جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 89218
تاریخ انتشار: 1402/04/14 06:33
در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شد

رشد ۴۳ درصدی ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها

توسعه صنعت پتروشیمی کشور با هدف متنوع‌سازی سبد محصولات، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی افزون بر اینکه نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ایران دارد، می‌تواند سبب ارتقای جایگاه ایران در بازارهای منطقه‌ای و جهانی شود.
رشد ۴۳ درصدی ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها

دولت سیزدهم نیز روند توسعه این صنعت را به‌منظور توسعه صنایع تکمیلی، خودکفایی در تولید محصولات نهایی، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی بالاتر هدف‌گذاری کرده است؛ از این رو، براساس لایحه برنامه هفتم توسعه که روز یکشنبه، ۲۸ خرداد تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا پایان این برنامه به سالانه ۱۳۱.۵ میلیون تن می‌رسد که نسبت به ظرفیت تولید حدود ۹۲ میلیون تنی کنونی نزدیک ۴۳ درصد افزایش خواهد داشت.

افزایش ظرفیت تولید

براساس گزارش‌های منتشرشده ازسوی وزارت نفت، با برنامه‌ریزی انجام‌شده به‌منظور اجرای طرح‌های تولید پروپیلن و زنجیره آن به‌عنوان محصولی راهبردی در صنایع پایین‌دستی، ظرفیت تولید پروپیلن و زنجیره آن نیز در انتهای برنامه هفتم توسعه به ۱۱.۶ میلیون تن می‌رسد. هم‌اکنون ظرفیت تولید پروپیلن در صنعت پتروشیمی حدود یک میلیون تن در سال است و کل پروپیلن تولیدی در صنعت پتروشیمی در واحدهای پایین‌دست آن مصرف می‌شود، اما مقدار نیاز واحدهای مصرف‌کننده پروپیلن در ظرفیت اسمی بیش از ظرفیت تولید یک میلیون تنی این محصول در صنعت پتروشیمی است.

سودآوری ۳۰۰ میلیون دلاری با استحصال اتان

وزیر نفت گفت: اکنون روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود و با تولیدی شدن طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان مشترک، تولید افزایش پیدا می‌کند.

جواد اوجی، وزیر نفت در آیین امضای تفاهمنامه طرح افزایش استحصال گاز اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود و با تولیدی شدن طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان مشترک، تولید افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۶۶ درصد اتان تولیدی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی استحصال و بقیه به خط لوله سراسری تزریق و سوزانده می‌شود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این پروژه که قرار است استحصال اتان از ۱۸ فاز پالایشگاه را انجام دهد و سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار سودآوری برای کشور دارد، تا دو ماه آینده آن آغاز می‌شود.

اوجی ادامه داد: نخستین پروژه استحصال اتان کشور در پالایشگاه گاز پارسیان (واحد استحصال اتان پارسیان سپهر) ازسوی ستاد اجرایی فرمان امام به بهره‌برداری رسیده است.  به‌گفته وزیر نفت استحصال اتان در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی، برای کشور ارزش افزوده و اشتغال به همراه دارد.

وزیر نفت با اشاره به تولید سالانه ۱.۱ میلیون تن اتان از محل اجرای طرح استحصال اتان در ۹ پالایشگاه پارس جنوبی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: سود حاصل از اجرای همه پروژه‌ها در این ستاد یا دوباره در زنجیره ارزش همان پروژه یا در بخش اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه و مردم همچون راه‌اندازی کارخانه‌های تولید داروهای خاص سرمایه‌گذاری می‌شود.

ظرفیت ۷.۲ میلیون تنی اتان در کشور

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: هم‌اکنون سالانه حدود ۴.۲ میلیون تن اتان تحویل مجتمع‌های پتروشیمی می‌دهیم که این عدد در آینده‌ای نزدیک به ۵ میلیون تن می‌رسد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین امضای تفاهمنامه طرح افزایش استحصال گاز اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس‌جنوبی گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های اولویت‌دار اقتصادی طبق ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری به‌شمار می‌آید، به همین دلیل از ابتدای کار مذاکراتی با ستاد اجرایی آغاز و به تعیین چارچوب پروژه منجر شد. به‌گفته چگنی اکنون ظرفیت تولید سالانه ۷.۲ میلیون تن اتان در کشور وجود دارد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سالانه حدود ۴.۲ میلیون تن اتان تحویل مجتمع‌های پتروشیمی می‌دهیم که این عدد در آینده‌ای نزدیک به ۵ میلیون تن می‌رسد. مجید چگنی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۶ با مازاد اتان روبه‌رو می‌شویم و از آن به بعد باتوجه به اجرای طرح‌های پتروشیمی کیان، هرمز خلیج‌فارس، پارسیان سپهر و سیراف انرژی و طرح‌های دیگر با کمبود خوراک اتان روبه‌رو نخواهیم داشت. چگنی در خاتمه با اشاره به تکالیف وزیر نفت درباره تکمیل زنجیره ارزش گوگرد کربن توضیح داد: زنجیره ارزش در پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد. واحد دوم ادورانت، هیدروژن و هلیوم در قالب طرح بازآوری گازهای مشعل (Flare) در مجتمع گازی پارس جنوبی در دستور کار ما قرار گرفته و این مواد در قالب این طرح استحصال خواهد شد.

سخن پایانی

محصول متانول از جمله محصولات پتروشیمی است که در سال‌های پیش ظرفیت‌سازی بالایی برای تولید آن در کشور انجام شده و اکنون بیشتر این محصول صادر می‌شود که با تکمیل زنجیره این محصول، ارزش افزوده بسیار بالاتری در کشور ایجاد خواهد شد. بدین منظور، تا پایان برنامه هفتم توسعه ظرفیت تولید پایین‌دستی زنجیره متانول به سالانه ۰.۷ میلیون تن افزایش می‌یابد. تا پایان برنامه هفتم توسعه، ظرفیت تولید پایین‌دستی زنجیره اتیلن به ۱۱.۹ میلیون تن و ظرفیت تولید پایین‌دستی زنجیره آروماتیک به ۳ میلیون تن خواهد رسید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rzw9w