افزایش راندمان نیروگاههای حرارتی
امیر نریـمانی- عــضو هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاههای ایران
باتوجه به ناترازی فعلی سوخت در کشور، باید بهسمت واحدهای نیروگاهی راندمان (بازدهی) بالاتر برویم، تا بتوان با سوخت موجود برق بیشتری تولید کنیم. این افزایش توان نیروگاهی کشور هم باید در بخش افزایش ظرفیت تولید برق با احداث واحدهای جدید اتفاق بیفتد و هم، همزمان باید مسیری انتخاب شود که موجب افزایش راندمان نیروگاههای حرارتی کشور شود.
از سوی دیگر با ناترازی در بخش گاز، سوخت و مشکلات تامین سوخت نیروگاهها مواجهایم که با توجه به این ناترازی نیز ضرورت دارد در واحدهای نیروگاهی که از این پس به مدار بهرهبرداری وارد خواهند شد، از فناوری و نیروگاههای با بازدهی بالا استفاده شود.
کشور در نقطه عطف تغییر مسیر توسعه نیروگاهی از واحدهای کلاس E به واحدهای کلاس F است و مسیر توسعه نیروگاهی به سمت واحدهای کلاس F رفته که راندمان بالاتری دارند و شرکتها میتوانند با واسطه قطعات آن را وارد کنند، برخی قطعات و تجهیزات هم پیشتر با قرارداد مستقیم با شرکت زیمنس وارد شده و اکنون نیز برخی شرکتها در حال تأمین قطعات مورد نیاز این واحدهای جدید هستند.
صنعت برق کشور به مرحلهای رسیده که از واحدهای کلاس E به سمت واحدهای کلاس F عبور کند، بنابراین باید شناخت بیشتری نسبت به توربینهای کلاس F حاصل میشد؛ تعدادی از این واحدها نصب شده و نیروگاهها با مسائل جدیدی روبه رو شدهاند که باید این مسائل هم برای خود نیروگاهها حل شود، هم شرکتهای دیگری که درصدد نصب این واحدها هستند باید با این چالشها آشنا شوند.
بر این اساس، همایش سالانه کاربران توربینهای گازی که امسال با تمرکز بر نیروگاههای کلاس F در روزهای ۲۷ تا ۲۹ آذرماه برگزار میشود، رویدادی برای آشنایی با چالشهای توربینهای کلاس F و آشنایی با مسیر جدید توسعه نیروگاهی کشور است.
یکی از محورهای این همایش، آشنایی با چالشهای نیروگاههای کلاس F است که راه را برای تصمیم گیری و انتخاب باز میکند، نیروگاههای فعلی کلاس F در سالهای اخیر با برخی چالشها و مسائل روبهرو شدهاند که برخی مسائل را در نیروگاههای خود حل کردهاند و بهاشتراکگذاری این تجارب با نیروگاههایی که میخواهند این مسیر را طی کنند، بسیار راهگشا خواهد بود.
درخصوص تفاوتهای شاخص نیروگاههای کلاس F با نیروگاههای کلاس E، باید گفت؛ تفاوتی که بین توربینهای کلاس F با کلاس E وجود دارد و باعث میشود راندمان و ظرفیت بالاتری را در اختیار بگذارد، به خاطر دمایی است که پرههای ردیف نخست میتوانند تحمل کنند، با سوپرآلیاژهایی که استفاده شده، تحمل این پرهها برای دمای بالاتر میسر شده و میتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند که سوخت بیشتری با دما و فشار بیشتر وارد این توربینها شود و از این جهت، میتواند راندمان بالاتری فراهم کند؛ ضمن اینکه فواصل و ابعاد در این طراحیها تغییر کرده و انحناهای پرهها جوری تغییر کرده که باعث شده راندمان افزایش یابد.
در برنامه پنجساله هفتم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نصب کنیم و اینکه الان تصمیم گرفته شود کلاس F یا انواع دیگر نصب شود بسیار مهم است و این بسیار اهمیت دارد که برای ظرفیتی که در این 5 سال قرار است احداث شود، این انتخاب با آگاهی کامل انجام شود.
با احداث نیروگاههای با راندمان بالاتر، به ازای هر کیلووات تولیدی سوخت کمتری مصرف شود که از این طریق هم کمک به توسعه ظرفیت نیروگاهی کردهایم و هم باعث کاهش مصرف سوخت شدهایم و هم کمک شایانتوجهی به رفع مسئله ناترازی گاز شده است.
نیروگاههای کلاس F از نظر شاخصهای محیطزیست نیز، شرایط بهتری دارند و در مجموع فعالیت خود آلایندگی کمتری ایجاد میکنند.