سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 39204
تاریخ انتشار: 1402/01/29 04:34
اعلام نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار

کرمانشاه نایب‌قهرمان بیکاری در کشور شد

گزارش‌های مرکز آمار حکایت از این دارد که سمنان، ایلام وبوشهر کمترین نرخ بیکاری و کردستان، کرمانشاه و چهارمحال بختیاری بیشترین نرخ بیکاری را دارند.
کرمانشاه نایب‌قهرمان بیکاری در کشور شد

مطابق گزارشهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران از آخرین وضعیت اشتغال در زمستان ۱۴۰۱، جمعیت شاغلین ۱۵ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۴۳۶هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۶۳هزار نفر افزایش داشته است.بررسی اشتغال در بخشهای عمده اقتصادی نشان میدهد که در زمستان ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۳.۷ درصد بیش­ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخشهای صنعت با ۳۳.۲ درصد و کشاورزی با ۱۳.۰ درصد قرار دارند.نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۴ساله حاکی از آن است که ۲۴.۲ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ۱۴۰۱بیکار بودهاند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان میدهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل زمستان ۱۴۰۰ ۱.۱ درصد افزایشیافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸تا ۳۵ساله نیز نشان میدهد که در زمستان ۱۴۰۱، حدود ۱۷.۴ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بودهاند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان میدهد این نرخ نسبت به زمستان ۱۴۰۰، به میزان۰.۸درصد افزایشیافته است. اما بررسی وضعیت بیکاری در استانهای کشور بیانگر این است که پس از استان سمنان۵.۷، استان ایلام با ۶.۸درصد در رتبه دوم کمترین نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ قرار دارد و سپس استانهای بوشهر، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد بهطور مشترک نرخ بیکاری ۷.۳ دارند. بیشترین نرخ بیکاری مطابق گزارشهای مرکز آمار برای کردستان ۲۰.۵ و کرمانشاه ۱۵.۱ و چهارمحال و بختیاری ۱۳.۵ است.شکاف بیکاری استانها نشاندهنده فاصله بالاترین نرخ بیکاری با پایینترین نرخ بیکاری استانها در یک سال است که این شاخص از تفاضل بالاترین نرخ بیکاری با پایینترین نرخ بهدقت میآید.

کم شدن نرخ بیکاری امیدآفرین است

محمدطیب صحرایی در نشست شورای اداری اخیر، کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در فصل زمستان را یک رویداد امیدآفرین دانست و اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در زمستان سال ۱۴۰۱ به ۱۵.۱ درصد رسیده که پایینترین نرخ طی سالهای گذشته و باید با یک تلاش مضاعف این روند مثبت را در فصل بهار و تابستان همچنان حفظ کنیم. وی به الزامات چهارگانه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خویش برای تحقق شعار سال الزامات مدیریتی چهارگانه را ترسیم کردند که این موارد در دستور کار همه مدیران استانی است.

استاندار کرمانشاه نخستین الزام را همکاری و تعامل دستگاهها با یکدیگر معرفی کرد تصریح کرد: افزایش تولید، کنترل تورم و ایجاد فرصتهای شغلی جدید نیازمند همکاری و همراهی تمامی دستگاههای استان است.

صحرایی ادامه داد: داشتن اولویتهای کاری دومین الزام مدیریتی استان است و مدیران باید با دوری از کارهای پراکنده، به دنبال تحقق اهداف و اولویتهای اصلی مجموعه خویش باشند.

وی پیگیری را دیگر الزام تحول آفرین مدیریتی دانست و گفت: گذراندن یک مصوبه خوب بهتنهایی مشکلی را حل نمیکند بلکه باید با پیگیریهای مداوم به دنبال به ثمر نشستن آن باشیم.

استاندار کرمانشاه افزود: مردمی یکی دیگر از الزامات موفقیت در کارهاست و باید زمینه حضور و مشارکت مردم را در همه عرصهها فراهم کنیم. چرا بیکاری دست از سر کرمانشاه بر نمیدارد؟

یوسف محمدی فر استادیار گروه کارآفرینی دانشگاه رازی میزان نرخ بیکاری در جهان را حدود ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: در ایران میزان نرخ بیکاری حدود ۱۲ درصد است که در جایگاه حدود ۸۱ کشورهای دنیا از این نظر قرار میگیریم. وی بابیان اینکه بیکاری نه تنها در کرمانشاه و ایران، بلکه در دنیا هم بهعنوان یک چالش بینالمللی شناخته میشود، افزود: پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۵ روند آمار بیکاری در دنیا روندی صعودی داشته باشد. این عضو هیات علمی دانشگاه رازی به وضعیت بیکاری کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: طی ۱۵ و ۱۶ سال گذشته کرمانشاه همواره ازنظر اشتغال در رتبههای انتهایی جدول استانها قرار داشته و درحالیکه نرخ بیکاری در کشور حدودا ۱۲ درصد است، این نرخ در کرمانشاه و چند استان دیگر بالاتر است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری کرمانشاه سال ۱۳۸۴ حدود سه درصد و سال ۱۳۹۶ حدود ۶.۵ درصد بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشور بود.

راهکار کاهش بیکاری

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان راهکارهایی برای کاهش نرخ بیکاری استان پرداخت و گفت: در ابتدا باید موضع مدیران استانی نسبت به مقوله بیکاری از شرایط عادی به شرایط خاص تغییر کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی تدوین برنامه جامع عملیاتی برای بحث بیکاری، لزوم داشتن نگاه چندبعدی به مقوله بیکاری با توجه به اینکه حدود ۵۰ پدیده در بروز آن دخیل است، ایجاد گفتمان مشترک بین ذینفعان و تدوین برنامه جامع فرهنگ کار را از دیگر راهکارها خواند.وکیل احمدی استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی به یک باور و شائبه رایج بین مردم کرمانشاه پاسخ گفت.

مردمکرمانشاه تنبل نیستند

وی در خصوص این باور رایج که فرهنگ کار در کرمانشاه ضعیف است، گفت: متاسفانه طی یک دهه اخیر این شائبه در محافل عمومی و علمی مدام تکرار میشود، درحالیکه طبق تحقیقات صورت گرفته، اینگونه نیست. محمدیفر بابیان اینکه به باور بسیاری یکی از علل بالا بودن آمار نرخ بیکاری در استان نداشتن فرهنگ کار بین مردم کرمانشاه است، افزود: بر اساس پژوهشی که سال ۱۳۹۶ با نمونهگیری از ۸۰۰ نفر افراد ۲۵ تا ۶۵ ساله در شهرستانهای مختلف استان انجام شد، فهمیدیم که میزان فرهنگ کار بین مردم کرمانشاه پایین نیست. وی افزود: طبق مطالعات میزان سختکوشی، ارادهگرایی، انگیزه پیشرفت، پشتکار، اخلاق حرفهای، خردورزی و... بین مردم کرمانشاه بالاست.

سخن پایانی

بیکاری بهعنوان معضلی بینالمللی شناخته شده است، این معضل در کشور ما به دلیل نرخ تورم بالا و کاهش تولید در سالهای اخیر بسیار پررنگ شده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، کرمانشاه دومین استان کشور با بالاترین نرخ بیکاری در کشور است. به اعتقاد کارشناسان مهمترین عامل در کاهش نرخ بیکاری در این استان تخصیص اعتبار و راهاندازی واحدهای تولیدی است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39kq9x