گشایش در تجارت با هوش مصنوعی
پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفهای DBA
هوش مصنوعی میتواند بازارها را کارآمدتر میکند. معاملات مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند منجر به معاملات سریعتر و کارآمدتر در بازارهای جهانی شود، اما حجم معاملات بالاتر و با نوسانات بیشتر در واقع استرس زیادی برای گردانندگانش دارد.
انتظار میرود رشد جهانی ثابت بماند. موازنه ریسکها به سمت نزولی متمایل شده است، تنشهای ژئوپلتیکی ممکن است شعله ور شود. فوران ناگهانی در نوسانات بازار مالی میتواند شرایط مالی را سخت تر کند.
مشکلات در بخش املاک نیز میتواند با تأثیر خود بر تجارت جهانی، سرریزهای جهانی ایجاد کند و اختلال در روند کاهش تورم میتواند بانکهای مرکزی را از تسهیل سیاستهای پولی بازدارد و چالش هایی را برای سیاستهای مالی و ثبات مالی ایجاد کند.
از آنجایی که محیطهای تجاری بسمت جهانی شدن پیش میروند، با چالشهای چندوجهی از ناکارآمدیهای عملیاتی گرفته تا فرآیندهای پیچیده تصمیمگیری مواجه میشوند. سازگاری مداوم با فناوریهای جدید، تقاضاهای بازار و فشارهای رقابتی برای سازمان ها، در کلاس جهانی ضروری است. حال در این میان، هوش مصنوعی فراتر از یک کلمه به بازارهای جهانی راه یافته است و به ابزاری ضروری برای سازمان هایی تبدیل شده است که به دنبال راهحلهای نوآورانه برای مهمترین مسائل خود هستند.
فن آوریهای نوین جزئی لاینفک برای حل مشکلات تجاری است و در واقع، بسیاری از مدیران بر این باورند که هوش مصنوعی ظرف سه سال شرکت آنها را بطور اساسی متحول خواهد کرد.
استفاده از هوش مصنوعی برای شرکتها مفید است و لازم است که به هوش مصنوعی از دریچه قابلیتهای تجاری نیز به جای فناوریها بیندیشیم.
به طور کلی، هوش مصنوعی میتواند از سه نیاز مهم تجاری: خودکار کردن فرآیندهای تجاری، بهدست آوردن دیدگاه و چشم انداز آتی تجاری از طریق تجزیه و تحلیل داده ها، و تعامل با مشتریان و همچنین کارمندان و همکاران و در واقع ایجاد روشی برای تعاملات انسانی در سازمانهای تجاری، پشتیبانی کند.
کسبوکارها اغلب برای چالشهایی مانند تراکم دادهها، تصمیمگیری نا متناسب، ناکارآمدی در تخصیص منابع و نیاز به تغییر استراتژی در زمانها و «آن»های بحرانی که در مسیر پروژه پیش میآیند، به کمک نیاز دارند. این نقاط دردناک میتوانند مانع پیشرفت و به خطر افتادن موفقیت کلی یک شرکت شوند و بدین ترتیب است که هوش مصنوعی این چالشها را کاهش میدهد و کسب و کارها را به موفقیت سوق میدهد.
هوش مصنوعی با خودکارکردن وظایف، تجزیه و تحلیل دادهها و افزایش پِلنهای تصمیمگیری، عملیات تجاری را متحول میکند.
از خودکارسازی فرآیندهای تکراری و بهینهسازی زنجیرههای تأمین تا پیشبینی نیازهای بهموقع برای تعمیر و نگهداری دستگاهای صنعتی و ارائه تجربیات شخصیسازی شده مشتریهای کسب و کار مان، کارایی و اثربخشی عملیاتی را افزایش میدهد.
این نقش محوری در پشتیبانی، صنایع و تجارت را تقویت میکند. قابلیتهای مستمر هوش مصنوعی، در دستیابی به بهرهوری بالا، صرفهجویی در هزینه، و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها پیشبرد امور را برای نیل به اهداف تسهیل میکند.
پیادهسازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف و تجارت جهانی، ابعاد بسیاری دارد و جالب اینکه نظرسنجی از ۲۵۰ مدیر اجرایی که با استفاده از فناوری نوین هوش مصنوعی در تجارت آشنا هستند نشان میدهد که سه چهارم آنها معتقدند هوش مصنوعی ظرف سه سال شرکتهایشان را تغییر خواهد داد و این نباید تعجب آور باشد که در مورد اکثریت فناوریهای جدید، هیاهوی پیرامون هوش مصنوعی بسیار قدرتمند بوده است.
بهطور کلی مدیران کسب و کار ظرفیت رو به رشد هوش مصنوعی را کشف کردهاند و قصد دارند سرمایهگذاری خود را در این فناوری در سال ۲۰۲۴ گسترش دهند و این تصور را دارند که بکارگیری هوش مصنوعی به اتخاذ تصمیمات استراتژیک آگاهانه قدرت میدهد. انتظار میرود بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۹۶ میلیارد دلار برسد. کسب و کارهای مدرن از هوش مصنوعی در عملیات صنعتی و تجارت جهانی به طرق مختلف بهره میبرند. از خودکارسازی فناوری اطلاعات و کسب و کار گرفته تا افزایش خدمات مشتری و رسیدگی به مسائل پرتکرار، فرصتی برای رشد شرکت هاست و امور را بهطرز مقرون به صرفهای پیش خواهد بُرد.
تحقیقات مککینزی نشان میدهد که همه صنایع انتظار دارند در آینده نزدیک سرمایهگذاری زیادی روی هوش مصنوعی داشته باشند وهمین تحقیقات نشان میدهد که هوش مصنوعی به کسبوکارها کمک میکند تا هزینههای خود را کاهش دهند و درآمد خود را افزایش دهند. کسبوکارها میتوانند از هوش مصنوعی برای تسریع در امور تجاری خود با شناسایی روندها، پیشبینی نتایج آینده، و بهینهسازی عملیات از طریق تجزیه و تحلیل دادهها بهرهوری را افزایش میدهند و زمان توسعه را کاهش میدهند. تحقیقات بازار و تقسیمبندی مخاطبان هدف از کوچکترین نمونههای بارز بکارگیری هوش مصنوعی است. و با پیشرفت هوش مصنوعی، احتمالاً در جنبههای بیشتری از عملیات تجاری به رشد کسب و کارها میانجامد.