هوشمصنوعی آینده کسبوکارها را رقم میزند
علی جوانمردی تحلیلگر اقتصادی
![]()
هوشمصنوعی فناوری است که میتواند هوش انسانی را برای حل مشکلات، تصمیمگیری و تولید ایده، تقلید کند.
سیستمهای هوشمصنوعی با پردازش حجم عظیمی از دادههای آموزشی و شناسایی الگوها یاد میگیرند و آموزش میبینند.
این فرآیند یادگیری به مدلهای مختلف اینگونه رباتها اجازه میدهد تا به شیوهای انسانمانند به درخواستهای کاربر واکنش نشان دهند. بهعنوان مثال، پردازش متون نمونه به چتباتهای هوشمصنوعی اجازه میدهد تا مکالمات طبیعی با مشتریان داشته باشند.
در همین حال، ابزارهای تشخیص تصویر با یادگیری از مثالها یاد میگیرند که موضوعات تصویر را بهطوردقیق شناسایی کنند.
رایجترین انواع هوشمصنوعی عبارتند از:
یادگیری ماشین: برنامههای یادگیری ماشین از الگوریتمهایی برای تجزیه و تحلیل دادههای آموزشی و یادگیری از الگوها و همبستگیها استفاده میکنند و آنها را قادر به انجام وظایف خاص میکنند. یک مدل با تجربه بهبود مییابد، بنابراین با یادگیری از دادههای گذشته، دقت افزایش مییابد.
یادگیری عمیق: شبکههای یادگیری عمیق دارای شبکههای عصبی مصنوعی پیچیدهای هستند، شبیه به مغز انسان.
این شبکهها میتوانند الگوهای پیچیده را تشخیص دهند و پاسخهای روشنگرانهای ارائه دهند. بنابراین، میتوانند وظایفی را که معمولا به هوش انسانی نیاز دارند، مانند خواندن تصاویر پزشکی یا شناسایی تهدیدات بالقوه در تصاویر ماهوارهای، انجام دهند.
پردازش زبان طبیعی: پردازش زبان طبیعی NLP نوعی یادگیری ماشینی است که به برنامههای کامپیوتری اجازه میدهد، زبان انسان را درک و استفاده کنند.
برنامههای NLP با حجم عظیمی از دادههای زبان طبیعی آموزش میبینند تا بتوانند به روشی شبیه به انسان ارتباط برقرار کنند.
در حالی که بسیاری از ما هوشمصنوعی را با Chat GPT مرتبط میدانیم، فناوریهای هوشمصنوعی در حال حاضر در بسیاری از ابزارهای روزمره تعبیه شدهاند.
از بررسی زمان رفت و آمد خود در یک پلتفرم نقشهبرداری وب مانند Google Maps گرفته تا تکمیل دستور زبان خود با نرمافزار ویرایش متن، احتمالا شما در حال حاضر از هوشمصنوعی در زندگی روزمره خود استفاده میکنید.
چگونه هوشمصنوعی آینده کار را شکل میدهد؟
تقاضا برای مهارتهای هوشمصنوعی در سالهای اخیر بهشدت افزایش یافته است و احتمالا با پذیرش راهحلهای هوش مصنوعی توسط مشاغل بیشتر و بیشتر، این روند ادامه خواهد یافت.
تعداد کارفرمایانی که بهدنبال کارمندانی با سواد هوشمصنوعی هستند، بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ 5 برابر شده است و مهارتهای هوشمصنوعی در طیف وسیعی از صنایع ضروری میشوند و آنها را به یک دارایی ارزشمند برای پیشرفت شغلی و حفظ رقابت در بازار کار بهسرعت در حال تحول تبدیل میکند.
مشاغل مرتبط با هوشمصنوعی معمولا ۲۱ درصد بیشتر از نقشهای غیر هوشمصنوعی در همان شرکت حقوق دریافت میکنند.
مهارتهای مربوط به هوشمصنوعی بهویژه در صورتی مفید است که قصد دارید در بخشهای اطلاعات، خدمات حرفهای، اداری یا مالی کار کنید.
بکارگیری هوشمصنوعی مزایای بالقوه متعددی را ارائه میدهد. این فناوری به خودکارسازی فرآیندهای تکراری مانند ورود دادهها برای بهبود بهرهوری عملیاتی کمک میکند. هوشمصنوعی همچنین میتواند مجموعه دادههای بزرگ را بهسرعت پردازش و تجزیه و تحلیل کند و آن را قادر میسازد تا الگوها را شناسایی کرده و پیشبینیهای منطقی برای کمک به تصمیمگیری قوی انجام دهد. برای برخی از مشاغل، استفاده از ابزارهایی مانند رباتهای تماس و چتباتها به سادهسازی تعاملات مشتری برای افزایش تعامل و رضایت کمک میکند.
کسبوکارهای متعددی از هوشمصنوعی برای بهبود تجربیات مشتری و افزایش رشد استفاده کردهاند. بهعنوانمثال، جی.پی.مورگان و چیس پلتفرم OmniAI برنده جایزه را برای ارائه بینشهای مالی دقیق توسعه دادهاند. این مدل میتواند تجزیه و تحلیلهای عمیق و جامعی از مجموعه دادههای گسترده انجام دهد، هزینههای عملیاتی را کاهش دهد و توسعه سریعتر راهحل را ممکن سازد.