جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 39139
نویسنده: آیدا فریدی
تاریخ انتشار: 1402/01/28 10:25

شیدایی وطنی در گیشه نوروزی مجلات


 

: در میان این اوراق که با شمایل مجلات وزین بر روی گیشه کیوسکهای مطبوعاتی قرار گرفته آنچه بیش از همه به چشم و گوش میخورد چهره و صدای مفاخر و مردمان سرزمینی است که به جای پاشیدن مشتی خاک بر سر روی فرهنگ، خاک را از چهره غبارگرفته وطن کنار میزنند تا بیرون بیاید آنچه دیگر دیده نمیشود. ما نام تلاش آنها که در کارزار مطبوعات در این مسیر تلاش میکنند را شیدایی وطنی میگذاریم. صمت دراین  نوشتار، مجلات نوروزی منتشر شده در حوزه ادب، هنر، اندیشه و جامعه را معرفی کردهاست.

دقت در انتخاب تیتر و عکس جلد مجلات بیش از هر چیز تلاشی است مکتوب برای حفظ میراث و مفاخر فرهنگی و به دنبال آن عشق به سرزمین. از جلد و تصویر و تیتر که بگذریم رشد نرخ مجلات توجه را جلب میکند. اگر از آن دسته افرادی باشید که هر ماه مبلغی را به خرید یک یا دو مجله اختصاص میدهید، این روزها ممکن است نرخ روی جلد مجلات شما را از خرید مجله محبوبتان منصرف کند، اگرچه برخی از آنها امکان خوانش مقالات منتشر شده را در کانالهای تلگرامی خود مهیا میکنند اما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که ترجیح دهید آرشیوی از شمارگان کامل مجله محبوبتان را در دسترس داشته باشید. اگر مقالات مرتبط با رشته تحصیلی شما و حوزه مطالعاتی و علاقهمندی شما باشد به طور قطع مجله موردنظرتان را تهیه و آرشیو میکنید.  شاید مجبور باشید از خرید برخی انصراف دهید و یا بودجه بیشتری را در ماه به خرید مجله محبوبتان اختصاص دهید. گزینه آخر مربوط میشود به درجه اهمیت محتوای مجلهای که مخاطبش هستید.

وزن دنیا

در آخرین شماره ماهنامه وزن دنیا، که در اسفند ۱۴۰۱ منتشر شده است، سایه اقتصادینیا، منتقد ادبی و پژوهشگر ادبیات فارسی و ویراستار که دیدگاههای ادبیاش درباره مسائل ادب و زبان جریانات مهمی به راه انداخته است در میزگردی با عنوان «وطن عاطفی، ایران سیاسی» دربارۀ مفهوم وطن در شعر معاصر فارسی و تنوع آن در دورههای مختلف تاریخ معاصر گفته است. پیدایش مفهوم هویت ملی در شعر، پرداخت شاعرانۀ آن در دیوان معاصران از بهار و عشقی گرفته تا اخوان و براهنی، و ظهور تعابیر نو از وطن و درکی جدید از «ایران» در شعر بهدنبال تحولات اجتماعی از مواضع این میزگرد منتشرشده در این شماره مجله وزن دنیا است. ماهنامه وزن دنیا به نرخ ۱۰۰ هزار تومان از کیوسکهای مطبوعاتی، کتابفروشیها، طاقچه و فیدیبو قابل خریداری است.

تجربه

در شماره نوروزی ماهنامه تجربه و در پرونده‌‌ای که به مناسبت صد سالگی ترانه «افسانه» فراهم شده و مزین به نام نیماست، با صادق طالبینژاد درباره صحت و اصالت نام «علی اسفندیاری» گفتوگو شده است. در این شماره با استناد به مدارک هویتی، سوابق خانوادگی و شجرهنامه خانواده اسفندیاری، سیر تغییر نام نیما از علی اسفندیاری تا نیما یوشیج بررسی شده است.

گفتوگوی ویژه با حسین علیزاده درباره دیروز و امروزِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان اصلیِ «خیلی چیزها را از بین بردند، جز نسلی که کانون به وجود آورد» بهانهای برای تصویر جلد این شماره ماهنامه تجربه است. ماهنامه تجربه با نرخ ۹۰ هزار تومان منتشر شده است.

بخارا

یکصد و پنجاه و پنجمین شماره مجله بخارا با بخش ویژه جشننامه پری صابری در ۴۴۸ صفحه و با نرخ ۱۵۰ هزار تومان با عنوان شماره نوروزی فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر شده و در کتابفروشیها و دکههای روزنامهفروشی در دسترس است. بخش جشننامه پری صابری شامل نوشتههایی از ژاله آموزگار، خسرو خورشیدی، امید روحانی، محمد حاتمی، مریم محمدی و منصوره علییاری است. سالهای اخیر نقطه عطفی در زندگی زنان ایرانی بوده است. حضور گسترده زنان در عرصههای مختلف به ویژه در هنر و ادبیات قابل قیاس با گذشته نیست. پری صابری یکی از چهرههای موثر در تئاتر ایران از دهه چهل تاکنون با آثاری که خلق کردند وجهی دیگر از توانایی زنان ایرانی در عرصه هنر به ویژه هنر تئاتر است.

زنان امروز

«زنان امروز» مجلهای تخصصی در حوزۀ مسائل زنان و از پرفروشترین مجلات ایران است که از خرداد ۱۳۹۳ در حال انتشار است. این نشریه مسائل و مشکلات زنان ایران را در حوزههای اجتماعی، فرهنگی، علمی، ادبی و هنری، به منظور اطلاعرسانی و توانمندسازی آنان و حساسسازی جامعه، برنامهریزان و تصمیمسازان نسبت به مسائل زنان منعکس میکند. مطالب تخصصی در حوزۀ زنان، گفتوگو با متخصصان این عرصه و گزارش رویدادهای مرتبط، محتوای این نشریه را هم در نسخۀ چاپی، سایت و شبکههای اجتماعی آن تشکیل میدهد. مجله زنان امروز با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در حال انتشار است.  «زنان امروز» با تیراژی قابل توجه در سراسر کشور توزیع میشود. این نشریه ابزاری است برای ارتباط با زنان ایران که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند و مباحث نظری و راهکارهای تخصصی و کاربردی آن دستمایه تصمیمسازیها در  حوزهی زنان است. مجلۀ «زنان امروز» از قدیمیترین نشریات بعد از انقلاب است که بر اصلاح یا تغییر قوانین مدنی مربوط به زنان و خانواده تأثیرگذار بوده است.

سیاستنامه

شماره بیست و پنجم و نوروزی فصلنامه سیاستنامه به سردبیری حامد زارع و به نرخ ۱۰۰ هزار تومان در کیوسکهای مطبوعاتی و کتابفروشیها در دسترس است. این شماره مانند چند شماره گذشته با خبرنامه آغاز میشود. بخشی که در آن به بررسی مهمترین رویدادهای حقوق و علوم سیاسی ایران پرداخته میشود. پس از آن حامد زارع سردبیر مجله در سرمقاله خود با عنوان «شبح مارکس در شب ایران» به این پرسش پرداخته که آیا هر نوع انقلابی را باید انقلابی سوسیالیستی به شمار آورد یا خیر؟ مفصلترین بخش مجله سیاستنامه داستان جلد است که همانطور که به محمدعلی فروغی اختصاص داده شده است. در این بخش مطالب متنوعی درباره زمانه و زندگی و اندیشه فروغی منتشر شده که از جمله آنها میتوان به «خردورزانه، سازنده و رهاننده» نوشته مختار نوری، «فلسفهنویس متجدد» نوشته مالک شجاعی، «نماد فر ایرانی» نوشته مالک شجاعی، «آغاز و پایان بازخوانی غرب» نوشته امیر برهان، «خرد و میانهروی در قانونگذاری» نوشته ناصر سلطانی، «گذار از قدیم به جدید در حقوق» نوشته رضا یعقوبی و «تدوین نظریه دولت با اساس» نوشته نوید شیدایی اشاره کرد. بخش روایت این شماره سیاست‌‌نامه سومین بخش تازهای است که به سیاستنامه نوروزی افزوده شده است. در این بخش یادداشت بلندی درباره زندگی باربارا تاکمن نویسنده داستانهای تاریخی به قلم میلاد حسینی، خاطره جالبی از موسی اکرمی درباره دیدارش با فاطمه پهلوی و همچنین ترجمه نامههای عاشقانه هایدگر به آرنت آورده شده است.

ترجمان علوم انسانی

بیست و ششمین شماره فصلنامه ترجمان علوم انسانی با نرخ ۱۴۰ هزار تومان با جلدی مرتبط با مشکلات زیستی نوجوانان و تیتر «نوجوانان هیولا نیستند» منتشر شده است.  ترجمان علوم انسانی به واسطه ترجمه بهترین و جدیدترین مطالب نشریات عمومی انگلیسیزبان در حوزه علوم انسانی در قالب «نوشتار»، «بررسی کتاب» و «گفتوگو» خود را در میان دیگر مجلات متمایز کرده است. مطالعات فرهنگی، مطالعات شهری، فرهنگ و فلسفه انضمامی و البته انسان قرن ۲۱ و عادات و تجربه زیستهاش موضوع اصلی مجله است. برخی مقالات ترجمان را میتوانید به صورت صوتی از کانال تلگرامی ترجمان و یا پادکست آن دنبال کنید. کتابهای صوتی و الکترونیکی ترجمان را میتوانید از سایت و اپلیکیشن طاقچه بشنوید.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ozgwg