شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 39453
تاریخ انتشار: 1402/02/04 10:37
در سال گذشته رخ داد

خلع ید از ۹۰۰ هکتار زمین صنعتی راکد

در تازه‌ترین خبرها معاون وزیر صمت از خلع ید ۹۰۰ هکتار زمین صنعتی راکد در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ۹۰۰ هکتار زمین را پس گرفتیم که فرآیند قانونی آن طی شده است، این در حالی است که سال گذشته به صورت کلی دو هزار و ۴۰۰ هکتار زمین واگذار شده است.
خلع ید از ۹۰۰ هکتار  زمین صنعتی راکد

علی رسولیان ضمن بیان این مطلب افزود: ۵۱ هزار واحد تولیدی و صنعتی در بخشهای مختلف از جمله شیمیایی، فلزی، مواد غذایی، کانیهای غیرفلزی، نساجی و… در شهرکها و نواحی صنعتی سراسر کشور فعال هستند.

۸۵ سرفصل حمایتی از صنایع کوچک

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در تشریح اقدامات صورت گرفته در شهرکهای صنعتی، گفت: ۸۵۸ شهرک و ناحیه صنعتی فعال و به بهرهبرداری رسیده در سطح کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر در قالب کارکنان و فعالان اقتصادی به صورت مستقیم در این شهرکها و نواحی صنعتی مشغول به کار هستند.  رسولیان، بیان کرد: حرکت به سمت صنایع کوچک و حمایت جدی از این بخشها مانند کشورهای توسعه یافته در دستور کار است، نزدیک به ۹۸ درصد واحدهای مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی کشور کوچک و متوسط هستند و حمایتها در قالب ۸۵ سرفصل حمایتی در حوزههای مختلف از جمله برندینگ، آموزش، تحقیق و توسعه، بازاریابی و.... دنبال میشود. وی با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیندها جهت تسهیل هرچه بیشتر امور، اظهارکرد: صدور مجوزها به صورت الکترونیکی است و تمام تلاش خود را برای حمایت از صنایع کوچک و تسهیل مراحل راهاندازی واحدها و استقرار آنها در شهرکها و نواحی صنعتی به کار میبندیم.

وی همچنین اظهارکرد: ۷۰ هزار واحد صنعتی در کل کشور وجود دارد که ۵۰ هزار از این واحدها در داخل شهرکها و نواحی صنعتی مستقر هستند که ۷۰ درصد از مجموع واحدهای صنعتی کل کشور را شامل میشود.

اتصال سازمان به درگاه مجوزها

رسولیان افزود: این سازمان به درگاه مجوزها متصل شده است، اکنون واگذاریهای زمین به صورت کاملاً الکترونیکی و از طریق مزایده و با انجام ارزیابیهای کیفی لازم انجام میشود. بخش عمدهای از واگذاریهای سال گذشته الکترونیکی بود و نظارتهای ما نیز بر روند انجام کار الکترونیکی میشود. وی افزود: آمار واحدهای تولیدی به بهرهبرداری رسیده در شهرکها و نواحی صنعتی رشد خوبی داشته است، سال گذشته ۲۹۴۲ طرح صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی بهرهبرداری شده و شروع به کار کرده است و ۴۹ هزار نفر در این راستا مشغول به کار شدند. همچنین ۴ هزار و ۹۰۰ طرح تولیدی در مرحله نصب ماشینآلات است که با حمایتهای لازم از جمله استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ امیدواریم هر چه سریعتر در سالی که به نام رشد تولید نامگذاری شده است شروع به کار کنند.

تامین زیرساختها

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تامین زیرساختهای لازم برای فعالیتهای تولیدی، اظهارکرد: تامین برق در دو حوزه زیرساخت برق و همچنین تولید برق دنبال میشود. ۲ هزار مگاوات کسری زیرساخت برق یعنی خطوط انتقال و پست برق داریم. تولید در حال رشد است و نیاز به برق بیشتری داریم که در قالب سفرهای استانی رئیسجمهوری نیز اعتبارات و مصوبات خوبی را در این حوزه گرفتهایم. وی در ادامه بیان کرد: ۹۵ پست برق را با وزارت نیرو مشارکت کردهایم که ۶۰ مورد آن مربوط به سال گذشته بوده است. ۸۵۰ مگاوات برق را سال گذشته به شهرکها و نواحی صنعتی در حوزه زیرساخت اضافه کردهایم که برنامه ما برای سال گذشته در واقع ۸۰۰ مگاوات بوده است.

وی همچنین درباره تامین آب پایدار برای تسهیل هر چه بهتر فعالیتهای صنعتی، اظهارکرد: حرکت ما به سمت استفاده از پساب شهری و انتقال آب است، طی ۲ سال گذشته برای نخستین بار ۲ هزار لیتر بر ثانیه پساب شهری خریداری شده که بخش عمدهای از آن در استانهایی از جمله اصفهان، سمنان، البرز، تهران، مرکزی و.... وارد صنعت شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، اظهارکرد: تصفیه خانههای فاضلاب را نیز به دلیل مسائل زیست محیطی رشد میدهیم، ۱۶۶ مدل تصفیه خانه را بهرهبرداری کردیم. همچنین سال گذشته ۱۲ تصفیهخانه جدید را مورد بهرهبرداری قرار دادیم و ۲۷۰ هزار مترمکعب در شبانه روز بازچرخانی پساب انجام میدهیم.

احیای واحدهای تولیدی راکد

وی، درباره احیای واحدهای تولیدی راکد نیز خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد و تعطیل بهکمک هزار و ۲۰۰ مشاور مستقر در مراکز و کلینیکهای کسبوکار شناسایی شده است، ۴۴ درصد از این واحدها مشکل تامین مالی، ۱۶ درصد مشکل بازار، ۱۱ درصد مشکلات تامین مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشینآلات، ۸ درصد مشکلات زیرساختی، ۲ درصد اختلافات سهامداران و ۹ درصد نیز اختلاف با دیگر دستگاهها داشتهاند. وی بیان کرد: واحدهای راکد داخل شهرکها و نواحی صنعتی در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۸۵۰۰ مورد بوده است که ۱۸ درصد واحدها را شامل میشد، این رقم سال گذشته به ۶۷۰۰ مورد رسیده که ۱۳ درصد کل واحدها را شامل میشود. فسخ و خلع ید ۹۰۰ هکتار زمین صنعتی راکد  رسولیان درباره خلع ید قراردادهای راکد، نیز اظهارکرد: سازمان برای فسخ قرارداد و خلع ید زمینهایی که توسط افراد خریداری شده اما به بهرهبرداری نرسیده و امکان بهرهبرداری نیز وجود ندارد، با جدیت ورود کرد. وی افزود: موضوع فسخ قراردادهای راکد و خلع ید زمینهای راکد در واقع مصوبه دولت است. براساس قانون این زمینها به صورت قانونی به فعالان اقتصادی توانمند با انجام ارزیابی، اهلیتسنجی و امکان سنجی لازم واگذار خواهد شد.

فلسفه ایجاد شهرک صنعتی فراموش شده است

یک فعال اقتصادی از نبود زیرساخت مناسب در شهرکهای صنعتی استان انتقاد کرد و گفت:فلسفه ایجاد شهرکهای صنعتی کاهش هزینه اولیه تولید بود که با تعیین تعرفه گزاف حاملهای انرژی نتیجه ای عکس داد.علیرضا اسدی در گفتوگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: علت ایجاد شهرک صنعتی به دلیل کاهش هزینه اولیه بخش تولید بود تا محصول با کمترین قیمت ممکن به دست مصرف کننده برسد اتفاقی که با تعیین تعرفههای گزاف حاملهای انرژی برای بخش صنعت نتیجهای عکس داشته است.وی کمبود زمین را یکی از مشکلات زیرساختی شهرکهای صنعتی گلستان برشمرد و گفت: کمبود زمین برای واحدهای تولیدی یکی از اصلیترین چالشهاست.وی ضمن یادآوری این نکته که زمین در شمال کشور به صورت معمول از قیمت بالایی برخوردار است، افزود: این مولفه در حسابداری قیمت تمام شده محصول، مثل هزینههای اولیه احداث کارخانه تاثیرگذار است.اسدی با بیان این مطلب که شرکت شهرکهای صنعتی هزینه زمین را از تولیدکننده در ابتدا نمیگیرد، گفت: اما واحدهای تولیدی زمانی که پروانه تولید دریافت کنند، میتوانند پول زمین خود را به قیمت دولتی پرداخت کرده و سند مالکیت خود را بگیرند. اسدی با اشاره به فرسودگی زیرساخت شهرکهای صنعتی گلستان، گفت: شرکت شهرکهای صنعتی استان پس از واگذاری دیگر مسئولیت اجرایی در قبال واحدهای تولیدی ندارند بلکه مسئولیت اجرایی نگهداری زیرساختها نظیر آسفالت، فضای سبز و سطلهای زباله، ایستگاههای پمپاژ آب و ایستگاه تصفیهخانه بر عهده هیئت امنای هر شهرک صنعتی است. این فعال اقتصادی ادامه داد: انتقال حاملهای انرژی مانند آب، برق، گاز، اینترنت و جدول کشی جاده در ابتدا برعهده دولت است که هزینه آن را به صورت اقساطی از واحدهای صنعتی دریافت کند. او اضافه کرد: زمانیکه شرکت صنعتی طراحی میشود تمامی زیرساختهای آن نیز برآورد میشود به عبارتی زمانیکه واحد تولیدی وارد شهرک میشود باید تمامی زیرساختها برایش فراهم باشد.

وی با تاکید بر اینکه حاملهای انرژی در شهرکهای صنعتی گلستان از قبل باید تامین میشد، اظهار کرد: متاسفانه این اقدامات انجام نشده، زیرا شرکت شهرکهای صنعتی در آن زمان نتوانسته زمینهای شهرک را به فروش برساند و اقساط را دریافت کند در نتیجه هزینه زیرساختها در این بین تامین نشده و این مقوله نیمهکاره رها شده است. به گفته وی، دولت باید در این زمینه وارد میشد و به شرکت شهرکهای صنعتی درباره تامین اعتبار در قالب بودجه عمرانی کمک میکرد تا زیرساخت شهرکهای صنعتی استان فراهم و تکمیل میشد.

سخن پایانی

امروزه صنعتی شدن یکی از مهمترین گامها برای توسعه همهجانبه و متوازن کشورهای درحال توسعه محسوب میشود و از آنجایی که برای بسیاری از شهرهای ایران رشد شهرنشینی همراه با رشد صنعتی بوده است احداث صنایع در قالب مجتمعها و شهرکهای صنعتی یکی از مهمترین مؤلفهها برای توسعه پایدار شهرها به شمار میرود. برهمین اساس توسعه شهرکهای صنعتی در دستور کار دولت قرار دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2axq9e