شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 1152
تاریخ انتشار: 1400/06/13 10:55

به تغییرات اساسی نیاز داریم

تعیین دامنه نوسان و حجم مبنا در بازار سرمایه ایران به‌عنوان یکی از مباحث پرچالش در طول سال‌های اخیر مطرح بوده و هنوز هم در بین سهامداران یکی از مهم‌ترین موضوع‌‌هاست.

بسیاری از سهامداران بر این باورند که محدودیت‌هایی مانند حجم مبنا باید به کلی از ساختار بورس تهران کنار گذاشته شوند و بازه دامنه نوسان نیز باید بازتر از آنچه درحال‌حاضر اعمال می‌شود، تعبیه شود تا دست فعالان بازار سرمایه در ایران باز شود و کسی برای انجام معامله، محدودیت‌های شدیدی که امروز وجود دارد، نداشته باشد.

البته تغییر قوانینی مانند دامنه نوسان می‌تواند تاثیراتی روی بازار داشته باشد اما باید توجه داشت که برای بهبود پایدار و رونق بخشیدن به بازار سرمایه باید اقدامات زیربنایی‌تری را در دستور کار قرار داد.

موضوع افزایش یا کاهش دامنه نوسان از مدت‌ها قبل مطرح می‌شد و طرح دوباره آن اتفاق عجیب و تازه‌ای نیست. برای تعیین دامنه نوسان باید شرایط بازار را در نظر گرفت.

در زمان‌هایی که بازار به‌اصطلاح قفل می‌شود دیگر دامنه نوسان اهمیتی ندارد که بالا یا پایین باشد، زیرا با این ابزارها نمی‌توان با را برای فعالان بازار تنگ کرده. برای مثال حتی اگر دامنه نوسان را به مثبت و منفی ۵۰ درصد هم افزایش دهیم در صورتی که حجم مبنا پر نشود می‌تواند آن سهم منفی بخورد. اما اگر دامنه نوسان همین مقدار فعلی که مثبت و منفی ۵ درصد است، باقی بماند و حجم مبنا را بردارند، بسیاری از مشکلات داخلی بازار حل می‌شود. در این صورت، ارزندگی سهم‌ها نیز به سرعت مشخص می‌شود و بازار وارد فازهای تعلیقی نمی‌شود.

از سویی هم باید دانست که وضع هرگونه قانون محدودکننده می‌تواند کار را برای بازار سهام دشوارتر کند، از همین‌رو گفته می‌شود باید به سرعت به سمت جهانی شدن بازار حرکت کنیم، در غیر این صورت نمی‌توان به رشد و توسعه بازار سهام امیدوار بود.

دولت اجازه دخالت در امور داخلی بازار سرمایه را ندارد و کسی که مثلا ۶۰ درصد اصلاح روی سهمش را تجربه کرده باید بتواند در صورت تمایل کل سرمایه خود را از بازار خارج کند.

مشکل بازار سهام این است که افرادی وارد بورس شده‌اند که جای آنها آنجا نبود. بهتر است این افراد پول‌شان را از بازار خارج کنند تا هم خیال خودشان آسوده شود و هم اینکه بازار تحت‌تاثیر هیجانات آنها قرار نگیرد. عده زیادی از تازه‌واردان نیز رفتار منطقی‌تری نسبت به اوایل دوره هجوم مردم به بورس در پیش گرفته‌اند. حتی در مواردی بسیاری از نوسهامداران به سهم خود دست نمی‌زنند و با دید بلندمدت به این سرمایه‌گذاری می‌نگرند که تصمیمی کاملا حرفه‌ای و درست است که آسیبی به بازار هم نمی‌زند.

 امید پورمحمود-کارشناس و فعال بازار سرمایه

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39kww2