-
مدیرعامل هلدینگ «ومعادن»:

محکوم به تولید سنگ‌آهن هستیم

نخستین جلسه مطبوعاتی اردشیر سعدمحمدی در مقام مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) برگزار شد.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، هلدینگی توسعه‌محور با بیش از ربع قرن سابقه فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

بخش اعظم دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مرکب از سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است و تاکنون بیشترین سرمایه‌گذاری شرکت، در زنجیره سنگ‌آهن و فولاد متمرکز بوده است.

این شرکت از سهامداران عمده مجموعه‌های بزرگ معدنی و فولادی ایران از قبیل شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ‌آهن گهرزمین، ملی مس، معدنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، پویا انرژی، کارخانجات کابل‌سازی شهید قندی، تجلی توسعه معادن و فلزات، گسترش کاتالیست ایرانیان، پرتو تابان معادن و فلزات و کک‌طبس است.

مدیرعامل پیشین این مجموعه، امیرحسین نادری بود که در دوره‌ای کمتر از یک سال، سکان این مجموعه را در اختیار داشت. وی در اواخر اسفند سال گذشته، جای خود را به اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل مستعفی صنایع ملی مس ایران داد.

سعدمحمدی دانش‌آموخته رشته مهندسی معدن در مقطع دکترا از دانشگاه علوم، تحقیقات و فناوری است که طی ۲ دهه گذشته، علاوه بر سمت‌های اجرایی و مدیریتی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد تهران جنوب نیز بوده است.

از سوابق مدیریتی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مدیر اکتشافات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، معاون بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرعاملی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران و معاون و قائم‌مقام سازمان ایمیدرو.

گزارش صمت از نشست خبری هلدینگ «ومعادن» را در ادامه می‌خوانید.

«اولویت اول ما در بخش معادن اکتشاف است» این جمله آشنا و تکراری است.

آنقدر گفته و شنیده شده که شاید بتوان ادعا کرد، دیگر چندان اهمیت خبری ندارد.

این‌بار خبر را از زبان اردشیر سعدمحمدی شنیدیم. وی که در نخستین جلسه مطبوعاتی خود، پس از نشستن بر صندلی مدیرعاملی «ومعادن» سخن می‌گفت، اعلام کرد: عمق متوسط اکتشاف زیر ۱۵متر است، بنابراین استراتژی ما در این بخش حرکت به‌سوی اکتشاف کانسارهای نیمه‌عمیق است.

در صبانور ۴ معدن مناسب (شهرک، باباعلی، گلالی و سقز) داریم و به‌طور جدی کار اکتشافی انجام می‌دهیم و به‌تازگی ۷ دستگاه حفاری خریداری کرده‌ایم که یکی از این مجموعه دستگاه‌ها در حال کار است و بقیه هم به‌زودی وارد خواهند شد.

وی درباره اینکه این دستگاه‌های حفاری از چه کشوری وارد شده‌اند، توضیح روشنی نداد، زیرا ممکن است واردات آنها را با مشکل روبه‌رو

کند.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (سهامی عام) که در اسفند ۱۳۷۵ ثبت شده است، درحال‌حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله در غرب و شمال‌غرب کشور به‌شمار می‌رود.

سعدمحمدی که زمانی خود مدیر اکتشافات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بود، معتقد است: اکتشاف به‌طورحتم باید متولی خاصی داشته باشد تا فعالیت در این حوزه هماهنگ، هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده باشد، به‌عنوان یک نمونه از ناهماهنگی‌های موجود، می‌توان به این مورد اشاره کرد که دانشجویان مهندسی اکتشاف در دانشگاه‌های ما واحدی به نام طراحی اکتشاف ندارند؛ اما متولی امر اکتشاف، می‌تواند آموزش را هم موردبازنگری جدی قرار دهد.

وی گفت: ما شرکت اکتشاف «تجلی صبا» را با سهامداری شرکت‌های صبانور و تجلی و با حمایت ویژه هلدینگ «ومعادن» تاسیس کرده‌ایم و این شرکت به‌صورت تخصصی در حوزه اکتشاف فعالیت می‌کند.

چالش تامین مواد اولیه

سعدمحمدی گفت: کشور برای تامین مواد اولیه صنعت فولاد به سرمایه‌گذاری گسترده اکتشافی نیاز دارد. برنامه امسال ما این است که ۶۰ هزار متر حفاری عمقی انجام دهیم و به این منظور، ۷ دستگاه حفاری اکتشافی خریده‌ایم که یک دستگاه آن درحال‌حاضر مشغول کار است و ۲ دستگاه دیگر تا هفته آینده وارد

می‌شوند.

با اکتشافات و حفاری‌هایی که امسال انجام شده است، خبرهای خوبی در حوزه اکتشاف جدید سنگ‌آهن تا پایان سال، اعلام خواهیم

کرد.

وی افزود: امیدواریم با تکمیل ورود این دستگاه‌ها و همکاری شرکت‌های خصوصی بتوانیم فعالیت قابل‌قبولی را در این زمینه شروع و بتوانیم میزان سنگ‌آهن مناسبی را به ذخایر این مجموعه اضافه کنیم.

سعدمحمدی ادامه داد: ما در کل بخش معدن، از ابتدای سرمایه‌گذاری در این بخش تاکنون، ۹ میلیون متر کار حفاری انجام داده‌ایم، در حالی که استرالیا در سال ۲۰۱۸، به میزان ۱۱میلیون متر حفاری معدنی انجام داده

است.

با مقایسه این ۲عدد روشن است که در حوزه اکتشاف و استخراج کانسارهای نیمه‌عمیق باید کار گسترده‌ای در کشور انجام گیرد و ما به سرمایه‌گذاری و تکنولوژی خارجی نیز نیاز داریم.

پروژه‌های پیشران «ومعادن»

«ومعادن» که پیش از این، شرکتی سرمایه‌گذاری در سهام بوده است، در فاز جدید فعالیت خود به سرمایه‌گذاری عملیاتی را هم به حوزه کاری خود افزوده و ۷ پروژه از ۴۸ پروژه «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» را که عملیات اجرایی آن در حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد، «ومعادن» اجرایی می‌شود.

کارگروه «پیشرانان پیشرفت ایران» ترکیبی از دولت و شرکت‌های بزرگ است. قرار است بخش دولتی این کارگروه، مانع‌زدایی و تسهیلگری طرح‌های توسعه‌ای را برعهده داشته باشد و در بخش دیگر نیز شرکت‌های بزرگ بازوی پیشرفت و توسعه کشور باشند، از همین‌رو این شرکت‌ها در مسیر بروکراتیک دچار وقفه

نشوند.

این میانبر را دولت برای پروژه‌های راهبردی در کشور ایجاد کرده است.

نیاز به پوست‌اندازی معدن

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: کشور باید در بخش معدن در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پوست‌اندازی کند تا بتواند فاصله خود را با رقبای خارجی کاهش دهد.

وی گفت: در بخش معدن و صنایع معدنی باید فعالیت‌های علمی هوشمند و همسو با دانش روز دنیا انجام شود و این نیاز جدی معادن است.

تامین مواد اولیه فولادسازی‌ها

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: تولید فولاد کشور درحال‌حاضر به‌علت قطعی برق در امسال ۴۷ میلیون تن است، اما با رفع مشکلات موجود در سال آینده از ۵۵ میلیون تن عبور خواهد کرد و این عدد طبق سند چشم‌انداز باید به ۷۰ میلیون تن برسد، بنابراین ما محکوم به تولید سنگ‌آهن

هستیم.

برای تولید این میزان فولاد، ظرفیت تولید سنگ‌آهن ما که درحال‌حاضر ۱۰۰ میلیون تن است، باید به ۲۰۰ میلیون تن در سال برسد. پروانه‌های صادره در صنعت فولاد حتی بیش از این است و معادل ۱۰۰ میلیون تن پروانه صادر شده و بنابراین با سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف و استخراج، مواد اولیه ظرفیت‌های تولیدی ایجادشده تامین شود.

۶۰ پروژه «ومعادن»

سعدمحمدی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در اجرای ۶۰ پروژه به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مشارکت دارد که سهم این شرکت از این سرمایه‌گذاری‌ها به‌طورمستقیم ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

وی درباره پروژه‌های احیا مستقیم این شرکت عنوان کرد: «ومعادن» به‌طورمستقیم احداث واحدهای تولیدکننده آهن‌اسفنجی به‌ظرفیت ۵ میلیون تن را در دست اجرا دارد که این پروژه‌ها در شرکت‌های فولاد آرتاویل به‌ظرفیت ۱.۱ میلیون تن، بیجار به‌ظرفیت ۱.۶ میلیون تن، فولاد اقلید پارس به‌ ‎ ظرفیت ۱.۱ میلیون تن و صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به‌ظرفیت ۱.۱ میلیون تن در دست اجرا است.

سعدمحمدی درباره پروژه‌های ذوب و فولادسازی «ومعادن» نیز بیان کرد: «ومعادن» در بخش فولادسازی ۱.۶ میلیون تن پروژه در دست اجرا دارد که یک میلیون تن آن در شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه در دست احداث و ۶۰۰ هزار تن آن نیز در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در دست اجرا

است.

پروژه‌های در دست احداث

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات درباره پیشرفت پروژه‌های در دست احداث گفت: پروژه تولید آهن‌اسفنجی فولاد کردستان ۱۲.۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و میزان پیشرفت فیزیکی واحد ذوب و فولادسازی این شرکت ۱۰.۵۱ درصد است.

گندله‌سازی شهرک ۲۴.۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و میزان پیشرفت فیزیکی نیروگاه خورشیدی نیز ۸۰ درصد

است.

در فولاد اردبیل نیز ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و فولاد اقلید پارس نیز که به‌تازگی عملیات اجرایی آن آغاز شده، میزان پیشرفت فیزیکی ۲ درصد

است.

سعدمحمدی گفت: در کارخانه کک‌سازی طبس تکنیکی جدید و متفاوت از کارخانه‌های موجود در ایران به‌کار گرفته شده و موفق شدیم در تیر تولید را به ۸ هزار تن و در مرداد به ۹۸۰۰ تن برسانیم و در شهریور نیز از ۱۰هزار تن عبور خواهیم کرد.

ومعادن و ایریتک

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات سهم ایرتیک را خریداری کرده است. سعدمحمدی با اعلام این خبر گفت: از این شرکت هم برای مشاوره و هم در اجرای عملیات استفاده می‌کنیم.

ایریتک شرکت مهندسی و پیمانکاری تمام خدمت است که خدمات تامین مالی، مطالعات فنی و اقتصادی، برنامه‌ریزی، کنترل و مدیریت پروژه، خدمات مهندسی، تدارکات تجهیزات، بازرسی فنی، نصب تجهیزات، مدیریت اجرا، نظارت عالی و کارگاهی، راه‌اندازی و خدمات دوره تضمین طرح‌های صنعتی را ارائه می‌دهد.

سعدمحمدی درباره دیگر فعالیت‌های «ومعادن» گفت: باید برای پروژه‌های الکتروگرافیتی در کازرون، لوله‌های بدون درز و چند پروژه دیگر نیز در دست بررسی است که در برنامه‌های آتی شرکت است.

وی افزود: ما در دهکده‌ای جهانی زندگی می‌کنیم و چاره‌ای جز همسویی با کشورهای دیگر در زمینه کاهش تولید دی‌اکسیدکربن نداریم.

امروزه اتحادیه اروپا ۲۰ عنصر را به‌عنوان عناصر استراتژیک ۱۰ سال آینده معرفی کرده‌اند که فعالیت روی آنها اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: ما درحال‌حاضر در بحث وانادیم در حال کار هستیم و ایران این توان را دارد که در حوزه عناصر نادرخاکی و فروآلیاژها حرف‌های مهمی برای گفتن داشته

باشد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه در مس جانجا استان سیستان و بلوچستان بازنگری انجام شده، گفت: در پهنه معدنی مس جانجا طی ۲۴ ماه بر واحد لیچینگ روی کانسارهای اکسیدی احداث خواهد شد و با تکمیل اکتشافات واحد ۱۳۰هزار تنی کنسانتره مس در این منطقه ظرف سالیان آتی به‌بهره‌برداری خواهد رسید.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری برای تولید نیروگاه برق خورشیدی، بکارگیری تکنیکی جدید در کارخانه کک‌سازی طبس، آموزش نیروهای بومی در سیستان و بلوچستان، ثروت‌آفرینی با سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری، توجه به برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری اقتصادی، تلاش برای افزایش بهره‌وری در راستای درآمدزایی، اهمیت جذب نقدینگی سرگردان به بخش معدن و زیان ناشی از فقدان آمایش سرزمین، رئوس دیگر نکاتی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*