-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

کاربرد کود سولوپتاس چیست؟ نقش آن در کیفیت محصولات چیست؟

کود سولفات پتاسیم یا همان سولوپتاس معروف، یکی از انواع کودهای شیمیایی است که شامل ترکیبات شیمیایی گوگرد و پتاسیم می‌باشد. این کود اغلب به عنوان یک کود پایه در کشاورزی استفاده می‌شود و باعث افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی می‌شود. این کود معمولا دارای 50 تا 52 درصد پتاسیم و 18 درصد گوگرد می باشد.

کاربرد کود سولوپتاس چیست؟ نقش آن در کیفیت محصولات چیست؟

کود سولوپتاس چیست؟

کود سولفات پتاسیم یا همان سولوپتاس معروف، یکی از انواع کودهای شیمیایی است که شامل ترکیبات شیمیایی گوگرد و پتاسیم می‌باشد. این کود اغلب به عنوان یک کود پایه در کشاورزی استفاده می‌شود و باعث افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی می‌شود. این کود معمولا دارای 50 تا 52 درصد پتاسیم و 18 درصد گوگرد می باشد.

کاربرد کود سولوپتاس چیست؟

پتاسیم یکی از مهم ترین عناصری است که برای رشد و توسعه درست گیاهان بسیار حیاتی است. این کود با فراهم کردن پتاسیم برای گیاه، می‌تواند به بهبود رشد زایشی و همچنین افزایش تحمل به شرایط محیطی نامساعد از جمله تنش خشکی و... کمک کند.

گوگرد موجود در این کود می‌تواند به:

تامین عنصر گوگرد، کاهشPH خاک و کاهش مسمومیت شوری کمک کرده و با اسیدی تر شدن خاک سبب جذب بهتر فسفر، آهن، منگنز، روی و ... شود.

استفاده از سولوپتاس به ویژه در خاک‌هایی که دارای کمبود پتاسیم هستند بسیار مفید است و می‌تواند باعث بهبود ساختار خاک و افزایش حاصلخیزی و عملکرد گیاهان شود. همچنین سولوپتاس می‌تواند مقاومت گیاهان در برابر آفات و بیماریها را بالا برده و در نتیجه بهبود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را فراهم کند. با توجه به افزایش توان تولید پس از مصرف پتاسیم و افزایش جذب ریزمغذی ها پس از مصرف گوگرد در خاک با استفاده از این کود می‌تواند به کاهش هزینه‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری کشاورزی کمک کند.

اهمیت کود سولفات پتاسیم در مقاومت گیاه نسبت به تنش های محیطی

سولوپتاس یک کود بسیار مؤثر و مورد نیاز برای گیاهان بوده و به دلیل اینکه درصد بالایی پتاسیم در خود دارد، جزء دسته بندی کود های NPK قرار می گیرد. همچنین، سولوپتاس یک کود با جذب سریع برای گیاهان است و به‌راحتی توسط ریشه و برگ گیاه جذب می‌شود.

در خاک های شور و قلیایی کود سولفات پتاسیم می تواند به عنوان بهترین منبع برای تامین پتاسیم گیاه مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه قیمت کود سولفات پتاسیم در مقایسه با سایر ترکیباتNPK نظیر کود سه بیست و 10-52-10 قیمت بسیار ارزان تری داشته و درصد پتاسیم بالاتری نیز دارد برای تامین پتاسیم مورد نیاز خاک یکی از بهترین راهکارها استفاده از این ترکیب بی نظیر می باشد.

در زمینه‌های مختلف کشاورزی، سولوپتاس برای کشت و پرورش گیاهانی همچون گندم، جو، کلزا، سیب زمینی، سبزیجات، انواع مختلف درختان مثمر و گل‌های زینتی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه سولوپتاس در شرایط خشکی نیز برای گیاهان مفید می‌باشد، در مناطقی که با شرایط خشکسالی روبرو هستند، استفاده از این کود به ‌عنوان یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب و بهره‌وری آنها به‌شمار می‌رود.

زمان مصرف کود سولفات پتاسیم

همچنین پتاسیم بالای موجود در این کود باعث غلیظ تر شدن شیره گیاهی شده و در نتیجه حمله بسیاری از آفات مکنده کاهش یافته و مقاومت گیاه در برابر تنش های سرمایی و سرما زدگی افزایش خواهد یافت. استفاده از کودهای پتاس بالا نظیر کود سولپتاس مقاومت گیاهان نسبت به بیماری های قارچی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

در نهایت، لازم به ذکر است که استفاده از سولوپتاس در دامنه وسیعی از محصولات کشاورزی توصیه می‌شود و با توجه به اثرات مؤثر و متعدد آن در بهبود عملکرد گیاهان، این کود از اهمیت ویژه‌ای در کشاورزی برخوردار بوده و باعث کاهش هزینه‌های کشاورزی می شود.

زمان مصرف کود سولفات پتاسیم

نام محصول

زمان و نحوه مصرف

گندم، جو و غلات

بعد از تشکیل خوشه برای وزن گیری دانه ها همراه آبیاری مصرف شود.

صیفی جات

بعد از گلدهی و تشکیل میوه برای وزن گیری و رنگ گیری بهتر میوه ها همراه آبیاری مصرف شود.

درختان میوه

یک مرحله بعد از نخودی شدن میوه و مرحله بعدی زمانی که میوه سایز گرفت برای وزن گیری بیشتر و افزایش کیفیت.

گل های زینتی

برای افزایش گلدهی در ابتدای فصل گلدهی همراه آب مصرف شود.

محصولات گلخانه ای

در طول دوره برداشت محصول به توصیه کارشناس چندین بار مصرف میشود.

زمان مصرف این کود در کشت های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید حتما به آن توجه داشته باشید. مصرف زیاد این کود در ابتدای فصل می‌تواند باعث بر هم خوردن تعادل رویشی و زایشی گیاه شده و باعث شود جلوی رشد رویشی گیاهان گرفته شود و علایم ناشی از پیری زود رس در گیاه ظاهر شود. بنا براین توصیه می‌شود خارج از برنامه غذایی که کارشناس کشاورزی با توجه به شرایط کشت شما آن را مشخص نموده از کود های مختلف استفاده نکنید.

روش مصرف کود سولوپتاس

این کود عموماً بصورت همراه آبیاری مصرف می‌شود اما گاهی به تشخیص کارشناس می‌توان بصورت محلول پاشی نیز آن را مصرف نمود. در مصرف همراه آبیاری کود را در مخزن کود و یا یک بشکه حل نموده و سپس بشکه را در مسیر جوی اصلی قرار می‌دهیم تا محلول حاصل بصورت یکنواخت در کل زمین پخش شود.

سخنی با کشاورزان برای انتخاب و خرید کود

خرید کود سولفات پتاسیم از فروشگاه کشاورزی کشاورزباشی

در هنگام خرید کود سولفات پتاسیم به یاد داشته باشید مقدار هزینه سم و کود و گران قیمت بودن یک ترکیب نیست که برداشت حداکثری محصول از یک زمین کشاورزی را مشخص می‌کند. برای افزایش بهره بردای محصول و رسیدن به عملکرد های بالا ابتدا نیاز است مشکلات و نیاز های زمین شما تشخیص داده شود. ممکن است نیاز زمین شما ماده آلی باشد در صورتی که با مصرف انواع مختلف کود های NPK و ریز مغذی فقط هزینه خود را هدر داده اید و جذب زیادی اتفاق نیافتاده است. آزمایش خاک می‌تواند تا حد زیادی مشکل کشت و کار شما را مشخص کرده و با مشورت کارشناس و تفسیر درست از آزمایش می‌توانید با کم ترین هزینه دقیقا نیاز زمین خود را تشخیص داده و اثر بخشی فوری و بهینه را به چشم خود ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*