پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 14260
تاریخ انتشار: 1401/01/21 03:59
مدیرعامل پیشین سایت اصفهان در گفت‌وگو باصمت:

موانع رشد صنعت نمایشگاهی را حذف کنیم

صنعت نمایشگاهی کشور در سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده است. اما مهم‌ترین این چالش‌ها کدام موارد بودند؟

علی یارمحمدیان، مدیرعامل پیشین سایت نمایشگاهی اصفهان معتقد است صنعت نمایشگاهی کشور در سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی روبه‌رو بود و بروز کرونا و تعطیلی‌های اجباری مشکلات فعالان این صنعت را دوچندان کرد.

 به نظر شما، شرایط این صنعت در سال‌ جاری چگونه خواهد بود؟

خوشبختانه با واکسیناسیون گسترده مردم کشور، اطمینان خاطری برای فعالیت‌های اقتصادی به وجود آمد. صنعت نمایشگاهی نیز از این قافله عقب نماند و مردم نیز به‌واسطه همین موضوع نسبت به بی‌خطر بودن فضای نمایشگاهی به اطمینان خاطر رسیدند. به همین دلیل وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ به مراتب بهتر شد و امروزه می‌توان ادعا داشت که بیش از ۵۰ درصد رویدادهای نمایشگاهی در سال گذشته برگزار شدند. این اتفاق گام بزرگ رو به جلو در صنعت نمایشگاهی کشور بود. البته نباید فراموش کرد که بعضی از رویدادها مانند نمایشگاه گردشگری در برخی استان‌ها برگزار نشد و صرفا به برگزاری این رویداد در استان تهران بسنده شد.

با این تفاسیر می‌توان امیدوار بود که صنعت نمایشگاهی، سال ۱۴۰۱ را با مشکلات کمتری پشت‌سر بگذارد؟

به عقیده من، در حال‌حاضر مهم‌ترین مشکل صنعت نمایشگاهی این است که مسئولان و سیاست‌گذاران کشور دید مثبت و جامعی نسبت به اهمیت این صنعت ندارند. این در حالی است که نمایشگاه‌ محل مذاکره، عرضه کالا و خدمات، انعقاد قراردادهای مهم تجاری، خلاقیت، ارائه آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های روز است. در کشور‌های اروپایی ورود به سایت‌های نمایشگاهی به مثابه ورود به قلب بازار آن کشور است. بنابراین ما باید شرایطی را فراهم کنیم که وقتی کسی وارد نمایشگاه تهران می‌شود، بازار ایران را در محلی کوچک پیش‌رو داشته باشد. متاسفانه بسیاری از مسئولان، نمایشگاه‌ها را هم‌راستای فروشگاه‌ها در نظر می‌گیرند. حتی گاهی برخی از مسئولان فرق نمایشگاه و فروشگاه را نمی‌دانند! این مسئله مشکل بزرگی برای فعالان این صنعت و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها به‌شمار می‌رود. با شیوع ویروس کرونا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از سیاست‌گذاران حتی فرق این دو را نیز نمی‌دانند. اگر مسئولان ما با نمایشگاه‌ها و اهمیت آن آشنا شوند و به این منظور مطالعه و تحقیق کنند، رشد صنعت نمایشگاهی کشور تسریع خواهد شد.

مشکلاتی که از آن یاد کردید بیشتر در حوزه‌های مسئولیتی بود. به نظر شما، این صنعت به لحاظ فنی با چه مشکلاتی مواجه است؟

متاسفانه در سطح کشور یا سایت نمایشگاهی استاندارد نداریم یا تعداد آنها بسیار اندک است. سایت‌های نمایشگاهی در کشورهای توسعه‌یافته محل برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای یا جهانی است. به عبارتی می‌توان گفت رویدادهای جهانی یا منطقه‌ای تنها در سایت‌های استاندارد برگزار می‌شوند و این در صورتی است که سایت‌های نمایشگاهی کشور ما به‌روز و استاندارد نیستند.

می‌توان نمونه‌ای برای این نظر ذکر کرد؟

در حال‌حاضر بزرگ‌ترین سایت نمایشگاهی کشور، سایت نمایشگاهی تهران است. این در صورتی است که بیشتر سالن‌های نمایشگاهی این سایت پیش از انقلاب ساخته شده‌اند. اگر بخواهیم سایت نمایشگاهی تهران را با سایت نمایشگاهی کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و حتی چین مقایسه کنیم، به چه نتیجه‌ای دست پیدا خواهیم کرد؟ تا مادامی‌که صنعت نمایشگاهی یک کشور سایت‌های به‌روز و بین‌المللی نداشته باشد، قادر به برگزاری رویدادهای منطقه‌ای و جهانی نخواهد بود.

برخی نیز از تعدد سایت‌های نمایشگاهی کشور به‌عنوان یک چالش یاد می‌کنند. آیا این نظر را قبول دارید؟

درست است. در کشور‌های اروپایی به هیچ عنوان یک نمایشگاه با موضوع مشخص در دو سایت برگزار نمی‌شود؛ یعنی سیاستی در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد که براساس آن، برگزاری رویدادها را منطقه‌بندی کرده‌اند اما در کشور ما به هیچ‌عنوان به این مسئله مهم اهمیت داده نمی‌شود. متاسفانه در کشور، صنعت نمایشگاهی، نه‌تنها برای سازمان توسعه تجارت اولویتی ندارد، بلکه اهمیتی نیز به این حوزه مهم نمی‌دهد.

برای رفع موارد یادشده چه باید کرد؟

در گام نخست باید به این سوال پاسخ دهیم که دید رئیس سازمان توسعه تجارت یا دیگر مسئولان کشور به صنعت نمایشگاهی تا چه اندازه مثبت است؟ مسئولان سازمان توسعه تجارت اعلام کنند برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای و جهانی اولویت چندم آنهاست؟ تمام کشورهای توسعه‌یافته با فروش و صادرات کالاهای خود در بستر برگزاری رویدادهای تجاری به توسعه دست یافتند. چینی‌ها با برگزاری نمایشگاه در اقصی نقاط دنیا موفق شدند کالاهای خود را به سراسر جهان عرضه و بازارهای بین‌المللی را قبضه کنند.

سخن پایانی

بدون شک یکی از دلایل رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته، صنعت نمایشگاهی است؛ بنابراین اگر خواهان رشد و توسعه صادرات و تولید کشور هستیم باید و باید به صنعت نمایشگاهی این مرز و بوم توجه و موانع رشد این صنعت را برطرف کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l57mr