پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 13949
تاریخ انتشار: 1401/01/16 02:43

چیدن سفره رمضان چقدر آب می‌خورد

با پایان تعطیلات نوروزی، ماه مبارک رمضان آغاز شد و مردم پس از مناسبات ملی، وارد مراسم مذهبی شدند.

ماه مبارک رمضان به‌دلیل جذابیت‌های معنوی، علاقه‌مندان زیادی دارد؛ از شنیدن دعای سحر گرفته تا صمیمیت و گرمای خانواده‌ها در سر سفره افطار؛ اما آرامش با فراهم شدن ثبات اقتصادی برای خانواده‌ها یقینا بیشتر خواهد شد.

باوجود شرایط نامساعد سال گذشته در تامین اقلام ضروری طی ماه مبارک رمضان، مشکلی از این جهت در امسال وجود ندارد و تقریبا کالاها به مقدار مناسب در بازار یافت می‌شود؛ هرچند نباید از گران شدن عموم اقلام نسبت به سال گذشته چشم‌پوشی کرد. 

خبرگزاری مهر برای بررسی دقیق‌تر این مسئله به بازار رفته و با خانواده‌هایی که پس از تعطیلات و در روز نخست ماه مبارک رمضان مشغول خرید هستند گفت‌وگو کرده است.

نظارت بیشتر شود

آقا و خانم مختاری که در یک فروشگاه حاضرند درباره افزایش قیمت‌ها به خبرنگار مهر می‌گویند: متاسفانه نسبت به همین زمان در سال گذشته اغلب کالاها افزایش نرخ داشته است.

این زوج ادامه می‌دهند: گوشت قرمز طی یکی دو هفته اخیر گران‌تر شد و توان خرید ما قطعا کاهش یافت. آنها می‌گویند: تا ۲ ماه گذشته می‌گفتند گوشت زیاد است و باید صادر کنیم! اما اکنون گوشت قرمز گوسفند و گوساله گران شده است؛ آیا نباید جلوی این مسائل گرفته شود؟

آقای مختاری تصریح می‌کند: حدود ۲ ماه است که قیمت‌ها اندکی به ثبات رسیده و گرانی گسترده را در همه اجناس نمی‌بینیم، اما باید گرانی در هیچ کالایی دیده نشود. 

وی بیان کرد: دولت ‌باید مدیریت بیشتری در این حوزه داشته باشد؛ باید مسئولان پیش‌بینی کنند که مثلا در هفته آتی گوشت کمیاب و سپس گران خواهد شد و جلوی آن را بگیرند. اگر بنا باشد منتظر بمانند تا اتفاقی رقم بخورد و سپس به فکر چاره باشند مردم متضرر خواهند شد. محمد رسول‌پناه دیگر شهروندی است که معتقد است هر چند دولت سعی دارد قیمت‌ها را کنترل کند اما همچنان تورم در برخی کالاهای ضروری دیده می‌شود.

وی افزود: افزایش نرخ گوشت، قند، برنج، برخی حبوبات و... بر سفره خانواده‌ها اثر دارد. نباید از گرانی چند هزار تومانی نیز در کالاها گذشت، زیرا تغییرات کوچک نیز بسیاری از مردم را از خوردن و آشامیدن غذای مناسب محروم می‌کند.

رسول‌پناه تاکید کرد: نظارت باید بیشتر شود. با اینکه نرخ یک کالا در چندین مغازه یکی است، همان کالا در مغازه‌ای ۲۰ درصد گران‌تر عرضه می‌شود. این خود باعث می‌شود دیگر دکان‌ها جنس خود را گران‌تر کنند. باید جلوی گرانفروشی‌ها را گرفت.

یک حساب سرانگشتی

خرید ۳ عدد مرغ برای استفاده یک ماه خانواده حدود ۱۸۰ هزار تومان هزینه دارد. گوشت قرمز که دیگر نیاز خانوار است و اخیرا گران شده هم می‌تواند ۵۰۰ هزار تومانی را از بودجه خانواده کسر کند. 

گوشت چرخ‌کرده نیز برای ایام ماه مبارک رمضان مورد استفاده بسیاری از خانواده‌ها است که تهیه این کالا نیز حداقل ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

یک خانواده ۴نفره برای ایام ماه رمضان حداقل به ۲ تا ۳ کیلو خرما نیاز دارد که باتوجه به نرخ ۴۰ هزار تومانی هر کیلو از این محصول در بازار، باید نزدیک ۱۲۰ هزار تومان بپردازد؛ هرچند گشتی در بازار حکایت از نرخ خرما تا سقف ۶۵ هزار تومان هم دارد که در این صورت هزینه خرید خرما حدود ۲ برابر خواهد شد.

اگر این خانواده در طول یک ماه فقط یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج مصرف کند، باید ۶۰۰ هزار تومان دیگر بپردازد؛ البته برنج‌های گران‌تر و ارزان‌تر نیز وجود دارد اما به نرخ متوسط اکتفا می‌کنیم. خرید روغن مایع که عادی‌ترین روغن بازار است نیز برای یک ماه به حدود ۸۰ هزار تومانی بودجه نیاز دارد.

از دیگر موارد ضروری سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و پیاز است؛ موادی که مدتی است به‌شدت گران شده‌اند. سیب‌زمینی با نرخی حدود ۱۰ هزار تومان و گوجه با نرخی ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم خرید و فروش می‌شود. با یک حساب سرانگشتی در این حوزه نیز باید ۱۵۰ هزار تومان در نظر داشته باشیم.

خرید پنیر، گردو، سبزی و دیگر مواد سفره افطار برای یک ماه خانواده ۴ نفره حداقل ۲۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

اگر از خرید چای، قند، آبنبات، حبوبات و... فاکتور بگیریم، باید به سراغ میوه برویم. استفاده روزانه یک عدد پرتقال و سیب یا خرید هندوانه برای خانواده ۴ نفره می‌تواند مبلغ درشتی حدود ۶۰۰ هزار تومان را از جیب سرپرست خانوار خارج کند.

 اگر فرض کنیم این خانواده روزانه ۲ عدد نان مصرف کنند حدود ۶۰ هزار تومان هزینه نان آنها خواهد شد. خرید ۲ کیلوگرم زولبیا و بامیه در طول یک ماه نیز ۱۵۰ هزار تومان دیگر هزینه خواهد داشت.

به این ترتیب چیدن سفره برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۳ میلیون تومان آب می‌خورد؛ سفره‌ای که با حداقل‌ها بسته شده است. البته شاید پرداخت این مبلغ هم برای خانواده‌های کم‌برخوردار کار آسانی نباشد.

سخن پایانی

هرچند دولت طی ماه‌های گذشته اقداماتی برای ثبات بازار انجام داده، اما این اقدامات نتوانسته آن‌طور که باید و شاید بازار را کنترل کند و همچنان شاهد اثر تورم در برخی کالاها هستیم. عبور از شرایط بحرانی تورم در سال گذشته مردم را کمی آسوده‌تر کرده اما باید مشکلات به‌صورت کامل رفع و ثبات به‌طور قطعی بازگردد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36eqjj