جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 20212
تاریخ انتشار: 1401/08/07 07:40
در گفت‌وگو با فعالان صنایع معدنی مطرح شد

قطع معاملات در سایه محدودیت اینترنت

گسترش اینترنت در دهه‌های اخیر، زندگی ما را با تحولات عظیمی روبه‌رو کرده است.

مشتریان خارجی که از دست میروند

گسترش اینترنت در دهههای اخیر، زندگی ما را با تحولات عظیمی روبهرو کرده است. این تحولات در بخشهای مختلفی از جمله کسبوکارهای تولیدی و تجاری قابلتوجه بوده است. در شرایطی که شاهد روند رو به رشد و توسعه صنایع معدنی کشور هستیم، اینترنت توانسته میزان اثرگذاری خود را در این بخش ارتقا دهد. توسعه تولید در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن به منزله تقویت تجارت بهویژه در حوزههای فرامرزی است. در چنین شرایطی، اینترنت و پیامرسانها به بستری اساسی برای برقراری تعاملات در سطح جهانی و همچنین شکلگیری قراردادهای تجاری بدل شدهاند. در واقع تجار با استفاده از این فضا میتوانند به بهترین شکل ممکن تعاملات خود را برقرار کنند. اما در شرایطی که کشور هر ازگاهی با محدودیتهای جدی در فضای اینترنتی روبهرو میشود، عملا کارآیی این سازکار از دست میرود. محدودیت در اینترنت و فیلتر پیامرسانهایی که نقشی اساسی در مبادلات تجاری دارند، آسیبهای غیرقابل جبرانی به صنعتگران تحمیل و علاوه بر این، وجهه صنعتگران و صادرکنندگان ایران را در بازار رقابت جهانی خدشهدار میکند. آسیب چنین اقداماتی درنهایت به ضرر صنعت، تولید و صادرات و به بیانی کلانتر به ضرر کل اقتصاد است. بنابراین انتظار میرود مسئولان ضمن توجه به اهمیت و اثرگذاری اقتصاد در جامعه و ضرورتهای آن، در تصمیمگیری برای محدودیتهای اینترنتی و همچنین فیلتر پیامرسانهای مهم، با دقتنظر بیشتری عمل کنند.

لطمه به تولید و صادرات

آنوش رحام، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در گفتوگو با صمت اظهار کرد: دنیای تجارت بدون ارتباطات معنی ندارد و عملا کارآیی خود را از دست میدهد. چنانچه محدودیتهای جاری ادامه داشته باشد، آسیبهای غیرقابل جبرانی به عملکرد صنایع و همچنین روند تجاری تولیدکنندگان بهویژه در عرصه بینالمللی تحمیل میشود.

وی افزود: در دنیای کنونی، برخی اپلیکیشنهای پیامرسان در سطح دنیا با هدف توسعه صادرات عمومیت پیدا کردهاند. در گذشته بخش قابلتوجهی از اطلاعات تجاری از طریق ایمیل مبادله میشدند، اما به مرور و بهواسطه کارآیی بالاتر اپلیکیشنهای پیامرسان، تمایل و رغبت عمومی به برقراری مبادلات تجاری در بستر پیامرسانها بیشتر شد.

رحام با اشاره بهشدت گرفتن تحریمهای اعمالی علیه ایران در جوامع جهانی طی سالهای اخیر، گفت: بسیاری از فروشندگان مواد اولیه، تجهیزات، قطعات و سایر محصولات وارداتی تمایلی به برقراری تماسهای ایمیلی با شرکتهای ایرانی ندارند، چراکه امکان شناسایی سریع این مبادلات و اعمال تحریم علیه آنها به سرعت فراهم میشود. این فعال صنعت فولاد گفت: با توسعه اپلیکیشنهای پیامرسان، امکانی برای ارسال سریع دادهها با حجم بالا فراهم شد. بهعنوان مثال در دورهای که تلگرام فیلتر نبود، به سبب امکان انتقال داده با حجم بالا، این اپلیکیشن به بستری مناسب حتی برای انتقال نقشهها و همچنین کاتالوگهای قطعات و تجهیزات بدل شده بود.

با فیلتر شدن تلگرام، واتساپ جایگزین این اپلیکیشن در روند مبادلات تجاری شد. البته واتساپ محدودیتهایی را در انتقال فایلهای با حجم بالا دارد، اما همچنان گزینه مناسبی برای برقراری تعاملات تجاری در دنیا بود. بهویژه آنکه این پیامرسان از مقبولیت و عمومیت بالایی در سطح دنیا برخوردار است و درنتیجه بسیاری از تعاملات ما را ساده کرده بود.

رحام گفت: در طول هفتههای اخیر با محدودیتهای ایجادشده در اینترنت و به دنبال آن فیلتر برخی پیامرسانها، عملا تبادلات تجاری ما با دنیا بهشدت محدود شده است. این محدودیت لطمات قابلتوجهی را به فرآیند تجارت میان ایران و سایر کشورها تحمیل کرده است. محدودیتی که آثار آن بر تولید و عملکرد صنایع نیز به سرعت آشکار میشود.

این فعال صنعت فولاد افزود: البته با پیگیریهای انجامشده از سوی متولیان تجارت کشور، برای برقراری روابط تجاری با دنیا، اپلیکیشن اسکایپ رفع فیلتر شد. همین موضوع حکایت از آن دارد که مسئولان میدانند این محدودیتها در برقراری تعاملات جهانی، چه ضربه جدی به اقتصاد کشور میزند. با این وجود، تمام مشکلات ما برطرف نشدهاند. در واقع نقل و انتقال مداوم بستر ارتباطی میان صنایع ایران و دنیا، آسیبهای غیرقابل جبرانی را به تولید و اقتصاد کشور تحمیل میکند.

وی تاکید کرد: در همین حال نباید از این غافل شد که اپلیکیشنهای پیامرسان داخلی نیز از ظرفیت لازم برای برقراری تعاملات با دنیا را ندارند؛ بنابراین از مسئولان و سیاستگذاران انتظار میرود با چشم باز و همچنین شناخت دقیق از ظرفیتهای داخلی اقدام به سیاستگذاری کنند.

رحام گفت: واحدهای تولیدی برای تداوم حیات خود به تامین قطعات، تجهیزات و همچنین مواد اولیه نیاز دارند. این محصولات از طریق تعامل با بازارهای جهانی تامین میشوند. یا گاها مشکلاتی در فرآیند تولید بهوجود میآید که با برقراری تماس تصویری با شرکتهای مشاور خارجی امکان رفع دارند؛ بنابراین حذف تعاملات یادشده بهشدت آسیبزننده است.

این فعال صنعت فولاد اظهار کرد: در واقع چالشهایی که با یک تماس ساده قابلیت رفع دارد، به چالشی جدی و آسیبزننده بدل میشود. این دست مشکلات به هزینهبر شدن مشکلات صنایع منتهی میشود و عملا روند فعالیت تولید و تجارت را تحتتاثیر منفی قرار میدهد.

ارتباطات، گام نخست رشد اقتصادی

مجید سعیدیان، فعال صنعت فولاد در گفتوگو با صمت اظهار کرد: در دنیای کنونی تجارت جهانی و برقراری تعامل سازنده با دنیا از اثرگذاری بالایی بر رشد اقتصادی برخوردار است. علاوه بر این، ظرفیتهای موجود در حوزههای ارتباطات و فناوری که به برقراری و ارتقای تعاملات در سطح بینالمللی و جهانی شدن صنایع کمک میکند، اهمیت ویژهای دارد.

وی افزود: تجارت همواره از نقش اثرگذاری بر تولید و بهدنبال آن توسعه عملکردی صنایع برخوردار بوده است. هر کشوری دارای مزیت نسبی در تولید کالایی خاص است و میتواند آن را به تولید انبوه برساند. فعالیت و تولید در زنجیره معدن، صنایع معدنی و فولاد نیز جزو مزیتهای نسبی کشور است. این صنایع میتوانند محرک توسعه اقتصادی کشور باشند. برای تحقق این هدف نیازمند افزایش تجارت بینالمللی برای ادامه روند جهانی شدن هستیم.

سعیدیان گفت: با این وجود، نهتنها اهداف یادشده محقق نمیشود، بلکه هر روز موانع جدیدی در مسیر تجارت جهانی صنعتگران ایرانی به وجود میآید. بروز اختلال در شبکه اینترنت، یکی از همین اختلالاتی است که عملا ارتباطات ما را با طرفهای خارجی با محدودیت قابلتوجهی روبهرو کرده است.

وی افزود: فیلتر پیامرسانهای مهم و مطرح دنیا در ایران نیز این تعاملات را بیش از پیش با چالش روبهرو کرده است. صادرکنندگان برای فروش محصولات خود در بازار جهانی باید بسیاری شاخصها را در قالب روزانه چک کنند و همکاریهای لازم را با گمرک انجام دهند. اما در طول بیش از یک ماه گذشته، با بروز اختلال در اینترنت، عملا امکان برقراری تعاملات جهانی از بین رفته است.

سعدیان گفت: علاوه بر این، نگاه طرفهای خارجی نیز با توجه به محدودیتهای موردبحث به ما منفی میشود. کافی است تولیدکننده ایرانی که تحتشرایط تحریمی هم قرار دارد، از پس اجرای یک تعهد خود برنیاید تا خریداران خارجی محصولات خود را از دست بدهد.

وی افزود: متاسفانه این نخستین باری نیست که محدودیتهای اینترنتی و فیلتر بر روند فعالیت صنعتگران ایرانی سایه انداخته است. چنانچه این محدودیتها ادامهدار باشند، دیگر نمیتوان به سادگی از کنار پیامدهای اقتصادی آن گذشت.

این فعال صنعت فولاد تاکید کرد: در طول سالهای گذشته، اقتصاد ایران چالشهای بسیاری داشته است. مشکلاتی که ضربات غیرقابل جبرانی را به صنعت و تولید کشور میزند. با توجه به محدودیتهای یادشده از سیاستگذاران انتظار میرود فشار مضاعفی به بخش تولید تحمیل نکنند. تداوم فروش به منزله ادامهدار بودن تولید و اشتغالزایی در کشور است؛ بنابراین هر نوع آسیبی که تجارت و تولید را هدف قرار دهد، عملا بر زندگی و معیشت مردم اثرگذار میشود.

سعیدیان گفت: البته مشکلات صنعتگران در یک ماه گذشته، تنها به فیلتر پیامرسانها محدود نبوده است. با قطع اینترنت برای حتی چند روز، بخش مهمی از فعالیتهای تولیدکنندگان و تجار به تعویق میافتد. همین عقبماندگی نیز زمینه بروز خطاهای انسانی و خسارات قابلتوجه را فراهم میکند.

وی گفت: علاوه بر این، تعاملات داخلی میان صنایع مختلف، تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران نیز بهشدت دشوار و کند میشود. یا کنترل تعاملات میان بخشهای گوناگون یک واحد تولیدی از کارخانه، شرکت مرکزی و همچنین کارکنان بهشدت دشوار میشود. همین موضوع مشکلات و لطمات غیرقابل جبرانی را به تولید و تولیدکننده تحمیل میکند؛ بنابراین اصلاح این شرایط ضروری بهنظر میرسد.

سخن پایانی

برقراری تعامل سازنده با طرفهای خارجی، رکنی مهم و اثرگذار بر فرآیند تولید بهشمار میرود. در کنار این تعامل، فرصتی برای خرید مواد اولیه، قطعات و تجهیزات صنعتی فراهم خواهد شد و علاوه بر این، امکانی برای رشد تولید و فروش محصولات صنایع به خریداران خارجی و حتی داخلی مهیا میشود؛ بنابراین هر نوع اختلالی در بستر برقراری ارتباط میان صنعتگران داخلی با طرفهای خارجی، آسیبهای غیرقابل جبرانی به تولید تحمیل میکند و از اعتبار عملکردی صنایع میکاهد؛ بنابراین اصلاح شرایط ضروری بهنظر میرسد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l59wr