جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 9990
تاریخ انتشار: 1400/10/15 12:22

ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه مجازی کتاب بخوانند

ثبت‌‎نام ناشران داخلی برای حضور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ۱۱ دی‌ماه۱۴۰۰ آغاز شد و تا پنجشنبه ۱۶ دی ماه ادامه دارد.

به گزارش گسترش‌نیوز، ناشران داخلی متقاضی حضور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌توانند از شنبه ۱۱ دی‌ماه با مراجعه به سایت ketab.ir ضوابط و شرایط حضور در این نمایشگاه را مشاهده و نسبت به ثبت‌‌نام اقدام کنند. فرصت ثبت‌نام تا پنجشنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

عضویت ناشران داخلی در سامانه «پست کتاب» به‌منظور بهره‌مندی از تخفیف‌های پست کتاب، ویژه نمایشگاه مجازی کتاب تهران الزامی بوده و ناشران می‌توانند کتاب‌های خود را که از سال ۱۳۹۱ منتشر کرده‌اند، در این نمایشگاه عرضه کنند. همچنین این آمادگی وجود دارد تا مغایرت‌ مرتبط با کتاب‌های ناشران در بانک اطلاعاتی کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران در قالب ضوابط اجرایی رفع شود. 

کرونا و لغو نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران

پیش از این در اردیبهشت هر سال نمایشگاه‌ فیزیکی کتاب تهران برگزار می‌شد و ناشران هر ساله تمام توان خود را برای ارائه کتاب در این همایش بزرگ ادبی فراهم می‌کردند، به نوعی در اردیبهشت ماه، بهار طبیعت و بهار ناشران با یکدیگر توام می‌شد و خیل مشتاقان کتاب برای استفاده از آخرین کتاب‌های منتشرشده در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می‌کردند اما امسال به علت شیوع بیماری کرونا، نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران برگزار نشد که ضرر و زیان فراوانی برای ناشران به همراه داشت.

 پس از اطمینان از برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور داد سازکار برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی در دستور کار قرار گیرد و در این راستا و طی ابلاغیه‌ای از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران مجری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب شد.

نشر و نویسندگی تحت‌تأثیر کرونا 

به‌گفته کارشناسان، نظرسنجی‌های انجام‌شده نیز حاکی از این است که یکی از بخش‌هایی که تحت‌تاثیر شرایط کرونا آسیب دیده، نشر و نویسندگی است. جامعه نشر باوجود شرایط دشوار، تکاپو و فعالیت خود به برگزاری این نمایشگاه رضایت دارند. از سوی دیگر، آمار‌ها نشان می‌دهد ناشران در سال گذشته حدود ۶۸ درصد کتاب چاپ اول داشته‌ و ۲۴ درصد بیش از ۱۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌اند. این امر بیانگر تلاش ناشران برای برون‌رفت از بحران کرونا و تداوم حیات عرصه ادبیات است و حتی دشواری‌ها نیز نتوانسته مانع تحرک ناشران شود.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rkgz4