شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 20481
تاریخ انتشار: 1401/08/25 08:05
رئیس قوه قضاییه در نشست با اعضای هیات نظارت بر مطبوعات:

بر تامین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم

رئیس قوه قضاییه گفت: ما بر تامین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم و بر همین اساس ضرورت دارد روش‌های تحقق این آزادی‌ها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمان‌سازی صورت گیرد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، محسنی اژهای طی سخنانی در نشست با اعضای هیات نظارت بر مطبوعات، ضمن برشمردن شاخصههای مبحث «جهاد تبیین»، مقوله تبیین و روشنگری در امور فرهنگی و اجتماعی را از جمله اولویتهای بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: با تبیین و روشنگری و بیان ابعاد و زوایای حقیقی و واقعی امور میتوانیم راه تحریفها، کجفهمیها، غرضورزیها و تحلیلهای ناصواب را مسدود کنیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت کاربرد مقوله آسیبشناسی در قبال حوادث و اتفاقات اجتماعی برای پیشگیری از وقوع مجدد آنها، تصریح کرد: حوادث ناگوار اگرچه در دل خود واجد و موجد خسارت و آسیب هستند، اما میتوان از این تهدید، خلق فرصت کرد و با اتخاذ آسیبشناسیهای تخصصی، ضمن پیشگیری از وقوع مجدد حوادث ناگوار، ضعفها و خللها را مرتفع کرد.

محسنی اژهای در ادامه با اشاره به ساختار و کارکرد هیات نظارت بر مطبوعات، فلسفه عضویت نمایندگان قوا و دستگاههای موثر فرهنگی در این هیات را چندوجهی بودن مقوله فرهنگ و رسانه و اهمیت این مقولهها در ابعاد مختلف دانست.

بازنگری و اصلاح قانون مطبوعات

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تحولاتی که عرصه رسانه در ابعاد نرمافزاری و سختافزاری طی سالهای اخیر تجربه کرده است، گفت: با عنایت به جمیع تحولات عرصه رسانه از جمله ظهور پدیدههایی نظیر انسان – رسانه و سایر دگرگونیها در این عرصه، ممکن است نیاز به اصلاح و ایجاد قانون در حوزه مطبوعات و رسانه با در نظر گرفتن نظر نخبگان رسانه و کارشناسان وجود داشته باشد.

محسنی اژهای در ادامه مبحث «اقتصاد رسانه» را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: باید سازوکارها و روالهایی تعبیه و تهیه شود که رسانههای ما بتوانند بدون وابستگی به جناح و جریانی به استقلال مالی و اقتصادی برسند و دارای درآمد روشن و شفاف باشند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تبیین و تشریح برخی مقولهها و گزارهها پرداخت که گاهی در سطح جامعه نسبت به آنها دوگانگی و تغایر وجود دارد؛ «شفافیت»، «انتقادپذیری»، «گفتوگو»، «تناسب مجازات با جرم و مجرم»، «نحوه انتشار گزارشهای اولیه فساد و مواجهه با پخشکننده گزارش یا افشاگر» و «مصادیق تهدید امنیت روانی مردم» از جمله مقولهها و گزارههایی بود که ریاست دستگاه قضا بر ضرورت تبیین آنها در سطح جامعه در وهله نخست و سپس گفتمانسازی و فرهنگسازی این موارد تاکید کرد.

ضرورت انتقاد و انتقادپذیری

محسنی اژهای بیان کرد: همگان بر ضرورت انتقاد و انتقادپذیری تاکید دارند؛ اما محدوده این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده کدام است؟ طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است؛ آیا امروزه الفاظی که تحت عنوان و ذیل مقوله «انتقاد» مطرح میشود، همگی واجد منطق و استدلال و اجتناب از توهین و تخریب است؟ چه دستگاههایی در این خصوص وظیفه فرهنگسازی را دارند؟

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز همگان از ضرورت انجام گفتوگو و مفاهمه سخن میگویند؛ تاکید ما نیز بر انجام گفتوگو با منتقدان و معترضان است؛ اما مبانی این گفتوگو چیست؟ محدوده آن کدام است؟ سازوکارهای گفتوگوی توأم با ادب و نزاکت و حفظ ارزشها چگونه باید تعیین شود؟ کدام نهاد باید مبانی انجام گفتوگو و مفاهمه را در سطح جامعه ترویج و تبیین کند؟

محسنی اژهای در ادامه به تشریح مقوله «تناسب مجازات با جرم و مجرم» بهویژه در حوزه جرائم مطبوعاتی و رسانهای پرداخت و گفت: شما اعضای هیات نظارت بر مطبوعات در مقام کارشناسان این حوزه چه پیشنهادهایی دارید تا به گونهای تمهید شود که مجازات در حوزه جرائم رسانهای با جرم و مجرم تناسب داشته باشد و ارفاقات قانونی لحاظ شده در این راستا القاء تبعیض در سطح جامعه نکند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdjxz