-

خلق مافیا با ارز ۴۲۰۰ تومانی

ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز ترجیحی کاری جز خلق مافیا ندارد. این ارز برای عده‌ای مشخص و خاص تبدیل به بازار کسب درآمد شده است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مافیا قدرت، هم رانت و هم سوداگران این حوزه را از خود دور خواهد کرد.

اگر ارز ترجیحی حذف شود شاهد تغییرات گسترده در نرخ ارز آزاد خواهیم بود؛ یعنی نرخ دلار به‌شدت کاهش می‌یابد. امیدواریم دولت آقای رئیسی در زمینه حذف ارز۴۲۰۰ تومانی تصمیمات خوبی اخذ کند تا شاهد باشیم واحدهای تولیدی کشور به مشکل برنخورند. همچنین صادرکنندگان غیرنفتی دچار مشکل نشو‌د.

سوال اصلی این است که چرا ارزش ارز ترجیحی را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرده‌اند؟ اصلا این بیس و عدد و رقم را چه کسی مشخص کرده است؟ در جواب باید گفت این عدد را دولت آقای روحانی تعیین کرده است؛ دولتی که مجلس ۱۹ بار به آن ماده ۲۳۴ داد. ماده ۲۳۴ یعنی ترک فعل. ما مصوباتی را مدام برای کابینه آقای روحانی ارسال می‌کردیم و آنها با تعمد این مصوبات را نادیده می‌گرفتند.

یکی از ظلم‌هایی که در کشور صورت گرفت، در دوره دولت یازدهم بود و آن ماجرای ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور است. به همین علت آقای رئیسی باید خیلی دقت کند. ضمن اینکه وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی هم باید تدبیر به خرج دهند تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند و بدون این ارز ترجیحی صادرات و واردات را انجام دهند. به نظر من اگر این ارز حذف شود، به صلاح کشور است و سبب فساد ستیزی در کشور می‌شود.

چندی پیش نیز محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی‌بر ارائه کارت اعتباری به جای ارز ۴۲۰۰ مواردی را عنوان کرد که فعلا این موضوع آنچنان باز نشده اما آقای پورابراهیمی به علت فکر خوب، تحصیلات عالی و تجربه‌های خوبی که دارند قطعا براساس معیارهای مناسب این بحث را مطرح کرده است. بنابراین اینجانب سید کاظم موسوی نیز تمامی حرف‌های ایشان را در زمینه ارائه کارت اعتباری به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی تایید می‌کنم زیرا در کارت اعتباری همه چیز مشخص و معین است. در نتیجه دیگر شاهد رانت و فساد نخواهیم بود و هرچه که هست شفافیت دیده می‌شود.

بانک مرکزی در دولت پیشین تبدیل به یک پستوی ترسناک شده بود. برخی از تصمیماتی که مدیران بانک مرکزی می‌‌گرفتند تنها به سود نورچشمی‌ها و خودی‌ها تمام می‌شد. در نتیجه ارائه کارت اعتباری به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی راهکاری موثر برای جلوگیری از رانت و فساد و رفتن به سوی شفافیت است. البته ناگفته نماند درحال‌حاضر جزییات دقیقی از چگونگی ارائه این کارت بیان نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*