جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 9998
تاریخ انتشار: 1400/10/15 12:27
خطر بازگشت محدودیت‌های کرونایی

فعالیت ۹ گروه شغلی مشروط شد

واریانت اُمیکرون به‌سرعت برق و باد در حال گسترش است. همزمان با به‌صدا در آمدن زنگ خطر شیوع انفجاری اُمیکرون، نرم‌افزار ماسک نیز معیار رنگ‌بندی کرونایی براساس شاخص بستری را تغییر داد.

در رنگ‌بندی فوق‌العاده اُمیکرون، حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به اُمیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد. متخصصان اپیدمیولوژیست هشدار می‌دهند فورانی که اپیدمی با واریانت اُمیکرون به‌دنبال خواهد داشت، نگران‌کننده است، این در حالی است که اتاق اصناف ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای ۵ شرط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای فعالیت ۹ رسته شغلی را صادر کرد.

اتاق اصناف ایران اطلاعیه‌ای با موضوع ۵ شرط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای فعالیت ۹ رسته شغلی صادر کرد.

بنا بر این اطلاعیه و به‌موجب مصوبه جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با هدف ایجاد هماهنگی در اجرای موثر طرح مدیریت هوشمند بیماری کووید ۱۹ در بستر سکوی بیماری‌های همه‌گیر (سامانه امید)، فعالیت واحدهای صنفی و مشاغل زیر که میزبان مشتری در محل هستند، مشروط به رعایت ۵ شرط ذیل شد.

۱- مراتب تزریق دو دوز واکسن صاحبان مشاغل، کارفرمایان، کارکنان، مشتریان مربوط و نیز قرار نداشتن آنان در دوره قرنطینه و درمان بیماری کرونا، در سامانه «امید» ثبت شود. مشاغل مشمول رعایت این مصوبه عبارتند از مراکز سرو غذا در محل از قبیل رستوران، چایخانه، قهوه‌خانه، کافی‌شاپ، فست‌فود، تالار پذیرایی و باغ‌تالار، استادیوم‌های ورزشی، باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده، استخرهای شنای سرپوشیده، پارک‌های تفریحی آبی، شهربازی و مراکز تفریحی (مسقف)، پاساژ، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کلیه مراکز اقامتی از قبیل هتل، متل، مسافرخانه، بوم‌گردی، تورهای گردشگری، بانک‌ها و موسسات خدمات مالی، کارگزاری‌های بورس، دفاتر پیشخوان دولت، پلیس +۱۰، دفاتر خدمات تلفن همراه، دفاتر ارائه خدمات قضایی و مراکز مشابه، سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی

۲- اخذ QR کد از سامانه و نصب آن در ورودی کلیه واحدها و فعالیت‌های صنفی، به‌نحوی که توسط خدمت‌گیرنده قابل رویت و اسکن باشد، الزامی است. تشکل‌های صنفی مربوط موظفند علاوه بر پیگیری این موضوع، بر چگونگی کنترل برخط تزریق واکسن و در وضعیت قرنطینه و بیمار نبودن مراجعان و مشتریان از طریق سامانه، توسط متصدیان واحدها و فعالیت‌های صنفی نظارت کنند.

۳- خدمت‌گیرندگان موظفند QR پروفایل شهروندی خود را از سامانه اخذ و در تلفن همراه خود ذخیره و قبل از ورود به محل واحدها و فعالیت‌های صنفی، آن را به متصدیان مربوط ارائه کنند.

۴- خدمت‌گیرندگانی که مراتب تزریق واکسن به آنها در سامانه ثبت نشده یا در وضعیت قرنطینه و تحت درمان بیماری کرونا باشند، نمی‌توانند در محل واحدها و فعالیت‌های صنفی حضور داشته باشند.

۵- اتاق‌های اصناف و سایر تشکل‌های صنفی حسب مورد موظفند ضمن نظارت موثر بر چگونگی رعایت الزامات مربوط در حوزه عملکرد واحدها و فعالیت‌های صنفی، نسبت به آن دسته از واحدها و فعالیت‌های صنفی ذی‌ربط که الزامات مقرر را نقض کرده‌اند، در چارچوب سازکارهای اجرایی تعیین شده اقدام کنند. براساس این مصوبه در مرحله نخست اخطار کتبی پلمب به واحد و فعالیت صنفی متخلف ارسال و در سامانه نیز درج می‌شود. در گام بعد در صورت ادامه روند درخواست مسدود شدن پوز بانکی واحد و فعالیت صنفی متخلف به مدت ۲ هفته از طریق سامانه ارائه خواهد شد. در مرحله سوم نیز واحد صنفی متخلف برای ۳۱ روز پلمب و گزارش منع فعالیت در سامانه درج خواهد شد. 

محدودیت‌ها اعمال شود

در همین حال باتوجه به شیوع واریانت جدید کرونا برخی بر بازگشت محدودیت‌ها با هدف کنترل شرایط بیماری تاکید دارند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تا ۲ هفته دیگر اُمیکرون تبدیل به سویه غالب کرونا در کشورمان می‌شود، گفت: دولت باید برای جلوگیری از انتشار این ویروس اقدامات لازم را انجام دهد تا تبدیل به مشکل بغرنج نشود؛ از جمله آن بازگشت دورکاری است.

همایون سامه‌یح‌ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه واکسن‌های موجود در مقابل اُمیکرون کارآیی آنچنانی ندارند؛ البته شرکت برکت می‌تواند واکسنی برای مقابله با اُمیکرون تولید کند و چنین توانایی را دارد. امیدواریم برکت با سرعت عمل وارد شده و واکسنی برای مقابله با اُمیکرون تولید کند.

این عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با تاکید بر لزوم پروتکل‌های بهداشتی گفت: مردم باید از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. درست است که اکنون در کشورمان هیچ شهری از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار ندارد اما اُمیکرون تبدیل به سویه غالب می‌شود و این اجتناب‌ناپذیر است.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پایان گفت: لازم است دولت محدودیت‌ها را دوباره اعمال کند که از جمله آن برگشت دورکاری و بستن پاساژها و رستوران‌ها و جلوگیری از انجام تجمعات و یک قرنطینه کامل است. حتی باوجود اینکه موافق تدریس مجازی نیستم، معتقدم در این شرایط باید از حضور دانش‌آموزان در مدارس جلوگیری کرد و آموزش‌ها حضوری نباشد.

خطر تعطیلی دوباره هتل‌ها

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی گفت: اگر سویه اُمیکرون شدیدتر و محدودیت‌ها دوباره اعمال شود و سفرها افت کند، ممکن است هتل‌هایی هم که بازگشایی شده، دوباره به تعطیلی کشیده شود.

مرجان شاه‌ولایتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مهم‌ترین آیتم کنترل بازرسان ما در بازدید و کنترل پروتکل‌ها، واکسیناسیون کارکنان هتل‌هاست؛ بنابراین موضوع واکسیناسیون در واحدهای هتلی بسیار اهمیت دارد و حتما کنترل می‌شود که تمام پرسنل واکسن خود را تزریق کرده باشند. شاه‌ولایتی با اشاره با آغاز شیوع اُمیکرون و احتمال اعمال مجدد محدودیت‌ها خاطرنشان کرد: اگر بیشترین تمرکز خود را بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌ها قرار دهیم، می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم، اما اگر محدودیت‌ها دوباره اعمال شود، زندگی مردم به لحاظ اقتصادی فلج خواهد شد. وضعیت اقتصادی مردم به‌گونه‌ای نیست که توان تعطیلی مجدد را داشته باشند. آنقدر وضعیت اقتصادی مردم شکننده شده که در حال ‌حاضر تمام مردم به سختی کسب‌وکار خود را اداره می‌کنند.

وی اضافه کرد: در ۲ سال اخیر با شیوع کرونا در دنیا صنعت هتلداری بیشترین آسیب‌ها را متحمل شد و بیشترین محدویت‌ها نیز روی واحدهای گردشگری اعمال شده است. نخستین چیزی که همیشه محدود شده، سفر بوده و هتل‌ها نیز همیشه در این زمینه همراهی کرده‌اند. البته باتوجه به اینکه اُمیکرون خطرپذیری پایین‌تری دارد، در صورت رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی جریان زندگی مردم قطع نخواهد شد که به لحاظ اقتصادی بهترین تصمیم ممکن است.

سونامی اُمیکرون و دلتا 

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز هشدار داده ترکیب سویه اُمیکرون و دلتا مانند یک سونامی جهان را در بر خواهد گرفت. به گزارش ایمنا، به‌گفته محققان، افزایش سرعت ابتلا به گونه‌های جدید ویروس کرونا به این معنا است که باید سرعت فرآیند تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن‌های کرونا افزایش یابد؛ بنابراین سازمان جهانی بهداشت (WHO) از کشورهای ثروتمند درخواست کرده به نابرابری در دسترسی به واکسن در جهان پایان دهند.

باتوجه به آمار ارائه‌شده، گونه اُمیکرون به‌سرعت در اروپا و امریکا در حال گسترش است و در یک هفته گذشته میزان ابتلا به کرونا در امریکا ۳۰ درصد و در اروپا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

پژوهشگران معتقدند از آنجایی که میزان انتقال‌پذیری گونه اُمیکرون بسیار بالاست و همزمان با گونه دلتا شیوع یافته، باعث بروز سونامی موارد کووید -۱۹ در جهان خواهد شد؛ بنابراین فشار زیادی بر کادر درمان و سیستم‌های بهداشتی وارد می‌شود.

سخن پایانی

این گزاره که اُمیکرون مثل آتشفشانی است که در کمتر از ۱۵ روز طغیان خواهد کرد، شرایط اپیدمی کووید ۱۹ را باوجود روند کاهشی آمار‌های ابتلا و فوتی در ایران بسیار شکننده کرده است. ۲۸ آذر نخستین مورد ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در ایران تایید شد و حالا با گذشت حدود ۲ هفته از ورود آن به کشور تعداد مبتلایان قطعی به اُمیکرون ۲۶ برابر شده است. شیوع انفجاری و غیر قابل گریز سویه جدید اُمیکرون خطرآفرینی پیک جدید کرونا را محتمل‌تر کرده است. احمد وحیدی، وزیر کشور تاکید کرد: در صورت رشد قابل‌توجه این سویه مجبور به اعمال محدودیت‌های جدید هستیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/278kv3