد عضو هیات عامل و معاون برنامهریزی و توانمندسازی ایمیدرو در ششمین همایش دوره ممیزی عملکرد HSE مدیران ایمیدرو گفت: هدف اصلی ایمیدرو در حوزه HSE تحقق چشمانداز “هدف صفر” است که ممیزی، ابزار مهمی برای دستیابی به آن است. ششمین دوره ممیزی در روش سنجش عملکرد، متفاوت از سالهای گذشته بوده است و این موضوع حاکی از توجه و اهمیت دادن ایمیدرو به بخش بهداشت، ایمنی و محیطزیست در حوزه معدن و صنایع معدنی دارد.

وی با قدردانی از تلاشهای مستمر حوزه HSE ایمیدرو و شرکتهای تابعه و وابسته این سازمان، گفت: طبق پایش و آمارهای اعلامشده از عملکرد HSE واحدها، وضعیت رعایت شاخصها از سوی شرکتها روبه بهبود است.

معاون برنامهریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اعلام اینکه رعایت مسائل بهداشت، ایمنی و محیطزیست از سیاستهای اصلی ایمیدرو به شمار میرود، گفت: از سال آتی باید از مدیران واحدهایی که نسبت به سالهای گذشته ممیزی نامناسبی دارند، برنامه ویژه دریافت کرد تا نسبت رفع نقاط ضعف اقدام کنند.

وی تصریح کرد: طبق پایش عملکرد HSE واحدها؛ هرگاه مدیران شرکت و مجتمعها نسبت به رعایت مسائل ایمنی، بهداشت و محیطزیست پیگیر باشند، نیروی انسانی آن مجموعه نیز استانداردهای این بخش را رعایت میکنند و عکس این رویه نیز صادق است.

خرمی شاد در بخش دیگری از سخنان خود، “پویایی آموزش” را از دیگر راهبردهای ایمیدرو در حوزه HSE خواند و گفت: این سازمان مقوله آموزش را سرمایهگذاری میداند.

وی ادامه داد: درصورتیکه آموزش لازم به نیروی انسانی در واحدها داده نشود، نمیتوان انتظار رعایت مسائل این حوزه را از آنها داشت.

عضو هیات عامل با ابراز امیدواری از بهبود وضعیت HSE واحدهای معدن و صنایع معدنی با برگزاری همایشهای ممیزی عملکرد، گفت: کاهش تعداد صنایع آلاینده و زیانآور و دستیابی به «هدف صفر» در این برنامهریزی، در شمار برنامههای فعالان این حوزه باشد.

مشارکت حداکثری واحدهای تابعه ایمیدرو

مدیر ایمنی، بهداشت و محیطزیست ایمیدرو اعلام کرد: بیشترین مشارکت در ممیزیهای مدیریت HSE واحدهای تابعه ایمیدرو، در دوره ششم انجامگرفته است. امیر ولدخانی مدیر ایمنی، بهداشت و محیطزیست ایمیدرو میزان مشارکت واحدهای تابعه این سازمان را ۵۲ واحد اعلام کرد و گفت: این بالاترین میزان مشارکتی است که تاکنون در دورههای ممیزی HSE به ثبت رسیده است. وی تاکید کرد: بدون تردید، حمایتهای مدیران ارشد ایمیدرو و واحدهای تابعه نقش موثری در بهبود عملکرد حوزه HSE ایفا کرده است.

ولدخانی اعلام کرد: درمجموع ۲۱ واحد (۴۴ درصد) از واحدهای شرکتکننده در این ارزیابی شاهد رشد عملکرد مستمر در کل ارزیابی دورههای ممیزی بودهاند.

وی به تشریح عملکرد مدیریت HSE واحدهای تابعه ایمیدرو در بخشهای مختلف پرداخت و افزود: درصد عملکرد بخشهای ۵ گانه ممیزی طی این دوره در حوزه بهداشت ۶۶.۴ درصد، ایمنی ۵۴.۳ درصد، زیرساخت و سیستمهای مدیریت HSE ۶۳.۱ درصد، آموزش ۵۹.۷ درصد و محیطزیست ۵۵.۷ درصد به ثبت رسید.

ولدخانی ضمن ارائه گزارش ششمین دوره ممیزی عملکرد مدیران بهداشت، ایمنی و محیطزیست واحدهای تابعه ایمیدرو به برخی تغییرات در نحوه ارزیابی نسبت به دورههای قبل اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد سطوح ارزیابی از ۵ به ۷ سطح، حذف امتیازهای تشویقی، تعدیل و حذف امتیازهای منفی برخی از این تغییرات است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیطزیست ایمیدرو تصریح کرد: به دنبال ارزیابی کیفیت عملکرد واحدهای تابعه در حوزه HSE و ارتقای آن هستیم و به همین علت در دوره ششم، شاخصهای کیفی مد نظر قرارگرفته است.

وی به برگزاری ۲ دوره آموزشی برای ممیزان و سر ممیزان این حوزه در اردیبهشتماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و اظهار کرد: در دوره ششم از ممیزی HSE، تعداد ۵۲ واحد تابعه ایمیدرو توسط ۶۱ نفر در ۱۱ هفته و طی ۲۰۱۶ نفر ساعت ممیزی شدند که از این میزان ۲۸ واحد در تمامی ادوار گذشته حضور داشتند. همچنین ۴ واحد برای نخستین بار شرکت کردند و ۴ واحد نیز پیش ممیزی شده و آماده حضور در ممیزی سال آینده شدند.

تقدیر از  برترینهای ایمیدرو در HSE

در همایش ششمین دوره ممیزی عملکرد HSE مدیران واحدهای تابعه ایمیدرو، شرکتهای معدنی و صنعتی گلگهر (بهرهبردار معدن شماره ۱ گلگهر)، سنگ آهن گهرزمین (بهرهبردار معدن شماره ۳ گل گهر)، توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان (بهرهبردار معدن شماره ۵ گلگهر) و مجتمع فولاد میانه دارای کسب سطح امتیاز عالی تکستاره، با اهدای لوح تقویر و تندیس موردتقدیر قرار
 گرفتند.

همچنین، در این همایش، ۱۱ شرکت دارای سطح امتیاز عملکرد خوب شامل مجتمع طلای موته، مجتمع آلومینیوم جنوب، شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب و شرکت فولاد زرند ایرانیان (طرح معادن خمرود و مجتمع ککسازی و پالایشگاهها) موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس
شدند.

همچنین، شرکتهای فولاد سفیددشت، پارت گوال گیتی (بهرهبردار مجتمع فروکروم جغتای)، احیا استیل فولاد بافت کرمان، پارس فولاد سبزوار، فولاد سیرجان ایرانیان (بهرهبردار معدن شماره ۴ گا گهر) و شرکت معدنی سرب و روی کیمیا گوهران (بهرهبردار مجتمع سرب و روی نخلک)، با کسب سطح امتیاز عملکرد خوب، لوح تقدیر و تندیس دریافت کردند.

بخش دیگر مراسم تقدیر، به دستگاههای نظارت بهرهبردار دارای سطح عملکرد عالی و خوب اختصاص یافت.

 در این بخش، مجتمع سنگ آهن گلگهر «دارای سطح امتیاز عالی تکستاره و خوب بهرهبرداران معادن» و شرکتهای فروکروم جغتای، ککسازی زرند، زغالسنگ خمرود و سرب و روی نخلک «دارای سطح امتیاز خوب بهرهبردار» بودند.

سخن پایانی

توجه به شاخصههای ایمنی، بهداشت و محیطزیست در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس نیز سازمان ایمیدرو بهعنوان متولی بخش معدن و صنایع معدنی کوشیده است تا با اجرای راهکارهای مختلف، صنایع را به توجه حداکثری به شاخصهای ایمنی، بهداشت و محیطزیست موظف کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdrz9