سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
کد خبر: 16445
تاریخ انتشار: 1401/02/27 00:45

کتاب ملت عشق؛ روایتی نو و متفاوت از عشق

عشق، مفهومی عمیق و پرمعنا است که همه ما حداقل یک بار در زندگی با آن درگیر شده‌ایم. این مفهوم همیشه در طول زمان توجه شاعران، نویسندگان و هنرمندان را به خود جلب کرده است و همه آن‌ها به روش خاص خود آن را تعریف کرده و در آثارشان به تصویر کشیده‌اند.

 مفهوم عشق نه تنها هرگز کهنه نمی‌شود، بلکه همیشه تازگی خواهد داشت. کتاب ملت عشق، روایتی نو و متفاوت از عشق است که ما را با مولانا جلال‌الدین بلخی همراه می‌کند و حکایتی متفاوت از عشق و متعلقات آن را به ما ارائه می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا دریابید که چرا خواندن این کتاب برای هر کسی که عاشق است، ضروری می‌باشد.

کتاب ملت عشق

مقدمه‌ای بر کتاب ملت عشق

ملت عشق ترکیبی از دو روایت درهم تنیده است؛ یکی از این دو روایت در دوران معاصر حول محور زنی خانه‌دار به نام اِلا اتفاق می‌افتد. داستان او، داستان عشق و امید از دست رفته است تا زمانی که می‌بیند به خاطر کتابی که باید به عنوان ویراستار بخواند و بررسی کند، شخصیتش دستخوش تغییراتی شده است. روایت دوم، داستان کتاب «کفر شیرین» در قرن سیزدهم را بیان می‌کند که زندگی و روابط شمس تبریزی و مولانا را به تصویر می‌کشد.

در ادامه داستان، الا مجذوب داستانی می‌شود که هم‌اکنون می‌خواند و تصمیم می‌گیرد از فلسفه چهل قانون عشق (نام دیگر کتاب ملت عشق) که توسط شمس تبریزی وضع شده بود، درس بگیرد.

او در نهایت به این باور می‌رسد که قرار است رابطه و زندگی او توسط نویسنده کتاب (عزیز زهرا) تغییر یابد؛ همانطور که زندگی مولانا توسط شمس تبریزی تغییر کرد.

داستان اِلا و عزیز

الا روبنشتاین، یک زن خانه‌دار چهل ساله ناراضی با شوهری خیانتکار و سه فرزند است. با گذشت زمان، او نسبت به زندگی دردناک خود کرخت شده و عشق و امید را رها کرده است. او به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهد، خود را با کارهای خانه مشغول کرده و از درگیری اجتناب می‌کند.

الا که چندین سال خانه‌دار بوده است، سرانجام زندگی‌اش تغییر می‌کند و باید کتابی به نام «کفر شیرین» را به عنوان بخشی از تعهدات شغلی جدیدش به‌عنوان منتقد ادبی، ویراستاری کند. از زمانی که او اولین جمله را خواند، کتاب او را مسحور خود کرد. الا با یک سری گفتگوهای صمیمانه از طریق ایمیل با نویسنده کتاب یعنی عزیز زهرا، اولین جرقه‌های ایجاد تحول در زندگی خود را می‌زند و داستان کتاب ملت عشق از همینجا آغاز می‌شود.

«هر عشق و دوستی واقعی، داستان دگرگونی غیرمنتظره‌ای است. اگر قبل و بعد از دوست داشتنمان همان آدم باشیم، به این معنی است که به اندازه کافی دوست نداشته‌ایم.»

داستان شمس و مولانا

داستان کتاب «کفر شیرین» که در قرن هفتم هجری اتفاق می‌افتد، سفر یک جفت نسبتاً مشهور یعنی شمس تبریزی و مولانا را به تصویر می‌کشد.

شمس تبریزی، درویشی سرگردان و یک صوفی کامل، چهل قاعده عشقی را که به شیفتگان صوفی القا می‌کند، به تصویر می‌کشد. او به واسطه موهبتی که دارد، آینده را می‌بیند و مرگ خود را پیش‌بینی می‌کند. او تصمیم می‌گیرد خرد خود را به کسی هم‌تراز با خودش، شخصی به همان اندازه روح‌پرور و عاشق، منتقل نماید.

شمس تمام راه را تا بغداد طی می‌کند تا مولانا، یک روحانی با روحی ناآرام را بیابد. او در جریان انتقال دانش خود با نفرت و ناامیدی از سوی سایر مردم، به ویژه خانواده مولانا مواجه می‌شود. شمس با وجود همه ناملایمات و خطرات، راه نور و عشق را به مولانا نشان می‌دهد. بدین ترتیب مولانا را در مسیر تبدیل شدن به یکی از مشهورترین صوفی‌ها و شاعران تمام دوران‌ها همراهی می‌کند.

«اگر قبل و بعد از دوست داشتنمان همان آدم باشیم، به این معنی است که به اندازه کافی دوست نداشته‌ایم.»

کتاب ملت عشق به چه مسائلی می‌پردازد؟

الیف شافاک، نویسنده کتاب ملت عشق که خود یک فمینیست سرسخت است، اطمینان حاصل می‌کند که شخصیت‌های زن او قوی و جذاب هستند. روایت شمس و مولانا در قرن هفتم نیز ما را نه فقط با دیدگاه شمس تبریزی، بلکه با دیدگاه‌های مختلف مردم اطراف از جذامی کنار جاده گرفته تا یا کارآموز آماتور در مکتب‌خانه، آشنا می‌کند.

دانلود کتاب ملت عشق

شباهت‌های نمادینی بین روایتی که در قرن هفتم اتفاق می‌افتد و آنچه در زمان حال رخ می‌دهد وجود دارد: دوران آشفتگی اجتماعی، اختلاف نظر مردم در مورد اعتقادات مذهبی دیگران، ارتباط چهل قانون با سن قهرمان داستان (و اینکه چرا این بهترین دوره زندگی اوست)، قلب ناآرام و عاشق مولانا (همانند الا)، چراغ هدایتی که شمس به مولانا و عزیز به الا نشان می‌دهد و نتایج مهم این شباهت‌ها که با دانلود کتاب ملت عشق می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. داستان الا احتمالاً در این میان ضعیف‌تر است، زیرا تنها افکار او را بیان می‌کند و به سایر افرادی که در زندگی او وجود دارند نمی‌پردازد.

گزیده‌ای از کتاب ملت عشق: ۴۰ قانون عشق

  • قانون ۱: «نحوه مشاهده خدا توسط ما، بازتاب مستقیمی از نحوه مشاهده خودمان است.»

آیا خدا "مهربان" است یا "انتقام‌جوی توانا"؟ پائولو کوئیلو می‌گوید: «فراموش می‌کنیم که دنیا تصویری است از آنچه ما می‌خواهیم باشد.»

  • قانون ۲: «مسیر رسیدن به حقیقت کار قلب است، نه کار عقل. قلب را راهنمای اصلی خود قرار دهید، نه عقلتان را.»

منطق و دانش مهم هستند، اما باید در را برای غریزه، الهام، بینش و چیزهای غیرمنتظره باز نگه دارند.

  • قانون ۳: «شما می‌توانید خدا را در هر چیز و هر شخص در این جهان مطالعه کنید، زیرا خدا در مسجد، کنیسه یا کلیسا محبوس نیست.»

خداوند یا ذات الهی در مخلوقاتش به ویژه در انسان تجلی می‌یابد.

  • قانون ۴: «عقل و عشق از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. عقل مردم را گره می‌زند، اما عشق همه گره‌ها را از بین می‌برد.»

اندیشه محتاطانه و خاص است، در حالی که عشق خودانگیخته و نامتناهی است و از آمیختگی آن‌ها به چیزی می‌رسیم که با هیچ کدام به تنهایی نمی‌توان به آن رسید.

  • قانون ۵: «بیشتر مشکلات جهان از اشتباهات زبانی و سوءتفاهم‌های ساده ناشی می‌شوند. هرگز تنها به ظاهر کلمات نگاه نکنید.»

آنچه که با کلمات نمی‌توان بیان کرد، تنها در سکوت قابل درک است. هر چه کمتر صحبت کنید، سریع‌تر به بلوغ خواهید رسید.

با دانلود کتاب ملت عشق، زندگی خود را زیر و رو کنید

الیف شافاک در کتاب ملت عشق، تعادل را بین منطق ذهن و احساسات قلب ایجاد می‌کند و روایت‌های داستانی و تاریخی را در هم می‌آمیزد تا معضلاتی را که همه انسان‌ها در جستجوی معنا و رهایی از درد با آن‌ها روبرو هستند، آشکار کند. با دانلود کتاب ملت عشق از سایت افکار مثبت، شما نیز می‌توانید زندگی خود را دستخوش تحول کنید. برای دانلود این کتاب و مشاهده آرشیو عظیمی از سایر کتاب‌های محبوب و پرفروش، می‌توانید سری به آدرس اینترنتی https://afkarmosbat.org بزنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqkbl