جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 106745
تاریخ انتشار: 1402/12/14 06:28

لجبازی ایرلاین‌ها برای قیمت‌گذاری بلیت ادامه دارد

درحالی که بیش از چندین هفته از وعده رییس سازمان هواپیمایی کشوری برای برخورد با ایرلاین‌های متخلف می‌گذرد؛ اما همچنان برخی شرکت‌های هواپیمایی به گرانفروشی خود ادامه می‌دهند.
لجبازی ایرلاین‌ها برای قیمت‌گذاری بلیت ادامه دارد

درحالی که بیش از چندین هفته از وعده رییس سازمان هواپیمایی کشوری برای برخورد با ایرلاین‌های متخلف می‌گذرد؛ اما همچنان برخی شرکت‌های هواپیمایی به گرانفروشی خود ادامه می‌دهند. از دی‌ سال جاری شاهد شیوه جدید افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها هستیم به طوری که ایرلاین‌ها به صورت کاملا خودسرانه قیمت بلیت را افزایش دادند اما به دلیل اینکه با مخالفت مسؤولان سازمان هواپیمایی و تعزیرات مواجه شدند بلیت‌های عرضه شده را به یک باره کنسل کرده و هواپیمای جایگزین هم برای مسیرهای پروازی که برایش بلیت فروخته‌اند قرار نمی‌دهند.وقتی به سایت‌های فروش بلیت مراجعه می‌کنیم با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت در برخی از مسیرهای پروازی مواجه می‌شویم این موضوع موجب شده است تا شرکت‌های هواپیمایی به دنبال خواسته خود که همان افزایش قیمت بلیت است باشند حتی به قیمت کنسل کردن مسیر پروازی که برایش بلیت فروخته شده است. ایرلاین‌ها با انجام چنین روش‌هایی در برابر قانون مقاومت می‌کنند که چنین روشی موجب سوداگری و رواج عرضه بلیت با قیمت نامتعارف در بازار می‌شود.البته ناگفته نماند اخیر تعداد پروازهای کنسلی و تأخیری بیش‌از ۲ ساعت روزبه روز در حال افزایش است؛ در حالی که ۱۱ اسفند مسافر شرکت هوایی وارش از مبدا تهران به مقصد نجف با شماره پرواز ۶۸۱۳ ضمن شکایت از وضعیت عرضه بلیت و برقراری پروازها گفت: بنا بر این بود تا ساعت ۲۰:۰۵ دقیقه شب پرواز انجام شود؛ اما به یک‌باره مسئولان این شرکت هوایی اعلام کردند که پرواز با ۳ ساعت تأخیر در ساعت ۲۳ انجام خواهد شد.

باید به اینکه قانون دیوان عدالت اداری که همچنان موقوف‌الاجراست اشاره کرد؛ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اعلام کرد که ابتدا باید جلسات کارشناسی شده برگزار شود سپس در خصوص تعیین قانون قیمت گذاری بلیت هواپیما تصمیم‌گیری کنیم، اما تا مشخص شدن وضعیت بازار بلیت هواپیما، شرکت‌های هوایی موظف‌اند تا طبق برنامه قبلی بلیت‌ها را عرضه کنند.

به گزارش مهر، محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور روزهای اخیر از توقف سه سایت متخلف در گران‌فروشی خبر داد و گفت: براساس ابلاغ معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ ویژه فرودگاه‌های تهران به شرکت‌های هواپیمایی، «شرکت‌های موج زمزم، چارتر ۷۲۴ و زیرمجموعه‌های آن و گروه نرم افزاری آپ» به علت گران فروشی بلیت هواپیما، از هرگونه واگذاری و فروش بلیت تا اطلاع ثانوی ممنوع شدند.به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشور صرفا در نقش یک تماشاچی عمل می‌کند و تنها در حال پیگیری متخلفان گران‌فروشی است؛ قطعا پیگیری متخلفان گران‌فروشی حائز اهمیت خواهد بود اما به شرط آنکه در این راستا بازار بلیت هواپیما به ثبات و آرامش خود برسد.

دلالی ایرلاین‌ها

با توجه به ممنوعیت فروش بلیت چارتری در نوروز، ایرلاین‌ها درحال فروش بلیت چارتری عتبات هستند؛ در حالی که در آستانه شب‌های قدر ماه مبارک رمضان افراد زیادی خواهان سفر به این مسیر خواهند بود.با توجه به آستانه عید و ماه مبارک رمضان قیمت بلیت‌های نوروزی با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه شده است. همچنین با توجه به نزدیکی «شب قدر» تعدادی زیادی از افراد تمایل به سفرهای عتبات خواهند داشت.البته وزارت راه به سازمان هواپیمایی کشوری طی روزهای اخیر از ممنوعیت فروش بلیت چارتری در بازه زمانی نوروزی (۱۴۰۳) خبر داد و اعلام کرد «فروش بلیت چارتری هواپیما از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین برای پروازهای داخلی و پروازهای بین‌المللی به خصوص نجف ممنوع است.» در ماه‌های گذشته قیمت بلیت پروازها بدون‌مجوز گران شد که البته مسؤولان چندین بار برخی از خطوط پروازی و دفاتر را جریمه کرده‌اند اما آن‌ها بی‌توجه به هشدار سازمان هواپیمایی همچنان اقدام به گران فروشی می‌کنند.

افراد با یک رصد ساده در سایت‌های مجاز به عرضه بلیت هواپیما به راحتی متوجه افزایش قیمت خواهند شد؛ قیمت بلیت یک‌طرفه به نجف به یک‌باره از ۴ میلیون به ۸ میلیون افزایش یافت که چنین روندی نیازمند مداخلات جدی از سوی سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی است. با توجه به سودجویی و یکه‌تازی ایرلاین‌ها در عرضه بلیت به نظر می‌رسد که سازمان و ارگان‌های مربوطه به یک تماشاچی تبدیل شدند و در راستای عید نوروز راهکارهای جدی در دستور کار نخواهند داشت.

البته ناگفته نماند اقدامات این سازمان در خصوص انسداد سایت‌های متخلف گران‌فروش حائز اهمیت خواهد بود اما این بازار به قدری نابسامان است که علاوه بر شکایت مسافرین، شرکت‌های هوایی نیز از این موقعیت در حال سو استفاده هستند و بر اساس دلخواه بلیت‌ها را قیمت‌گذاری و در بازار عرضه می‌کنند.

همچنین جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز درباره کمبود بلیت هواپیما به صمت گفت: حدود ۱۹۰ هواپیمای برخط داریم که با حداکثر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، اما این ناوگان پاسخگوی افزایش روزانه تقاضا نیست. همیشه در آستانه نوروز، سفرهای تابستانی و مناسبت‌های مذهبی با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شویم و تا زمانی که به عدم تناسب میان تعداد هواپیما و میزان تقاضا خاتمه داده نشود، مشکلات موجود برطرف نخواهد شد.

وی درباره افزایش نرخ بلیت‌های سیستمی بیان کرد: نرخ بلیت برای سفرهای خارجی توسط سازمان هواپیمایی کشور اعلام نمی‌شود و نظارت بیشتر بر سفرهای داخلی است. بسیاری از ایرلاین‌ها بلیت‌های سیستمی می‌فروشند و هیچ‌گاه از نرخ مصوب بالاتر نمی‌روند، اما برخی از ایرلاین‌ها باوجود ممنوعیت به فروش بلیت‌های چارتری می‌پردازند. احتمال دارد در چرخه توزیع مشکلاتی وجود داشته باشد، اما امیدواریم با سامانه ویژه فروش بلیت هواپیما این نابسامانی‌ها پایان یابد.

تکذیب می‌کنم!

یازرلو با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره از بین رفتن فعالیت بسیاری از افراد فعال در حوزه فروش بلیت پس از آغاز به کار سامانه ویژه فروش بلیت هواپیما گفت: چنین موضوعی اصلا صحت ندارد. این سامانه تنها فروش بلیت را برای ایرلاین‌ها و خریداران بلیت نظام‌مند می‌کند. با آغاز به کار این سامانه خدمت بیشتری به مردم داده می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با تاکید بر اینکه نظارت‌ ویژه‌ای بر عملکرد ایرلاین‌ها وجود دارد، افزود: نظارت‌های لازم در حد وظایف سازمان هواپیمایی بر شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد. در همین راستا چندی پیش تعلیق یک شرکت‌ هواپیمایی را شاهد بوده‌ایم و گاهی در روند برخورد با تخلفات امتیاز برخی از شرکت‌ها لغو شده است. بی‌شک برای بهبود وضعیت فعلی نظارت را تشدید خواهیم کرد. در برخی موارد در مرحله توزیع بلیت، شرکت‌ها تخلفاتی را انجام می‌دهند که مردم ضمن هوشیاری نسبت به این موضوع، می‌توانند تخلفات را به سامانه سازمان هواپیمایی اعلام کنند.

سخن پایانی

شرکت‌های هواپیمایی از قانون پیروی نمی‌کنند و بلیت را به‌دلخواه خود قیمت‌گذاری و در بازار عرضه می‌کنند. اصلا مشخص نیست نرخ بلیت‌ هواپیما ازسوی کدام نهاد اعلام می‌شود و چه نظارتی بر آن وجود دارد. با این حال فعالان این حوزه کمبود بلیت را به کمبود هواپیما ارتباط می‌دهند که گرانی بلیت‌ها در هفته پایانی سال کمی این فرضیه را باطل می‌کند! در کل بلیت نیست؛ اگر هم باشد گران است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xxwxw