دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 13077
تاریخ انتشار: 1400/12/21 05:44

آینده مبهم صنعت ماینینگ در ایران

سید مسیح علوی-عضو انجمن بلاک‌چین ایران

در سالی که گذشت چین ممنوعیت‌های گسترده‌ای را برای صنعت استخراج رمزارز خود وضع و دلیل اصلی آن را بحران انرژی در کشور خود اعلام کرد.

 این موضوع سبب شد فعالان صنعت ماینینگ در این کشور به سمت فعالیت در سایر کشورهای مناسب حرکت کنند.

 ایران می‌توانست از این شرایط پیش‌آمده استفاده کند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های داخلی، گوی سبقت را در عرصه رمزارزها از سایر کشورها برباید.

 در این شرایط درآمدهای ارزی ما افزایش پیدا می‌کرد و بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز رفع می‌شد،‌ در حالی که این اتفاق رخ نداد‌ و با سیاست‌های نادرست دولت و نهادهای وابسته به آن مانند وزارت نیرو و وزارت نفت فرصت‌های پیش آمده در سال جاری را از دست دادیم.

 در پی این تغییرات و محدودیت‌ها، امریکا توانست با در اختیار داشتن بیشترین قدرت پردازشی، استخراج و تبادلات تجاری شبکه بیت‌کوین را در اختیار بگیرد و از فرصت‌های پیش آمده نهایت استفاده را ببرد.

 در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، اقتصاد تمام کشورهای جهانی درگیر تورم شد و امریکا توانست با توسعه صنعت استخراج رمزارز خود بر این تورم‌ها غلبه کند.

 در ادامه نیز با فراهم‌سازی بسترهای صحیح، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری و ورود به صنعت ماینینگ کرده و زیرساخت‌های مناسبی اعم از انرژی و تسهیل قوانین و مقررات بر آنها فراهم کرد. حدود چند هفته پیش هم اعلام شد کشور امارات متحده عربی در حال جذب شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و فعال در عرصه استخراج رمز‌ارز در سراسر جهان است.

 ایران نیز بنا بر دلایل متعدد توانایی توسعه فعالیت‌های صنعت ماینینگ را داشته و حتی می‌توانست در این مدت تبدیل به کشوری پیش‌رو در این صنعت شود. اما این اتفاق رخ نداد و هنوز امیدوار نیستیم چنین تغییرات اساسی در ساختارهای مدیریتی نهادهای دولتی ایجاد شود.

 حرکت ایران به سمت توسعه و پیشروی در صنعت ماینینگ در جهان مستلزم تغییر نگرش نهادهای دولتی نسبت به این مسئله است. 

با وجود تمامی تنش‌ها و چالش‌های قانونی و نگاه قهرآمیز نهاد‌های دولتی و قضایی با صنعت استخراج رمز ارز در کشور، فعالان بخش خصوصی همچنان در تلاش هستند تا به فعالیت خود ادامه دهند.

فعالان بخش خصوصی علاقه دارند تا در کشور خود همواره به فعالیت پرداخته و بسترهای آبادی و رشد اقتصادی خاک خود را فراهم کنند.

 به این دلیل است که هنوز سایر کشورها را برای انجام فعالیت خود انتخاب نکرده‌اند. اما با استمرار شرایط فعلی طولی نمی‌کشد تا علاقه و رغبت سرمایه‌گذاران نسبت به فعالیت مانینگ در ایران کاهش یابد.

 ایران از نظر توانایی تخصصی، مالی و دیگر زیرساخت‌های مهم، از سایر کشورهای صنعتی عقب نیست و تنها رویکردهای مانع‌آفرین دولت سبب شده صنعت استخراج رمزارز با نگاه‌های قهری و تند نهادهای دولتی و قضایی مواجه شود.

درباره تامین انرژی هم باید به این نکته اشاره کرد که تراز برق کشور منفی ۱۴ هزار مگاوات است و طبق اعلام وزارت نیرو تا سال ۱۴۲۰ طول می‌کشد چنین کسری برقی جبران شود. 

از این رو، مناسب به نظر نمی‌رسد که فعالیت صنعت استخراج رمز ارز را در گرو رفع مشکلات انرژی کشور قرار دهیم. 

همچنین باید توجه کرد بخش خصوصی فعال در صنعت رمزارز، توانایی ایجاد نیروگاه‌های مناسب نه‌تنها برای تولید برق خود بلکه برق سراسری کشور را دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ab5e3