جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 4829
تاریخ انتشار: 1400/08/12 11:45

تامین انرژی ضرورتی برای فولادسازان

تامین انرژی به ضرورتی اساسی در مسیر فعالیت و تداوم تولید فولادسازان بدل شده است.

به گزارش ایراسین، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: میزان تولید فولاد دنیا حدود ۲ میلیارد تن برآورد می‌شود و سهم ایران از این تولید حدود ۳۰ میلیون تن است. البته با توجه به قطعی‌های برق، کاهش تولید این محصول دور از انتظار نیست.

وی افزود: ظرفیت نصب‌شده در این صنعت ۴۰ میلیون تن برآورد می‌شود و ۲۵ درصد از این ظرفیت به دلایل مدیریتی، لجستیکی و‌... خالی است. در گذشته قرار بود شرکت‌های فولادی، سنگ‌آهن خود را از طریق معادن تامین کنند اما واحدهای معدنی از توسعه افقی به سمت توسعه عمودی و در نهایت به سمت فولادسازی رفتند.

سبحانی گفت: مشکل فعلی کوره‌های القایی کمبود خوراک است که اجازه نمی‌دهد خطوط تولید کنترل شوند. از زمانی که ظرفیت تولید فولاد کشور کمتر از ۲۵میلیون تن بود، محدودیت‌های برق و گاز وجود داشته است. بنابراین تحقق نیافتن اهداف توسعه‌ای این صنعت دور از ذهن نیست. در همین حال باید تاکید کرد در خوشبینانه‌ترین حالت سرمایه‌گذاری شرکت‌ها برای تولید برق نیز در ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: میزان تولید فولاد کشور مازاد نیاز داخلی است و صادرات آن ضروری به‌نظر می‌رسد؛ با وجود این، همواره شاهد وضع موانع صادراتی هستیم. صادرات باید تسهیل و برنامه‌ای برای ایجاد ارزش افزوده محصولات گذاشته شود. امروز حساسیت‌هایی روی انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد. براساس آمار موجود، ۴درصد کربن پخش‌شده در اروپا سهم فولاد و ۲۲درصد سهم گازهای گلخانه‌ای برای فولاد است. از این رو، قرار شده اتحادیه اروپا برمبنای میزان کربن منتشرشده برای شرکت‌ها تعرفه تعیین کند. در این صورت برای ایران تعرفه‌های سنگینی درنظر گرفته خواهد شد. بنابراین باید به سمت تولید فولاد پاک حرکت کنیم. امیدواریم در شهرهای صنعتی و بزرگی همچون تهران و اصفهان به الزامالت محیط زیستی توجه شود و واحدهای تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاران به این سمت بروند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aplv2