-
کد خبر: 111532
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1403/03/23 04:51
وزیر صمت در مراسم رونمایی از بسته حمایتی جهش صادرات فناورانه و دانش‌بنیان:

تحول بزرگی در بخش صنعت رخ داده است

مراسم رونمایی از بسته حمایتی جهش صادرات فناورانه و دانش‌بنیان وزارت صمت روز دوشنبه با حضور وزیر صمت و برخی از مسئولان و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.
تحول بزرگی در بخش صنعت رخ داده است

این بسته حمایتی در سالی که به‌نام جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفته با هدف حمایت از صادرات محصولات و خدمات در حوزه فناوری پیشرفته تدوین شده و مزیت‌های مناسبی برای توسعه صادرات دانش‌بنیان خواهد داشت. شرکت‌های دانش‌بنیان صادرات‌محور می‌توانند براساس ضوابط مشخصی از این بسته حمایتی در بخش‌های گوناگون بهره بگیرند.

صادرات قله موفقیت است

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از بسته حمایتی جهش صادرات فناورانه و دانش‌بنیان وزارت صمت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این هفتمین رویداد دانش‌بنیان در حوزه صنعت است که باید به گفتمان تبدیل شود و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برد.

به‌گزارش صمت، عباس علی‌آبادی با اشاره به اینکه ما را در دنیا به‌عنوان یک کشور نفتی می‌شناسند و بزرگ‌ترین چالش و مشکل این است که به اتکای به نفت ادامه داده‌ایم، افزود: ما در تلاشیم به سمت استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌هایمان پیش برویم و محصولاتی را صادر کنیم تا نیاز کشور را تامین کند؛ یعنی ارزی ایجاد کنیم و واردات موردنیاز را از محل ارز صادرات غیرنفتی انجام دهیم؛ بنابراین در این مسیر خلق ارزش‌افزوده بیشتر نیازمند دانش‌بنیان‌هاست. شهید آیت‌الله رئیسی هم همواره در راستای حمایت از تولید داخل بر این موضوع تاکید می‌کردند که کالایی که در داخل تولید می‌شود نباید واردات در آن انجام شود.

وزیر صمت با اشاره به رونمایی از بسته حمایتی از صادرات محصولات دانش‌بنیان گفت: در این بسته حمایت به دو روش است؛ یکی اینکه دسترسی صادرکننده را به منابع مالی و ارزی کشور باز تسهیل می‌کند و دوم واردات کالاهایی که دانش‌بنیان‌ها تولید می‌کنند را محدود می‌کند.

از ظرفیت‌‌های گوناگون استفاده کنید

علی‌آبادی در ادامه با بیان اینکه در هر صورت باید از تولید حمایت کنیم، اظهار کرد: تعرفه‌گذاری برای حمایت از تولید کالا خوب است و امریکایی‌ها هم برای اینکه مانع واردات کالاهای چینی شوند، تعرفه‌گذاری کرده‌اند. کشور ترکیه نیز برای صادرات برخی کالاها تا ۴۰ درصد تعرفه وضع کرده است. بنابراین معتقدم با تعرفه‌گذاری و اعمال محدودیت‌های جدی‌تر از تولیدکنندگان که کالاهای راهبردی برای کشور تولید می‌کنند، حمایت کنیم و بگذاریم تولید این کالاها شکل بگیرد. صادرات قله موفقیت است و با توجه به اهمیت این موضوع در دولت تلاش‌های در این راستا شد و موفق شدیم رفع تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان را برداریم. در واقع موفق شدیم ارز صادراتی کالاهای دانش‌بنیان به‌جز محصولات کامودیتی در صورت صادرات برای صادرکننده باشد. این موضوع با بانک مرکزی مطرح و مصوب شده و دولت ابلاغ کرده و به‌زودی هم اجرایی می‌شود.

وی افزود: به‌شدت معتقدم اینکه سرمایه به کشوری دیگری برود، امر مذمومی نیست، البته درصورتی‌که بتوان از آن ارزش‌افزوده ایجاد کرده و به نفع خودتان پول تولید کنید. مثلا در افریقا کشت فراسرزمینی کرده و آن محصول تولیدی را از آنجا صادر کنید و پول آن را به کشور بیاورید و برای همیشه ایرانی بمانید. از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده کنید. در بسته حمایت از صادرکنندگان دانش‌بنیان همچنین تعیین کرده‌ایم هر کسی بتواند از ظرفیت‌های دانشی خارج از مرزها با نیروی انسانی ایرانی یا غیرایرانی کالایی را خلق کند، بیشتر موردحمایت قرار می‌گیرد.

علی‌آبادی افزود: از ظرفیت ایرانیان مقیم در کشورهای دیگر هم برای سرمایه‌گذاری در صنعت دانش‌بنیان‌ها می‌توان استفاده کرد. از صادرات محصولات دانش‌بنیان با اختصاص تسهیلات ارزی و سایر مشوق‌ها با استفاده از ظرفیت سایر نهادها حمایت می‌شود و تعهد ارزی با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: بالاخره با کمک معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، محصولات سفارش‌بنیان، بدون نیاز به رفع تعهد ارزی تولید شد و در بخش صنعت موفقیت‌های بزرگی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها صورت گرفت. این گروه می‌توانند با خلق ارزش‌افزوده در سایر کشورها تولید و کشت فراسرزمینی و ارزش‌افزوده داشته باشند.

برداشته شدن رفع تعهد ارزی در دستور کار

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصوبه برداشته شدن رفع تعهد ارزی از صادرات کالاهای دانش‌بنیان چه زمانی اجرایی می‌شود، گفت: این مصوبه در حال طی کردن مسیر لازم است و به‌زودی ابلاغ می‌شود و فکر می‌کنم این مصوبه در هیات وزیران مسیر خود را به خوبی طی می‌کند و مانعی وجود ندارد، زیرا جمع حاضر در مجموعه دولت با توجه به نظرات رئیس‌جمهوری شهید با این موضوع کاملا هماهنگ هستند.

 وی با اشاره به اینکه با تلاش‌هایی که داشته‌ایم به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم، تاکید کرد: در راستای حمایت از تولید و در نتیجه تلاش‌هایمان، بالاخره موفق شدیم با کمک معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در دولت سیزدهم محصولات سفارش‌بنیان را داشته باشیم که نیاز به رفع تعهد ارزی ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش همچنین به سهم ۲۰ درصدی داخلی‌سازی در تولید خودرو اشاره کرد و گفت: بر این اساس می‌توانیم بگوییم تحول بزرگی در بخش صنعت رخ داده است. زمانی ۲۰ درصد خودرو شامل موکت‌های داخل خودرو، لاستیک و حتی باد لاستیک‌ها، ساخت داخل بود و فرقی هم بین محصولات مونتاژ و ساخت داخل نبود، اما برای ساخت داخل باید مهندسی وجود داشته باشد و امروزه با سیاست‌گذاری، تحول بزرگی در صنعت رخ داده است.  وی در ادامه گفت: باید یک مهندسی قوی و خلاقانه روی تولید کالاها صورت گیرد و ارزش‌افزوده ارتقا یابد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3epkna