پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 8697
تاریخ انتشار: 1400/09/30 13:18
نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد

نمایش توانمندی‌های ایدرو در نمایشگاه حمل‌ونقل

نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته از ۲۸ تا ۳۰ آذر در محل مصلای تهران در حال برگزاری است. در این نمایشگاه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو (ایران‌خودرو دیزل) و شرکت خودروسازی سایپا (سایپادیزل) حضور دارند. همچنین دو خودروساز از اتوبوس‌های برقی خود با داخلی‌سازی به ترتیب ۳۷ و ۳۰ درصد رونمایی کردند.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به همراه شرکت‌های تابعه در پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته حضور پیدا کرد. در این نمایشگاه، ۲۲۳ شرکت فعال بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت حمل‌ونقل، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تازه‌ترین دستاوردها، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های خود را در بخش‌های گوناگون در معرض دید کارشناسان قرار دادند. شرکت‌های تابعه ایدرو و فعال در این حوزه از جمله ایزوایکو به‌عنوان مجتمع سرآمد و الگو در صنایع کشتی‌سازی، سکوسازی و ترمینال‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج‌فارس، مجتمع صنعتی اسفراین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی سنگین و فوق‌سنگین در کشور و شرکت ره‌نورد مجری طرح حمایت از تامین و توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی با تاکید بر تولید و تامین ۱۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع واگن‌های ریلی در این نمایشگاه حضور دارند. وزیر راه و شهرسازی از پاویون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بازدید کرد. در این دیدار، وزیر راه از آخرین اقدامات ایدرو در ساخت انواع شناور و همچنین سازه‌های دریایی موردنیاز بخش انرژی، پروژه تامین انواع واگن‌های قطار مطلع شد. سیدفرجام کمانه، مدیر ارتباطات ایدرو در جریان این بازدید همچنین صرفه‌جویی ارزی چندین میلیون یورویی در پی تولید انواع محورهای فولادی واگن و لکوموتیو به‌صورت آهنگری و ماشین‌کاری شده در مجتمع اسفراین تابعه ایدرو را تشریح کرد. همچنین هنگام بازدید وزیر راه و شهرسازی از چرخ‌های منوبلوک قطار ساخته‌شده از سوی ایدرو، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت تولید انبوه نمونه داخلی‌سازی‌شده با سطح کیفی همطراز جهانی این محصول مهم حمل‌ونقل ریلی تاکید کرد. رستم قاسمی را در این بازدید معاونان وزارت راه و سیدمیعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همراهی می‌کردند و در جریان برنامه‌ها و توانمندی‌های ایدرو در حوزه صنایع حمل‌ونقل قرار گرفتند. 

عضو هیات‌عامل ایدرو منصوب شد

گفتنی است با حکم سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مجمع عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به استناد مصوبه مجمع عمومی این سازمان طی حکمی مهدی صادقی‌نیارکی به سمت عضو موظف هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منصوب شد.

صادقی‌نیارکی پیش از این، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضو غیرموظف ایدرو بود.

اتوبوس برقی سایپا دیزل

شرکت سایپادیزل، اتوبوس‌های برقی و دیزلی خود را در پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته به نمایش گذاشت.

به‌گزارش سایپانیوز، با توجه به نیاز مبرم کشور در نوسازی ناوگان مسافری و سابقه ۵۸ ساله سایپادیزل در تولید و عرضه خودروهای تجاری، این مجموعه صنعتی عرضه دو اتوبوس درون‌شهری برقی و دیزلی با برند معتبر SKYWELL را در دستور کار خود قرار داده که همزمان با ایام برگزاری نمایشگاه لجستیک و حمل‌ونقل تهران در معرض دید عموم قرار گرفت.

این گزارش حاکی است، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و به‌منظور رونق تولید و اشتغال در کشور، اتوبوس دیزلی با حدود ۳۰ درصد داخلی‌سازی پس از سفارش‌گیری از سوی مشتریان، تولید خواهد شد. 

همچنین با توجه به توافقات انجام‌شده با شریک تجاری خارجی، اتوبوس برقی نخست به صورت CBU و در صورت افزایش تقاضا از سوی بازار، در کشور تولید و عرضه می‌شود.

براساس این گزارش، محصولات مسافری سایپادیزل از ۲ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی برخوردار هستند و شرکت خدمات فنی رنا به‌عنوان سازمان خدمات پس از فروش محصولات سایپادیزل، وظیفه ارائه خدمات به این محصولات را در سراسر کشور بر عهده دارد.

 در مدل برقی نیز باتری محصول از گارانتی ۸ ساله یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش بهره می‌برد. 

گفتنی است، پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته از ۲۸ تا ۳۰ آذر در محل مصلای تهران در حال برگزاری است. 

شرکت سایپادیزل در فضای سرپوشیده و باز نمایشگاهی میزبان بازدیدکنندگان است.

ظرفیت تولید سالانه هزار اتوبوس برقی

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، از رونمایی اتوبوس برقی در روزهای آینده خبر داد و گفت: ظرفیت تولید این محصول سالانه هزار خودرو با ۳۷ درصد خودکفایی است.

به‌گزارش ایکوپرس، جواد توسلی‌مهر عنوان کرد: این محصول دارای شاسی اتاق یکپارچه بوده و منطبق با پلتفرم اتوبوس آتروس است.

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به قوای محرکه این محصول خاطرنشان کرد: اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل دارای شتاب مناسبی است و با برخورداری از شیب‌روی ۲۰ درصدی، مشخصات عملکردی که موردنیاز سازمان اتوبوسرانی است را برآورده می‌کند. به‌گفته مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، ظرفیت باتری این اتوبوس برقی ۳۵۰ کیلووات ساعت است که متعلق به یکی از برترین تولیدکننده‌های باتری در جهان است. وی اظهارکرد: توان موتور اتوبوس برقی دیزل ۱۹۵ کیلووات است که می‌تواند تا ۳۵۰ کیلووات نیز افزایش یابد. همچنین گشتاور این موتور در حالت پیوسته ۱۹۵۰ نیوتن‌متر است که قابلیت افزایش تا ۳۵۰۰ نیوتن‌متر در بازه‌های زمانی محدود را دارد. ایران‌خودرو دیزل در حال امضای تفاهمنامه و انجام اقدامات لازم برای داخلی‌سازی این موتور است. توسلی‌مهر با اشاره به تفاهمنامه تحویل هزار اتوبوس میان ایران‌خودرو دیزل و اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور در سال گذشته، بیان کرد: ۲۰۰ دستگاه از این قرارداد، اتوبوس برقی است. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل از تولید انبوه اتوبوس برقی در نیمه دوم سال آینده خبر داد و گفت: با تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، از ابتدای این پروژه، برنامه‌های خودکفایی و ساخت داخل آن آغاز و در راستای داخلی‌سازی مجموعه‌های برقی این اتوبوس با شرکت‌های گوناگونی مذاکره شده است. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، داخلی‌سازی را یکی از مزایای این محصول دانست که سبب کاهش قیمت آن نسبت به محصولات مشابه موجود در بازار شده و گفت: اتوبوس برقی، موجب کاهش قابل‌توجه هزینه‌های سوخت و تعمیر و نگهداری برای سازمان اتوبوسرانی می‌شود. وی افزود: اتوبوس برقی و ون برقی از محصولات آینده دیزل به‌شمار رفته و اقدامات مرتبط با پروژه آن آغاز شده که می‌تواند کمک شایانی به کاهش آلایندگی هوا به‌ویژه در کلانشهرها کند. این اقدام مشروط به ایجاد زیرساخت‌های لازم در کشور برای تولید و تردد محصولات برقی است.

توسلی‌مهر گفت: پس از تولید ون برقی، ایران‌خودرو دیزل تولید اتوبوس هیبرید را در دستور کار دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36lb93