-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

واتراستاپ Water Stop چیست؟ - انواع، کاربرد، نحوه اجرا

واتراستاپ ماده ای است که وارد بتن می شود و تنها هدف آن جلوگیری از عبور آب از محل اتصال است.

واتراستاپ Water Stop چیست؟ - انواع، کاربرد، نحوه اجرا

واتراستاپ چیست؟

واتراستاپ ماده ای است که وارد بتن می شود و تنها هدف آن جلوگیری از عبور آب از محل اتصال است.

به عبارت دیگر، این یک درزگیر الاستومری نیست که روی سطح در معرض یک مفصل اعمال شود. واتراستاپ ها نمی توانند از مهاجرت بخار آب یا پتانسیل رطوبت مویرگی از طریق دال بتنی جلوگیری کنند تا از سیستم کفپوش (مانند چوب سخت یا کاشی) در برابر شکست چسب یا زوال خارج از اتصال محافظت کنند. واتراستاپ ها همچنین نمی توانند از نفوذ آب از طریق ترک های بتن ناشی از نشست ساختمان یا انحراف بار زنده جلوگیری کنند. برای این مشکلات، تعیین‌کننده‌ها و پیمانکاران می‌توانند از سیستم‌های غشایی ضدآب، کندکننده‌های بخار و سایر موارد ساختمانی استفاده کنند.

واتراستاپ Water Stop چیست

بسیار مهم است که واتراستاپ از مواد اولیه مرغوب ساخته شده و عاری از ایراد باشد. بسیاری از انواع مواد و پروفیل های مختلف برای مصارف و موقعیت های مختلف در دسترس هستند، بنابراین مشخص کننده باید واتراستاپ هایی را انتخاب کند که برای همه شرایط اتصال مناسب هستند، به طور ایده آل با مشورت سازنده.

واتراستاپ ماده ای است که وارد بتن می شود و تنها هدف آن جلوگیری از عبور آب از محل اتصال است.

به عبارت دیگر، این یک درزگیر الاستومری نیست که روی سطح در معرض یک مفصل اعمال شود. واتراستاپ ها نمی توانند از مهاجرت بخار آب یا پتانسیل رطوبت مویرگی از طریق دال بتنی جلوگیری کنند تا از سیستم کفپوش (مانند چوب سخت یا کاشی) در برابر شکست چسب یا زوال خارج از اتصال محافظت کنند.

بسیار مهم است که واتراستاپ از مواد اولیه مرغوب ساخته شده و عاری از ایراد باشد. بسیاری از انواع مواد و پروفیل های مختلف برای مصارف و موقعیت های مختلف در دسترس هستند، بنابراین مشخص کننده باید واتراستاپ هایی را انتخاب کند که برای همه شرایط اتصال مناسب هستند، به طور ایده آل با مشورت سازنده.

نفوذ آب به ساختمان‌های بتنی پایین‌تر به احتمال زیاد در درزهای بین قالب‌های بتنی مجاور و قطعات مکانیکی که به داخل بتن نفوذ می‌کنند، رخ می‌دهد. واتراستاپ ها معمولاً در هر درز بتن زیر عیار مشخص و ساخته می شوند تا از این اتفاق جلوگیری شود.

برای محافظت از عناصر زیر درجه یک سازه بتنی، عایق رطوبتی قرار داده شده در اتصالات بتنی بخشی جدایی ناپذیر از یک طرح کلی عایق رطوبتی است. استفاده از این موارد در اتصالات ساختمان (همچنین به عنوان "درز سرد" شناخته می شود)، با یا بدون غشای ضد آب جانبی مثبت، یک عمل طراحی هوشمندانه برای فونداسیون ساختمان است. به عبارت دیگر، Waterstop می تواند یک استراتژی کمربند و آویز برای خشک نگه داشتن سرنشینان و مالک باشد.

آبی که تحت فشار هیدرواستاتیک متناوب یا ثابت است، به احتمال زیاد از طریق اتصالات بتنی در سازه های زیرین نفوذ می کند. در نتیجه، واتراستاپ ها بر روی طیف وسیعی از سازه های بتنی به عنوان بخشی از حفاظت کلی ضد آب استفاده می شوند، از جمله:

تونل های مترو، وسایل نقلیه و عابر پیاده؛ سازه های پارکینگ؛ تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب؛ و کانال ها، قفل ها و سدها همگی نمونه هایی از ساخت و سازهای زیرزمینی هستند.

مواد اولیه واتر استاپ

هنگامی که اکثر متخصصان ساخت و ساز به یک "واتراستاپ" فکر می کنند، معمولاً به دمبلی با عرض 102 تا 305 میلیمتر (4 تا 12 اینچ) یا اکستروژن پروفیل آجدار از مواد ترموپلاستیک یا لاستیکی تعبیه شده در یک اتصال بتنی فکر می کنند. پلی وینیل کلراید (PVC) از دهه 1950 پرمصرف ترین ماده عایق رطوبتی بوده است. این موارد به دلیل سهولت جوشکاری و مقاومت طبیعی در برابر آب های زیرزمینی و مواد شیمیایی رایج تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار گرفته اند. برای جلوگیری از نفوذ آب از طریق اتصالات سازه های بتنی، امروزه از انواع بی شماری از فلز، پلاستیک، آسفالت و مواد آبدوست با ترکیبات و پروفیل های مختلف استفاده می شود.

واتر استاپ pvc

مجموعه آچارسی با خدماتی که ارائه میدهند توانسته است که بسیار بین سازندگان ویلا محبوب شود. ساخت استخر آچارسی میتواند یکی از بهترین انتخاب هایی باشد برای تمامی افرادی که به دنبال ساخت استخر میگردند. دیگر خدماتی که شما میتوانید در ارتباط با آن با آچارسی در تماس باشید ساخت سونا، ساخت جکوزی ، ساخت آلاچیق و … است.

سه نوع اتصالات بتنی

اتصالات ساختمانی (سرد) اتصالات عمدی بین ریختن بتن مجاور ایجاد شده برای تسهیل ساخت و ساز.

درز انبساط (یا جداسازی) از ریختن بتن مجاور (مانند دیوارها، دال ها، پایه ها و ستون ها) در برابر تنش های فشاری ناشی از انبساط حرارتی، رویدادهای لرزه ای یا انحراف بار زنده محافظت می کند.

اکستروژن ترموپلاستیک و لاستیک

اکثر واتراستاپ‌های ترموپلاستیک و لاستیکی در شکل‌ها، عرض و ضخامت‌های مختلف اکسترود شده برای تناسب با فشار و حرکت هیدرواستاتیکی متفاوت موجود هستند. برای سال‌های متمادی، محبوب‌ترین واتراستاپ‌ها آنهایی بودند که در هر انتها شکل دمبلی داشتند که هنگام باز شدن اتصال، مهر و موم "چوب پنبه‌ای در بطری" ایجاد می‌کرد.

خرابی در نصب واتراستاپ

مشکل واتراستاپ ها این است که در هنگام بتن ریزی مستعد آسیب یا نصب ناقص هستند. در زیر لیستی از بسیاری از خرابی‌های احتمالی نصب Waterstop آورده شده است. انتهای رول حباب مرکزی دمبل ها یا دنده ها روی هم چیده شده اند اما جوش داده نمی شوند یا به هم متصل نمی شوند.

انواع واتر استاپ

  • بسیار نزدیک به آرماتور فولادی نصب می شود.
  • اتصالات روی دمبل ها به جای جوش با درزگیر به هم متصل می شوند.
  • یک ضد آب نواری با فضای مقعر (خلاء) زیر آن نصب کنید.
  • بدون قطعه ساخته شده - انتقال پلی وینیل کلراید (PVC) به هم متصل شده است
  • پی وی سی فقط در لبه پروفیل جوش داده می شود، نه تماماً.
  • بتنی که به درستی در نزدیکی واتراستاپ متراکم نشده است.
  • جوش های ترموپلاستیک که بیش از حد گرم شده، سوخته یا ذغالی شده اند.
  • یک دمبل یا یک محصول حباب مرکزی آجدار که مرکز آن روی مفصل نیست.
  • از آنجایی که دمبل به خوبی به میلگرد متصل نشده بود، در حین ریختن بتن جابه جا می شد.
  • سوراخی در فلنج دمبل ایجاد شد تا میلگرد از آن عبور کند.
  • رول های نوار آبدوست که همپوشانی دارند اما همپوشانی ندارند.
  • فلنج دمبل برای قرار گرفتن در اطراف فولاد تقویت کننده مخروطی است.
  • چرخ دنده یا لامپ مرکزی در اتصال اشتباه است.
  • قبل از ریختن مرحله دوم، بتن روی فلنجی که از واتراستاپ خارج نشده بود، کشیده شد.
  • برای نصب واتراستاپ های نواری هیدروفیل فقط از بست ها استفاده می شود.

واتراستاپ های نوع فلزی

واتراستاپ های فلزی حتی در دماهای بسیار بالا، واتراستاپ های فلزی می توانند عبور سیالات خورنده را محدود کنند. در نتیجه، واتراستاپ‌های فلزی معمولاً در شرایط سخت شیمیایی و دمای بالا که سایر مواد تخریب می‌شوند، استفاده می‌شوند. فلزات، درجه ها و گیج های مختلفی برای انتخاب وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین